Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje

Startet av Olepo, fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

Olepo

Hei! I forbindelse med at vi har skaffet vår første elbil, (2015 E-golf), skal vi nå legge opp strøm med ladeboks i garasjen. Håper på å få noen tips/råd/anbefalinger da jeg forstår at det er mye god kompetanse her på forumet.

Utgangspunktet er en enebolig fra 2002, 230V IT nett, 3x16mm2 inntakskabel og overlastvern 50A/3 inn.
Garasjen er en frittstående dobbelgarasje som ligger ca 14 meter fra huset. Kabelstrekk fra sikringsskap til ny underfordeling i garasjen får en lengde på ca 30 meter.
Det er pr i dag ikke strøm i garasjen, men det ble lagt en 3x2,5mm2 kabel fra sikringsskap til garasje under bygging. Denne har aldri blitt koblet til og vil neppe bli benyttet i den nye installasjonen.

Planen er å grave grøft og strekke en bra dimensjonert kabel fra sikringsskap til en underfordeling i garasjen. Deretter ta ut en kurs til en enkel ladeboks og en 16A kurs til forbruk i garasjen. Setter foreløpig opp bare 3 stikk siden planløsning i garasje ikke er klar, men dette vil bli utvidet senere med flere stikk, belysning osv. Kan nok bli noe hobbyvirksomhet med kompressor, sveiseapparat osv på sikt. E-golfen trekker jo begrenset ved lading, men greit å dimensjonere litt for fremtiden når jobben først gjøres.

2 elektrikere har vært på en rask befaring og gitt tilbud på prosjektet, det ser imidlertid ut til at det er litt ulikt utgangspunkt så dette må avklares. I tilbud #1, som er lite spesifisert, står det "Fordelingsskap garasje 40A (3fas).
I tilbud #2 som er noe mer detaljert står det "kabel for 2f 32A kurs til garasje, og 32A hovedsikring for garasje i sikringsskap i hus".

Jeg er usikker på hva kabel for 2f 32A kurs betyr, trodde det var enten 1-fas eller 3-fas, men har mistanke om at firma #1 tar utgangspunkt i 3-fas til garasje, mens firma #2 legger opp til 1 ev 2-fas? Noen tanker om dette, og bør jeg eventuelt satse på å få 3-fas i garasjen om mulig?

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?

For å redusere kostnad planlegger jeg å grave kabelgrøft og strekke kabel fra bolig til garasje selv. Noen som vet om det vil lønne seg å også bestille kabelen selv? Elektrikere har jo gjerne et drøyt påslag på materiell, men de har nok også en helt annen innkjøpspris enn det jeg vil oppnå. (Må naturligvis avklares med elektriker i forkant og benytte kabel etter deres krav til spesifikasjon og tverrsnitt).

Vet at det finnes kabel som kan legges direkte i jord/grus uten trekkerør, dette er vel grå PFXP, eller PFSP? Noen anbefalinger om forhandlere som selger til privatpersoner, som Elektroimportøren eller Elby?

RJK

Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

For å redusere kostnad planlegger jeg å grave kabelgrøft og strekke kabel fra bolig til garasje selv. Noen som vet om det vil lønne seg å også bestille kabelen selv? Elektrikere har jo gjerne et drøyt påslag på materiell, men de har nok også en helt annen innkjøpspris enn det jeg vil oppnå. (Må naturligvis avklares med elektriker i forkant og benytte kabel etter deres krav til spesifikasjon og tverrsnitt).

Min personlige erfaring med elektrikere og rørleggere først og fremst, er at kunden stort sett aldri får noe glede av den rabatten som deoppnår hos sine leverandører. Du får nok full pris + påslag for DB. I beste fall kan de bruke av avansen til å bygge inn slingringsmonn for uforutsett tidsbruk som de ikke kan belaste kunden for.

Dessverre så benytter de dette påslaget for ikke å fakturere enda mere, så om de tillater at du kjøper maetrialer selv, så øker de heller priden på jobben. Ergo sitter du fast uansett, med mindre du kjenner en, som gir deg moderate priser på resten av jobben og høvler prisen for deg. Men da er nok vedkommende selv daglig leder for bedriften, eller det er et lite firma der slikt er tillatt innen en viss begrensing.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

#2
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Denne ladestasjonen kan lade med opptil 32A/3 fas 7,4 kW siden du har 230V IT-nett, mens Folkeladeren ikke vil gi mer enn 18A/1 fas

Edit: du trenger IKKE være kunde hos Tibber for å bruke Easee-ladestasjonen, kun dersom du ønsker all funksjonaliteten laderen kan gi.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Vet at det finnes kabel som kan legges direkte i jord/grus uten trekkerør, dette er vel grå PFXP, eller PFSP? Noen anbefalinger om forhandlere som selger til privatpersoner, som Elektroimportøren eller Elby?

Grå PFXP samt PFSP stemmer. For PFXP har jeg gode priser, se ladespesialisten.no

Men jeg vil heller anbefale deg å legge et rødt 50mm trekkerør i grøften og bruke PFXP. Rør selger jeg også metervis, men det må evt. hentes. Tror Elektroimportøren selger metervis også? MegaFlis har hele kveiler noenlunde rimelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på fredag 01. mai 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Denne ladestasjonen kan lade med opptil 32A/3 fas 7,4 kW siden du har 230V IT-nett, mens Folkeladeren ikke vil gi mer enn 18A/1 fas

Edit: du trenger IKKE være kunde hos Tibber for å bruke Easee-ladestasjonen, kun dersom du ønsker all funksjonaliteten laderen kan gi.

Alternativt kan man vente litt på den nyeste laderen til Viridian. Vi har fått inn en demo nå. Ser veldig bra ut. Type 2 uttak, støtter opp til 32A 3-fase, integrert DC-RCM. Vi satser på å få prisen ned i 5950,-, om ikke kronekursen slår mer krøll på seg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

#5
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Jeg er usikker på hva kabel for 2f 32A kurs betyr, trodde det var enten 1-fas eller 3-fas, men har mistanke om at firma #1 tar utgangspunkt i 3-fas til garasje, mens firma #2 legger opp til 1 ev 2-fas? Noen tanker om dette, og bør jeg eventuelt satse på å få 3-fas i garasjen om mulig?
"2-fas" viser her antakligvis til ein 3 leder kabel for 2 faseleiarar pluss jord.
Be om pris på 4 leder, 6mm2 jordkabel, eller større dim og strekket er langt, når du først er i gang.
Grøft + rør bør vere greit å legge sjølv om elektriker helst vil stå for resten.
Har du plass i sikr.skap i huset til 3pol modul så gå for det. Din eGolf kan antakeligvis dra maks 16A, men du kan gå for 'kvasi 3fas'/v-kobling/openDelta(kjært barn, mange namn) med alle 3 fasar tilkopla for ca 15% ekstra effekt ved å bruke eGolfen sine 2 ladetrinn. Mange ladeboksar kan bruke dette, slett ikkje berre Easee.

1-fas 32A lading vil vere relativt stort for ditt 50A inntak iom at 2 faseleiarar i bruk ALLTID vil vere i forbindelse med dei andre kursane og dermed begrense tilgjengelig effekt til komfyr, koketopp, VV, etc. Dynamisk regulering av ladinga løyser sjølvsagt dette problemet.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Olepo

Sitat fra: RJK på fredag 01. mai 2020, klokken 14:18

Dessverre så benytter de dette påslaget for ikke å fakturere enda mere, så om de tillater at du kjøper maetrialer selv, så øker de heller priden på jobben. Ergo sitter du fast uansett, med mindre du kjenner en, som gir deg moderate priser på resten av jobben og høvler prisen for deg. Men da er nok vedkommende selv daglig leder for bedriften, eller det er et lite firma der slikt er tillatt innen en viss begrensing.

Ja, har tenkt samme tanke selv, var derfor jeg tok opp spm her. Har ingen gyllen avtale med kabelleverandører eller gode kontakter i elektrikerbransjen så det er nok begrenset hva jeg kan spare på 30 meter kabel uansett. Men går selvfølgelig an å be om et tilbud hvor kabelen er trukket ut.

Sitat fra: Håvar på fredag 01. mai 2020, klokken 14:38


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/


Ja, det er verdt å vurdere hvis prisdifferansen ikke er større. Tanken var å begynne med en enkel og rimelig lader mens vi prøver ut elbil, og heller oppgradere laderen senere ved behov.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2020, klokken 14:52

Grå PFXP samt PFSP stemmer. For PFXP har jeg gode priser, se ladespesialisten.no

Men jeg vil heller anbefale deg å legge et rødt 50mm trekkerør i grøften og bruke PFXP. Rør selger jeg også metervis, men det må evt. hentes. Tror Elektroimportøren selger metervis også? MegaFlis har hele kveiler noenlunde rimelig.

Ja, får se hva det blir til ifht kabel og evt rør. Begge firmaene har tatt utgangspunkt i å levere dette selv, men sikkert mulig å trekke ut siden jeg skal grave og legge den som egeninnsats. Har tittet litt på nett etter trekkerør, men ser ut til at de fleste leverer hel kveil på 50 meter, blir litt drøyt når behovet er 13m...

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2020, klokken 14:54

Alternativt kan man vente litt på den nyeste laderen til Viridian. Vi har fått inn en demo nå. Ser veldig bra ut. Type 2 uttak, støtter opp til 32A 3-fase, integrert DC-RCM. Vi satser på å få prisen ned i 5950,-, om ikke kronekursen slår mer krøll på seg.


Dette er interessant, men vi er avhengige av å få på plass en løsning ganske raskt så er nok ikke noe reelt alternativ for oss nå.

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 01. mai 2020, klokken 18:08

"2-fas" viser her antakligvis til ein 3 leder kabel for 2 faseleiarar pluss jord.
Be om pris på 4 leder, 6mm2 jordkabel, eller større dim og strekket er langt, når du først er i gang.
Grøft + rør bør vere greit å legge sjølv om elektriker helst vil stå for resten.
Har du plass i sikr.skap i huset til 3pol modul så gå for det. Din eGolf kan antakeligvis dra maks 16A, men du kan gå for 'kvasi 3fas'/v-kobling/openDelta(kjært barn, mange namn) med alle 3 fasar tilkopla for ca 15% ekstra effekt ved å bruke eGolfen sine 2 ladetrinn. Mange ladeboksar kan bruke dette, slett ikkje berre Easee.

1-fas 32A lading vil vere relativt stort for ditt 50A inntak iom at 2 faseleiarar i bruk ALLTID vil vere i forbindelse med dei andre kursane og dermed begrense tilgjengelig effekt til komfyr, koketopp, VV, etc. Dynamisk regulering av ladinga løyser sjølvsagt dette problemet.


Plass i skapet skal ikke være noe problem. Pratet med med firma #1 om tverrsnitt på kabel, og vi kom frem til at 4G10mm2 ville være fornuftig. (Kabel har foreløpig ikke vært diskutert med firma #2).

For at tilbudene skal kunne vurderes opp mot hverandre er det greit at det er tatt utgangspunkt  i nogenlunde likt opplegg :)

Takker så mye for gode og informative innspill :+1:

elektrolux

Med mindre du absolutt vil lage en stor jobb uttav dette er mitt forslag en helt enkel 16A ladestasjon med fastmontert kabel ( til 6490.- hos oss) og såkalt forenklet montering.

I Stavanger området får du slik montering for kun 3000 kr slik at din pris blir under 10 000 kr.

Dette forutsetter at det allerede er en dedikert kurs til garasjen slik du indikerer. Vil gi deg inntil 86 kWt lading i døgnet, eller nok til å fylle selv de største Tesla på et døgn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olepo

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2020, klokken 08:42
Med mindre du absolutt vil lage en stor jobb uttav dette er mitt forslag en helt enkel 16A ladestasjon med fastmontert kabel ( til 6490.- hos oss) og såkalt forenklet montering.

I Stavanger området får du slik montering for kun 3000 kr slik at din pris blir under 10 000 kr.

Dette forutsetter at det allerede er en dedikert kurs til garasjen slik du indikerer. Vil gi deg inntil 86 kWt lading i døgnet, eller nok til å fylle selv de største Tesla på et døgn.

Hei! Jeg vil gjerne gjøre dette så enkelt og rimelig som mulig. Problemet er at jeg i tillegg til ladeboks må ha strøm til annet forbruk, belysning osv i garasjen, noe jeg ikke har pr i dag. Dermed blir kabelen som ligger klar på 3G2,5 litt sped og det må uansett legges en ny kabel.

Et alternativ kan være å benytte eksisterende kabel til forbruk, strekke ny kabel kun for ladeboks og droppe underfordeling. Men ser for meg at en ny godt dimensjonert kabel og underfordeling vil gi flere/bedre muligheter på sikt.

Magne St

#9
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Hei! I forbindelse med at vi har skaffet vår første elbil, (2015 E-golf), skal vi nå legge opp strøm med ladeboks i garasjen.

Kabelstrekk fra sikringsskap til ny underfordeling i garasjen får en lengde på ca 30 meter.

Det er pr i dag ikke strøm i garasjen, men det ble lagt en 3x2,5mm2 kabel fra sikringsskap til garasje under bygging. Denne har aldri blitt koblet til og vil neppe bli benyttet i den nye installasjonen.

Planen er å grave grøft og strekke en bra dimensjonert kabel fra sikringsskap til en underfordeling i garasjen. Deretter ta ut en kurs til en enkel ladeboks og en 16A kurs til forbruk i garasjen. Setter foreløpig opp bare 3 stikk siden planløsning i garasje ikke er klar, men dette vil bli utvidet senere med flere stikk, belysning osv. Kan nok bli noe hobbyvirksomhet med kompressor, sveiseapparat osv på sikt. E-golfen trekker jo begrenset ved lading, men greit å dimensjonere litt for fremtiden når jobben først gjøres.

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?

Har tatt bort det som er irreleven i sitatet med omsyn til det eg vil kommentera.

Det eg ser er at du brukar lading av elbilen som årskaking for å kunna legga ein ny kabel til garasjen.  Det er ditt valg, men eg ville ikkje ha gjort det.

Eg ville ha brukt den kabelen som alt er der.  Og så ville eg ha fått på plass lokal jord i garasjen.  Då kan du legga ut ei trefasa ITsløyfe.  Det er komme endringar i NEK400 2018, som seier at maks sikring på 2,5mm2 kabel er 15amp, men sidan dette er ein gamal kabel, så kan du kanskje overtala elektirikaren til å setta opp ein 16amp sikring.  Det er likevel ikkje viktig for resultatet.
Du vil du maksimalt kunne trekka 27amp over dei tre fasane ved 16amp sikring.  ( 25amp ved 15amp sikring. )  Så ville eg ha satt opp eit lokalt sikringsskap i garasjen med tre kursar.  Ein på 13amp, ein på 10amp og ein på åtte, alternativt 10amp.  Samtididsfaktoren her blir ikkje ein, men det er lite truleg at du kjem til å køyra trekket på max uansett.
Så ville eg har brukt den "store" sikringa på ladeboksen, som eg hadde stilt på 10 til 11amp.  Det er nok det maksimale som kan trekkas på denne kabelen, når han er ca 30m lang.  Dei to andre ville eg ha brukt til lys og eventuell støvsugar når det trengs.

10 amp gir 23kWt på 10 timar, tilstrekkeleg til å køyra 120 km.  Dei fleste av oss køyrer mamsimalt 50 km pr dag.
Erfaringsmessig så overvurderer dei fleste av oss kva effekt dei treng å ha tilgjengeleg til lading.  Og det skal me få betala for når effektavgiftene kjem.

Ei løysing som dette kjem ikkje til å kosta meir enn arbeidet til eletrikaren, ei sikring i skapet i huset, eit lite skap i garasjen med sikringar og tre avgreiningar til kontaktpunkt i garasjen.  Der det eine er ladeboksen.  Det andre er lysa som du planlegg.  Dersom du brukar LED, så har du rikeleg effekt på ein 8-10amp kurs.  Det siste går til ein stikkontakt for generelt bruk.  Då kan du komma godt frå det med å bruka den veggboksen som du nevner.
Lommeboka sleppe også med skrekken.

Den tunge instalasjonen kan du komma tilbake til når du verkeleg treng til å sveisa i garasjen.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

elektrolux

#10
Trikset er fordeling og eller forigling av tilgjengelig kapasitet.

Tenk gjerne litt utenfor boksen.

Kan du f.eks lage en buffer i garasjen i form av et batteri og lade det via eksisterende tilførsel?

Ut fra batteriet kan du så koble en inverter på 1 eller 3 fase som er isolert fra resten av strømnettet.

På sikt kan du kappe hele tilførselen og lade batteriet med solceller for gratis lading og øvrig forbruk.

Med tanke på kommende tariffer vil dette spare deg for reelle kostnader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olepo

Sitat fra: Magne St på søndag 03. mai 2020, klokken 14:49


Har tatt bort det som er irreleven i sitatet med omsyn til det eg vil kommentera.

Det eg ser er at du brukar lading av elbilen som årskaking for å kunna legga ein ny kabel til garasjen.  Det er ditt valg, men eg ville ikkje ha gjort det.

Eg ville ha brukt den kabelen som alt er der.  Og så ville eg ha fått på plass lokal jord i garasjen.  Då kan du legga ut ei trefasa ITsløyfe.  Det er komme endringar i NEK400 2018, som seier at maks sikring på 2,5mm2 kabel er 15amp, men sidan dette er ein gamal kabel, så kan du kanskje overtala elektirikaren til å setta opp ein 16amp sikring.  Det er likevel ikkje viktig for resultatet.
Du vil du maksimalt kunne trekka 27amp over dei tre fasane ved 16amp sikring.  ( 25amp ved 15amp sikring. )  Så ville eg ha satt opp eit lokalt sikringsskap i garasjen med tre kursar.  Ein på 13amp, ein på 10amp og ein på åtte, alternativt 10amp.  Samtididsfaktoren her blir ikkje ein, men det er lite truleg at du kjem til å køyra trekket på max uansett.
Så ville eg har brukt den "store" sikringa på ladeboksen, som eg hadde stilt på 10 til 11amp.  Det er nok det maksimale som kan trekkas på denne kabelen, når han er ca 30m lang.  Dei to andre ville eg ha brukt til lys og eventuell støvsugar når det trengs.

10 amp gir 23kWt på 10 timar, tilstrekkeleg til å køyra 120 km.  Dei fleste av oss køyrer mamsimalt 50 km pr dag.
Erfaringsmessig så overvurderer dei fleste av oss kva effekt dei treng å ha tilgjengeleg til lading.  Og det skal me få betala for når effektavgiftene kjem.

Ei løysing som dette kjem ikkje til å kosta meir enn arbeidet til eletrikaren, ei sikring i skapet i huset, eit lite skap i garasjen med sikringar og tre avgreiningar til kontaktpunkt i garasjen.  Der det eine er ladeboksen.  Det andre er lysa som du planlegg.  Dersom du brukar LED, så har du rikeleg effekt på ein 8-10amp kurs.  Det siste går til ein stikkontakt for generelt bruk.  Då kan du komma godt frå det med å bruka den veggboksen som du nevner.
Lommeboka sleppe også med skrekken.

Den tunge instalasjonen kan du komma tilbake til når du verkeleg treng til å sveisa i garasjen.


Jeg tok opp dette med elektriker som var på befaring fra firma #2, han var ganske klar på at jeg IKKE kunne benytte eksisterende kabel til både ladeboks og forbruk i garasje. Kabelen kunne brukes til forbruk som planlagt, men det måtte uansett legges ny kabel til ladeboksen. Kan naturligvis prøve å legge frem forslaget ditt litt mer konkret for å høre hva de sier.

Men om jeg går for den enkle løsningen nå må det uansett legges til rette for en kraftigere linje til garasjen på sikt og legges ned trekkerør før uteområdene ferdigstilles.

Olepo

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2020, klokken 14:53
Trikset er fordeling og eller forigling av tilgjengelig kapasitet.

Tenk gjerne litt utenfor boksen.

Kan du f.eks lage en buffer i garasjen i form av et batteri og lade det via eksisterende tilførsel?

Ut fra batteriet kan du så koble en inverter på 1 eller 3 fase som er isolert fra resten av strømnettet.

På sikt kan du kappe hele tilførselen og lade batteriet med solceller for gratis lading og øvrig forbruk.

Med tanke på kommende tariffer vil dette spare deg for reelle kostnader.

Den første setningen her er utvilsomt et viktig poeng :+1:.

Interessant tanke med en batteripakke i garasjen, men det er nok ikke så aktuelt for vår del foreløpig. Vi må ha et enkelt og brukervennlig opplegg som krever minimalt vedlikehold. Dessuten ville det nok bli en relativt kostbar installasjon.

Men om vi etterhvert skulle få et solcelleanlegg vil det jo være veldig aktuelt.

Radial

La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rævedilter

#14
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA