Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc med henger

Startet av Egil Fonn, torsdag 30. april 2020, klokken 22:04

« forrige - neste »

Egil Fonn

Eqc er en god og komfortabel trekkbil, men er litt overrasket over det høye merforbruket med henger.
Kapell hengeren med totalvekt ca 1000kg ga ca 65% høyere forbruk på Eqc. Forbruk 21kw/100km uten og 35kw/100km med henger.

Samme henger og vekt bak Dieselbilen min Toyota LC ga kun ca 20% mer forbruk. 1liter/10km uten og 1,2liter /10km med henger.
Sikkert flere forklaringer på dette. LC er større og mindre aerodynamisk og har derfor et høyt forbruk uten henger og hengeren utgjør ikke en stor faktor. Tenker den viktigste faktoren er at LC er høyere og hengeren skjuler seg mer bak bilen. Flere forklaringer?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

OlaM

#1
Forklaringen ligger i elbilens effektivitet.  :)

1 liter diesel har ca 10 kWh potensiell energi, men vi klarer bare å utnytte deler av den til forflytning. På 100 km uten henger bruker du 10 liter = 100 kWh. Med henger bruker du 12 liter = 120 kWh. Forskjell: 20 kWh. Merforbruket på elbilen var bare 14 kWh.

Antagelig er forskjellen på disse to mindre, det måtte man testet med helt nøyaktig forbruksmåling, lik vekt, føre, høydeprofil, temperatur osv. Men i bunn og grunn så fyrer man mye mer for kråka med diesel, spesielt ved lave pådrag, slik at merforbruket med henger ikke blir så mye større i prosent.
'21 3LR

Egil Fonn

Jo, enig med det. Den dårlige aerodynamikken på hengeren blir heller ikke like hardt straffet bak den største bilen med dårlig aerodynamikk.

På langtur med henger/campingvogn med behov for flere hurtigladinger vil diesel bilen faktisk konkurrere på drivstoffpris. I tillegg kommer tidsforbruket med hurtiglading..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

geear

Ser ikke ut som EQC er noe verre enn andre elbiler på dette altså. Med en gang det blir kapellhenger eller lignende så suger det mye ekstra. Tar du av kapellet blir det nok merkbar reduksjon i forbruket, men det blir fort merkbar reduksjon i rekkevidde selv med varehenger.

Jeg har fri hurtiglading, så fossilbil kan aldri matche prisen selv med henger, men for meg ødelegger ladetiden på langtur halve gleden med fantastisk trekkbil (har ikke kjørt EQC, men går ut fra opplevelsen er mye lik). Kan plystre fra det meste oppover kneikene og kjøre forbi omtrent hvor jeg vil selv med henger, men godt tempo med henger svir så enormt på forbruket at det er frustrerende, og jeg begynner å få overdose av lading på langtur med henger. Hadde jeg kjørt steder med høy hyppighet av 150kW+ ladere så ok, men jeg ender med å enten stå veldig lenge på ett sted, og omtrent topplade med drittfart, eller benytte meg av 50kW, og på en stor og tung bil med henger føles det som å fylle tanken med sirup. Sist helg med 60 mil med henger og relativt rastløs gjeng i bilen nevnte jeg fossilbil for madammen...  >:(

Kitchendog

Normal effektivitet på en dieselbil er vel rundt 30-35%. Da blir det en økning fra ca 0,3-0,35l/mil til 0,5-0,55l/mil med henger til selve fremdriften. Resten av dieselen går til spille via varme og friksjon. Bare 3 måneders tid til jeg får min EQC, ser frem til å slippe 1 liter bensin pr mil i min nåværende bil.

Egil Fonn

Fikk meg en liten bakoversveis av det høye ekstra forbruket med henger. Skal hovedsakelig dra henger i forbindelse med jobb i nærområdet, så da er det lading hjemme og knusende økonomisk seier til Eqc. Vurderte ta campingvognen med Eqc på ferie i sommer, men ble litt skeptisk. Om mange drar på elbilferie i sommer blir det vel lett slåssing om ladestasjonene. Kommer man med campingvogn i tillegg som må koples av før lading blir det mye styr. Kanskje det blir mindre stress og mer ferie med den gamle diesel traveren som har 900km rekkevidde med vogn og ikke bryr seg så mye om det henger noe på kroken :-) Skulle gjerne kjørt elektrisk i ferien også. Skal vurdere det når ferien nærmer seg,  følge med på lade appene hvor mye opptatt de er i ferie tiden.

Det er denne ganske aerodynamiske vognen jeg skal dra på ferie med. Om sommeren har Lc forbruk 0,8 L/10km uten og 1 l 10km med denne vognen så lenge farten ikke overstiger 80km/t. Den er 2,29m bred 5,48m lang og veier 1210 kg egenvekt. (1500 total)
Blir spennende å prøve denne bak Eqc. Tror det er en perfekt vogn for elbil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kitchendog


Egil Fonn

 :+1: Fin artikkel. Har lest den før, men greit å lese den igjen med nye elbil med henger øyne.
De endte med 3.39kw/100km snittforbruk på Eqc på denne 1381km testen med mye fjord og fjell. 3,06 i forbruk på ganske flat vei Otta-Vågåmo retur. Ikke avskrekkende det. Burde klare godt under 3 med min vogn som er lavere og mer aerodynamisk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Sulle

Sitat fra: OlaM på torsdag 30. april 2020, klokken 22:44
Forklaringen ligger i elbilens effektivitet.  :)

1 liter diesel har ca 10 kWh potensiell energi, men vi klarer bare å utnytte deler av den til forflytning. På 100 km uten henger bruker du 10 liter = 100 kWh. Med henger bruker du 12 liter = 120 kWh. Forskjell: 20 kWh. Merforbruket på elbilen var bare 14 kWh.

Antagelig er forskjellen på disse to mindre, det måtte man testet med helt nøyaktig forbruksmåling, lik vekt, føre, høydeprofil, temperatur osv. Men i bunn og grunn så fyrer man mye mer for kråka med diesel, spesielt ved lave pådrag, slik at merforbruket med henger ikke blir så mye større i prosent.
Mer nøyaktig så er det vel slik at forklaringen ligger i forskjellen på effektivitet. Dieselmotorens virkningsgrad øker med belastningen slik at 100% økt belastning gir mindre enn 100% økt drivstofforbruk. Uten henger bruker Toyotaen din ca. 5 ganger så mye energi som Mercedesen, mens med henger så bruker den bare 4 ganger så mye. Det passer med at virkningsgraden for dieselen øker fra 33% til 40% mens elmotoren virkningsgrad er uendret.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

OlaM

'21 3LR

Trond.m

@Egil Finn...litt OT, men hvem selger Innovan i Norge. Jeg googlet litt og da kom denne innovative vognen opp. Kanskje en god løsning for elbiler hvor luftmotstand er kritisk for rekkevidde.

Egil Fonn

TM, Det er LMC som laget denne. Har ikke truffet på noen andre av dem på veiene, så relativt få solgte eksemplarer. Jeg har vert strålende fornøyd med den, kjøpte den ny i 2009. Veldig god kjørevogn. Luftfjæring gjør at vognen knapt er merkbar bak bilen. Googlet og fant denne beskrivelsen. https://dinfritid.no/2006/06/revolusjonerende-nyhet-fra-lmc 
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Takk, flott vogn. Hvis du velger å dra på sommerferie med EQC med vognen på slep, så setter vi pris på å høre din erfaringer.

Egil Fonn

#13
Ser ut til at denne hengeren øker forbruket med ca 20% på tørre veier i 70-80km/t. Temp 2-4 gr.c. Hengeren har kassemål 150x250 og hadde 500kg last ca 850kg totalvekt. Forbruk 27kw/100km med henger og 22,5kw/100km uten. Hengeren heter BK hengeren PL 1325T.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Bendik i Jaguar-gruppa på FB kjørte jo 6600km rundt hele Skandinavia med I-Pace og en liten Sterckeman vogn i fjorsommer, så det GÅR jo.  Men i realiteten blir det for spesielt interesserte og er grunnen til at jeg beholder veteran E-klassen så lenge jeg har vogna.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA