Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor EQC ?

Startet av arildrs, tirsdag 02. februar 2021, klokken 20:19

« forrige - neste »

arildrs

Hei, jeg er nå i ferd med å gå 100% elektrisk. For meg står valget nå mellom EQC og i-Pace.
Jeg liker begge bilene meget godt og har kjørt begge. Opplever at begge har sine plusser samt minuser.

Er det noen her hvor valget har stått mellom disse to ?
I såfall hva var det som gjorde at dere endte på EQC for deres del ?

Arild

turfsurf

#1
Nå endte jeg ikke på eqc, men. Hengervekt - 1800 vs 750kg. Bedre hurtiglading. Bedre Software / infotainment. Stillere. Bedre opplevd kvalitet. Bedre byggekvalitet. Mere komfortabel på ujevn / dårlig vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jevel

Preface: Vi skulle bytte bil og jeg hadde egentlig forhåndsbestemt "oss" for Tesla Model X, men etter å ha lånt to forskjellige biler så synes jeg ikke den forsvarte prisen og måtte prøve flere.

Prøvde først I-Pace, så E-Tron og til slutt EQC. Bestilte bil rett etter å ha prøvd EQCen.

De tingene jeg synes EQC var best på var: Komfort, støyskjerming og interiør / finish. Setene jeg kjøpte var også svært bekvemme for mine 200 cm. Til slutt sto det mellom E-Tron og EQC og da var det pris som ble utslagsgivende. Grunnpris og pris på ekstrautstyr til EQC var en god del lavere enn både I-Pace 400 og E-Tron 55 som var de alternativene som fantes når jeg bestilte.

Øyvind.h

Jeg gikk fra Model X til EQC, men hadde både E-tron og Ipace oppe til vurdering.

Isolert til Ipace vs EQC var det flere ting som trakk meg i retning av EQC. Skal forsøke å fokusere på hva jeg synes er bra med EQC`en istedenfor hva som ikke er bra (etter mitt syn) med Ipace.

- Infotaiment er brukbart i EQC. Rett nok likte jeg skjermen bak rattet i Ipace, men samlet sett fikk jeg en mye bedre opplevelse av Mercedes MBUX. Mulig det har blitt noe bedre i nye Ipace, men regner nok meg jeg fortsatt setter MBUX noen nivå over (selv om Mbux på flere områder er langt bak hva jeg hadde i Teslaen).
- Pris - jeg fikk et bra tilbud på EQC`en. Den ble mye rimeligere uten at jeg har gått veldig strukturert til verks. Ipacen ble ganske dyr når den var ferdig utstyrt etter mine preferanesr
- Hengervekt - 1800kg på EQC er bare greit nok.
- Jeg liker kjørefølelsen i EQC`en. Den kan være både sporty og ekstremt komfortabel. Mercedes kaller det akustisk frakobling av understell, og jeg forstår godt hva pr-teamet mener. Det er den mest stillegående elbilen du kan kjøpe, og det merkes. Dumper/ujevnheter filtreres bort og støydempingen er helt topp. Ekstremt komfortabel på langtur hvor en kan prate med lav innestemme i 120 med de i baksetet, samtidig som den kan være leken og sporty om du bytter kjøremodus. Ipace er sikkert enda mer sporty på svingete landeveier, men EQC`en passer meg veldig godt.
- Rykte/kvalitet/subjektivt - EQC`en har vist seg å være solid. Min har ikke vært feilfri, men jeg følger diverse grupper og får et veldig godt inntrykk av EQC`en. Begge gjør det for øvrig bra i tilfredshetsmålinger.

Samlet sett virket EQC for meg som det soleklart beste kjøpet og som traff best for meg og mine behov. Ipace var bedre på enkelte ting (E-tron også for øvrig), men totalpakken jeg fikk var klart best for meg.

Forhold som kan pushe deg mot Ipace kan eksempelvis være behov for mer enn personbilhøyde. Jeg har ikke hatt utfordringer med dette og har kjørt på stølsveier, på grusveier, kraftig telehiv, er på fjellet minst månedlig om ikke oftere, forsert ubrøyta gårdsplass osv. Alt har gått helt fint. Men klart - luft både foran og bak gir jo en følelsesmessig ekstra trygghet, selv om den for 99% stort sett er bare det - en følelse. Rekkevidden, i hvert fall på vinteren, virker også marginalt bedre i Ipacen uten at jeg har sjekket om det er slik i realiteten ved lik bruk for meg (dvs. langtur hvor mye går i 115-125`ish.)

Tipper du blir godt fornøyd uansett hvilken du lander på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arildrs

Til dere alle som har tatt dere tid til å dele deres erfaringer her ift EQC og I-Pace; mange takk.
Det er mange gode innspill her som jeg skal ta med i vurderingene videre.
Er nok ett skritt nærmere en beslutning etter dette.

Takker :+1:

Counterpointer

Jeg hadde kontrakt på I-pace, som ble droppet mest på grunn av tåpelige påstander fra forretning.
Har kjørt mer I-pace enn EQC, men for meg ville det blitt kjøregleden og kjørefølelsen i I-pace opp mot smooth og stillegående cruiser i EQC.
Vanskelig valg egentlig, må vekte alle egenskaper du selv setter høyt for å finne ut hva som er best for akkurat deg.

PS, EQC har ladeport på høyre bakskjerm, det var krise i min garasje.... Et eksempel på en liten sak som kan bli avgjørende (eller være helt likegyldig)

Egil Fonn

Hvorfor jeg byttet fra 2019 I-Pace til 2020 Eqc
I-Pace har sportsligere kjøre egenskaper.
Svært gode vinter egenskaper med AWD og et velfungerende traction system.
Med luft kan den heves for høyere bakke klaring.
- Dørhåndtak felles ikke alltid inn ved kulde.
- Svak DU lyd fra front motor i rundt 80km/t
- Tregt informasjons system. (Bedre i nyere software)
- Kun 750kg henger som ble for lite til mitt bruk og ble hovedårsak til overgang til Eqc.

Eqc Har 1800kg henger vekt. Veldig god og komfortabel bil til trekking av tung henger.
Bedre støy isolert med minimal lyd fra DU.
Kjører komfortabelt på alle fører.
Bedre lys.
Bedre lyd anlegg.
I kulde kan Eqc forvarme batteri til hurtiglading slik at det får høy ladehastighet.
Eqc virker generelt godt sammenskrudd.

Eqc har lavere forbruk en I-Pace om sommer men litt høyere om vinter.
Litt av årsaken til det kan være at Eqc med klima i auto pøser på med varme og komfort i kupe og ikke har sparer program slik I-Pace har på varme i kupe.
Ønskes litt lenger vinter rekkevidde  på bekostning av kupe varme må Eqc fører selv justere klima anlegg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Stikkkontakt

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 03. februar 2021, klokken 07:27

Eqc har lavere forbruk en I-Pace om sommer men litt høyere om vinter.
Litt av årsaken til det kan være at Eqc med klima i auto pøser på med varme og komfort i kupe og ikke har sparer program slik I-Pace har på varme i kupe.
Ønskes litt lenger vinter rekkevidde  på bekostning av kupe varme må Eqc fører selv justere klima anlegg.

Jeg sammenligner forbruket mellom I-Pace og flere e-troner nesten hver helg.
De har ganske likt forbruk om sommeren, men differansen er stor til fordel JAguar om vinteren, og den blir større jo kaldere det er.
Ellers syns jeg matrixlysene på I-Pace er fantastisk gode.
Generelt vil jeg si Jaguar er en særdeles god vinterbil

arildrs

Takker for innspill.
Hadde nye prøveturer og runder i begge biler i dag.

Endte opp med å bestille EQC   8) så får vi bare vente tålmodig.

jevel


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA