Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på rød industrikontakt

Startet av sigvaldsen, lørdag 02. mai 2020, klokken 19:58

« forrige - neste »

sigvaldsen

Jeg fikk elektriker til å installere rød industrikontakt på hytta etter den manualen:

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Når jeg skulle koble på så viser det seg at adapteret som jeg har koblet på UMC er, i diameter, for liten for den røde industrikontakten elektrikeren har valgt. Databladet til industrikontakten er her:

https://no.rs-online.com/web/p/industrial-power-connectors/7209529/

Hva er feil? I mine øyne ser det ut som spesifikasjonene er helt riktige, men det eksisterer muligens flere typer røde kontakter?




Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Du har fått installert en 32A kontakt og ikke en 16A kontakt som du skal ha. Få elektriker til å bytte fra 32A til 16A, slik som står i første vedlegg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sigvaldsen

Ok takk!

- Så det er slik at det finnes bare en type rødt adapter til UMC som leveres fra Tesla?
- Ser at spesifikasjonen på den installerte røde kontakten er 32A, ikke 16A som er spesifisert i PDF fra Tesla. Er det slik at det er noen mm forskjell i størrelse på de to støpselene?

Skal få elektrikeren til å rette opp (for egen kost) men jeg spør litt mer for å forstå hva som er galt her.


Kim-

Sitat fra: sigvaldsen på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:19
Ok takk!

- Så det er slik at det finnes bare en type rødt adapter til UMC som leveres fra Tesla?
- Ser at spesifikasjonen på den installerte røde kontakten er 32A, ikke 16A som er spesifisert i PDF fra Tesla. Er det slik at det er noen mm forskjell i størrelse på de to støpselene?

Skal få elektrikeren til å rette opp (for egen kost) men jeg spør litt mer for å forstå hva som er galt her.

Ja, det finnes kun en type rød adapter til UMC.
Ja, det er meningen at man ikke skal kunne sette i et 16A støpsel i en 32A kontakt, da man ofte har en sikring på 32A bak. Dette er for sikkerhet og for å unngå varmgang i støpselet hvis utstyret trekker mer enn 16A.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Veggen

En annen mulighet er å kjøpe en kraftigere ladeboks så du kan utnytte kursen du allerede har til å lade enda raskere,

Handyman

Sitat fra: Veggen på lørdag 02. mai 2020, klokken 23:30
En annen mulighet er å kjøpe en kraftigere ladeboks så du kan utnytte kursen du allerede har til å lade enda raskere,
Hvis det er en TM3 betyr det ingenting siden den ikke lader mer enn 11kW uansett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Veggen

Joda, men dette dreier seg altså om en model S.

Hilbert

Så skal din S´er have dobbeltlader. Eller også kun 11 kW.

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA