Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje

Startet av Olepo, fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

Olepo

Kan jo komme med en liten oppdatering her. Elektriker har levert kabel, de besluttet å bruke TFXP MR Flex 4G6. Jeg trodde det skulle bli 4G10, men de mener 4G6 er tilstrekkelig. MR Flex skal visstnok tåle høyere belastning/temperatur enn PFXP. MR Flex var iallefall en fryd å håndtere i forhold til grå PFXP som som jeg har vært borti tidligere :).

Jag har gravd grøft, og det var akkurat like mye stor stein i traséen som jeg fryktet... Jeg la kabelen i et enkelt 50mm trekkerør for ekstra beskyttelse. Kabel er trukket fra sikringsskap og inn i garasje, og grøften er nå fylt igjen.

Elektriker kommer førstkommende onsdag for å utføre installasjon, og skal sette opp litt utebelysning på garasjen samtidig.

Etter flere anbefalinger har jeg valgt å droppe Folkeladeren til fordel for Easee. Da tror jeg at jeg vil få en mer fremtidsrettet løsning, samtidig som jeg får mulighet til å utnytte kapsiteten jeg har tilgjengelig. Prisdifferansen mellom de 2 er 2000 kr. 

Vaduz

Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Med 10 kvadrat kan du fint ha 40A, med mindre du kjører isolert flerleder i rør i termisk isolert vegg i varmt rom eller noe annet helt spesielt:p
Jeg kjører 3x6 kvadrat med 32A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA