Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av battericelle

Startet av bmw2002, torsdag 30. april 2020, klokken 22:47

« forrige - neste »

bmw2002

Opplevde at rekkevidden ble redusert fra ca 33-38 mil til 20-22 mil ved kjøring på vinteren. Denne uka skal de bytte en av battericellene.

Med tanke på at bilen har over 400 battericeller, er det ikke rart at rekkevidden reduseres så mye?

Counterpointer

En defekt celle vil gjøre at hele serien den cella er koblet i deaktiveres av BMS slik jeg forstår det.

bmw2002

Da var battericelle byttet, måtte teste med en langtur. Da er jeg tilbake på ca 40 mil

Counterpointer

Sitat fra: bmw2002 på søndag 10. mai 2020, klokken 09:37
Da var battericelle byttet, måtte teste med en langtur. Da er jeg tilbake på ca 40 mil
Så bra

Hva sa verkstedet?

mroek

Interessant at de faktisk kan bytte bare en battericelle. Jeg trodde disse batteripakkene for det meste var montert sammen med så mye lim og tetning at det var nesten håpløst å skifte bare en celle.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

LittleHammer

Er ikke en del andre elbilbatterier bygget opp slik at moduler må skiftes hvis én celle ryker? Med dertil skyhøye delepriser. Minnes å ha lest om Leafeiere som har måttet bytte batterimoduler som koster mer enn restverdien til bilen...

Kan med årene kanskje bli langt hyggeligere økonomisk sett hvis det er tilfelle at cellene kan skiftes individuelt?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Ingeniøren

Dette er da nesten stander på biler i dag  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bmw2002

Fikk beskjed om at battericelle 8 var byttet. De brukte ikke mye tid på å bytte, kanskje en dag, men de måtte vente på godkjenning og få ny celle, noe som tok lengre tid pga Corona.

Bilen var også ekstremt godt vasket innvendig og utvendig, har vel ikke vært så ren siden den var ny.

Trond.m

Så de kan finne en enkelt defekt celle med diagnoseverktøy og bytte denne ?
Vet du hva reparasjonen kostet ? Så lenge det er garanti betyr det ikke så mye, men med tanke på at dette er en kostbar bil, så burde den jo rulle på veien til 2035 eller lenger. Men det spørs om ikke alle elbiler da er ute av drift på grunn av kostbare reparasjoner. Hobby-mekanikeren børvel holde seg unna  400V 😏

bmw2002

Skal spørre hva reparasjonen kostet.

Stemmer at de fant raskt ut med diagnose hvilken celle det var feil på ja.

RJK

Sitat fra: LittleHammer på mandag 11. mai 2020, klokken 16:49
Er ikke en del andre elbilbatterier bygget opp slik at moduler må skiftes hvis én celle ryker? Med dertil skyhøye delepriser. Minnes å ha lest om Leafeiere som har måttet bytte batterimoduler som koster mer enn restverdien til bilen...

Kan med årene kanskje bli langt hyggeligere økonomisk sett hvis det er tilfelle at cellene kan skiftes individuelt?

Det kjappeste og enkleste er å bytte en modul, og så sende bilen tilbak til en happy kunde. Deretter skiftes den ene cellen, og modulen står klar til neste bil som trenger å bytte. Men om de har valgt å ta hele prosessen i en sleng, så er jo det flott for kundene som vet de slipper å betale for en hel modul om det ikke går på garanti, og ikke minst for verkstedet som da slipper å ha hele moduler inne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA