Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje

Startet av Olepo, fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.
Det hevdes at også Polestar 2 kan det, men om det faktisk er slik vet vi strengt tatt ikke. Ikke sikkert supportfolkene hos Polestar faktisk vet nok til å svare korrekt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.

Som du sier, TM3 fikser 230 3fas fint.
TMY får etter all sannsynlighet likt.
PS2 får etter all sannsynlighet samme.

Trolig ganske populære modeller, alle 3.. så å ha 11kw mulighet er fint med disse bilene.
Feks helt tom TMY fra 0-100% på 6 timer etter hytteturen for å reise på jobb dagen etter, det er  vel ganske bra😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Olepo

Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Ja, man ønsker seg jo som regel alltid mer :). I mitt tilfelle setter jo inntak og hovedsikring begrensninger, kan være greit å ha litt strøm til forbruk i huset også.

Ellers ser det ut til at vi kommer til å gå for firma #2 siden vi ikke har hørt noe mer fra firma #1 etter at jeg ba om presisering i fht min egeninnsats og hvem som står for hva. Det blir da 32A kurs 3-fas til garasje med en enkel underfordeling der. Blir etter det jeg forstår 4G10 kabel ned til garasjen.

Radial

#18
Sitat fra: Olepo på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Ja, man ønsker seg jo som regel alltid mer :). I mitt tilfelle setter jo inntak og hovedsikring begrensninger, kan være greit å ha litt strøm til forbruk i huset også.

Ellers ser det ut til at vi kommer til å gå for firma #2 siden vi ikke har hørt noe mer fra firma #1 etter at jeg ba om presisering i fht min egeninnsats og hvem som står for hva. Det blir da 32A kurs 3-fas til garasje med en enkel underfordeling der. Blir etter det jeg forstår 4G10 kabel ned til garasjen.

Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer. Måtte bli sånn skulle jeg over hodet kunne trekke 32A til garasjen, ellers hadde jeg vært låst til maks 16A...og selv da måtte jeg vært forsiktig.

Har en del prosjekter, sveiser, søylebormaskin, mm... Værste jeg veit er når jeg må slå av kompressoren for å kunne sveise etc, når man først bygger helt nytt anlegg er det bare å knalle til med skikkelig kapasitet.
Får aldri "for mye" kapasitet, og aldri ett stikk for mye.
Jeg bomma litt med 32A mens jeg burde hatt 40...men lessons learned😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
Regna på om du kunne kjørt 40A på 10mm2?

Jeg har 32A 230V 3-fas på 6mm2. Men bruker (såklart  :P) powerflex, siden den både tåler høyere temperatur (mer strøm enn PFXP/PFSP) og kan legges akkurat som en vil både inne og ute.

Men uansett, hvorfor må du sette ladestasjonen helt ned til 16A for å ta høyde for en fryser og litt annet? 32A 3-fas er 12,7kW, og du bruker bare 11, og hvis ikke kan du bare justere ned en amp eller tre til? Stor forskjell på 25 og 16A...

geear

Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Jeg fikk oppgradert inntak fra 1-fas 63A (14,5kW) til 3-fas 56A (22,3kW). Alle faselederne var fremført til gammelt skap på grunnmuren, men kun to av faselederne var koblet opp. Søkte Lyse, fikk først godkjent 3-fas 50, men fikk forhandlet frem 56 (da ville de ikke mer på grunn av kabel på 4G16). Elektriker avtalte tidspunkt med Lyse-elektriker, vi reiv bort skapet utvendig og trakk ut ny inntakskabel fra nytt sikringsskap, så kom Lyse og skjøtet den inn på gammel kabel. Mener at jeg betalte 0,- til Lyse for dette.

mroek

Sitat fra: gr på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:37
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Jeg fikk oppgradert inntak fra 1-fas 63A (14,5kW) til 3-fas 56A (22,3kW). Alle faselederne var fremført til gammelt skap på grunnmuren, men kun to av faselederne var koblet opp. Søkte Lyse, fikk først godkjent 3-fas 50, men fikk forhandlet frem 56 (da ville de ikke mer på grunn av kabel på 4G16). Elektriker avtalte tidspunkt med Lyse-elektriker, vi reiv bort skapet utvendig og trakk ut ny inntakskabel fra nytt sikringsskap, så kom Lyse og skjøtet den inn på gammel kabel. Mener at jeg betalte 0,- til Lyse for dette.

Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?

Alt gikk via installatør så jeg vet ikke alt, men det var ledig kapasitet og fikk ingen utgifter på søknaden foruten bytte av selve sikringen i skapet.

Dette var litt av betingelsene for hele jobben til installatør, ellers måtte anlegget reduseres betydelig (16a maks)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: gr på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
Regna på om du kunne kjørt 40A på 10mm2?

Jeg har 32A 230V 3-fas på 6mm2. Men bruker (såklart  :P) powerflex, siden den både tåler høyere temperatur (mer strøm enn PFXP/PFSP) og kan legges akkurat som en vil både inne og ute.

Men uansett, hvorfor må du sette ladestasjonen helt ned til 16A for å ta høyde for en fryser og litt annet? 32A 3-fas er 12,7kW, og du bruker bare 11, og hvis ikke kan du bare justere ned en amp eller tre til? Stor forskjell på 25 og 16A...
Ikke regna på noe, hehe installatør som ønska seg 10mm2.

Står en avfukter på 2500w der, riktig nok kun vifta som stort sett går, men i avfukting er det 2500w i 8minutters sykluser.
Pluss (i dag) 1-2 biler med motor og kupèvarmer, pluss fryser, litt lys etc.

Totalt sett for mye forbruk over 11kw.

Kunne gjort ett par knepp ned kanskje...8-9kw maks feks, noe jeg eventuelt må ta med installatør ved monteringen av ladestasjon.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

pberg

Jeg betalte 2500.- til Lyse for å gå fra 1x50 til 3x50 TN. (Etter litt forhandlinger for å få mer enn 3x40A).

Det koster de jo litt å sende ut noen også.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jkirkebo

Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:59
Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Hvis det er skap ute i gata så er nok alt koblet ferdig, det mangler bare patronsikring for den siste faselederen. Om man er litt "frekk" kan man åpne skapet (med nebbtang, er egentlig trekantlås) selv, dra ut sikringsholderen (skal være merket med adresse) og sette inn patronen. Usikker på om strømselskapet blir så glad for det men ;)

Poenget er vel ellers at det er maks 2 min. jobb for montør, men om han må komme på et bestemt tidspunkt istedenfor å ta det når han er forbi vil det nok koste en del mer. Mulig elektriker har lov å gjøre det?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

Netteier vil nok helst bytte måleren selv når du går fra 1 til 3-fas. Lyse gjorde i hvert fall det.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

mroek

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:27
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:59
Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Hvis det er skap ute i gata så er nok alt koblet ferdig, det mangler bare patronsikring for den siste faselederen. Om man er litt "frekk" kan man åpne skapet (med nebbtang, er egentlig trekantlås) selv, dra ut sikringsholderen (skal være merket med adresse) og sette inn patronen. Usikker på om strømselskapet blir så glad for det men ;)

Det kan godt tenkes at det er slik du beskriver, men jeg er definitivt ikke frekk nok til å gjøre noe slikt. Å kikke inni skapet (som står like over veien fra plenen min) kunne jeg muligens funnet på å gjøre, bare for å se om det er slik du sier at det kun er innplugging av patronsikring som skal gjøres.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:27
Poenget er vel ellers at det er maks 2 min. jobb for montør, men om han må komme på et bestemt tidspunkt istedenfor å ta det når han er forbi vil det nok koste en del mer. Mulig elektriker har lov å gjøre det?

Det er elektriker som bytter måleren (det har jeg fått bekreftet fra ham), men som du sier så må jobben også synkroniseres med at montøren fra kraftselskapet gjør den nødvendige endringen i skapet i veien. Og det skal de ha betalt for, pluss at jeg tror de nærmest skriver på et anleggsbidrag (med gaffel) også, i hvert fall om man får høyere totalkapasitet.

Sitat fra: pberg på lørdag 16. mai 2020, klokken 23:52
Netteier vil nok helst bytte måleren selv når du går fra 1 til 3-fas. Lyse gjorde i hvert fall det.

Som nevnt over, her i distriktet er det faktisk elektrikeren som forestår selve byttet. Det var i hvert fall det han sa til meg, og han hadde jo gjort det noen ganger før, så jeg tror nok det stemmer.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Sitat fra: pberg på lørdag 16. mai 2020, klokken 20:22
Jeg betalte 2500.- til Lyse for å gå fra 1x50 til 3x50 TN. (Etter litt forhandlinger for å få mer enn 3x40A).

Det koster de jo litt å sende ut noen også.
Mener de sa alt var inkludert i nettleia.

Men ja, det stemmer at de også skiftet måler samtidig som de skjøtet inn ny inntakskabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA