Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid gateparkering Oslo

Startet av Pourran, torsdag 10. desember 2020, klokken 11:00

« forrige - neste »

Pourran

Hei.
I går så ladet jeg min helt ny bil på gata i Oslo. Bilen hadde 26% kapasitet igjen. (Det er en 2020 modell med 450KM kapasitet). I appen kunne jeg se at den trengte 29 timer for å bli fulladet. Jeg hente bilen klokka 09.15 i dag, ladingen ble startet 19.10 igår, og da var bilen ladet opp til 65%.
Er dette som forventet eller lavere enn forventet?


Orbit

Det er veldig forskjellig effekt på disse stolpene. Er du på en med vanlig stikkontakt og 8A ladekabel, får du ca 1.6 kW (eller ca 2.5% per time på batteriet på din bil). Noen stopler leverer 22 kW, dvs >10x raskere, men din bil vil kun benytte 7.2 kW, tilsvarende ca 10% påfyll per time.

Du har fått ca 3% påfyll per time, dvs et sted imellom tregeste og raskeste stolpetype; og dermed nok som forventet. Bruk appen "Fortum Charge and Drive" for å finne stopler i nærheten, og se om det er noen som tilbyr 7.2 kW eller over (eller i alle fall mer enn vanlig stikkontakt). På de raskeste stolpene skal du som sagt få ca 10% per time, dvs du ville vært fulladet etter ca 7.5 time når du startet på 26%. Mellom kl 20-09 betaler du uansett det samme per time, uavhengig av effekt på stolpen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pourran

Tusen takk for svar. Jeg skal sjekke det opp. Det virket så unødvendig treigt :)

Pourran

Ps. sjekket appen til Fortum, og der står det at den laderen jeg brukte igår har en kapasitet på 6,9 kW.
Da er det vel riktig med tanke på det du skriver, tror jeg ?

hanche

Det er en ting jeg ofte har lurt på, men aldri har turt å spørre om. Ombordladeren i Soul er jo en 1-fase-lader, ikke sant? Jeg undres om en ladestolpe som lover 6,9 kW gjør det under forutsetning at du har 3-faselader? Og om det ikke så kan tenkes at den bare leverer tredjeparten når du kommer med en 1-faselader. Det vil i så fall forklare det svake resultatet.

Kanskje er jeg helt på jordet her. Men i så fall håper jeg noen kommer og retter opp misforståelsen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

Sitat fra: Pourran på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:40
Ps. sjekket appen til Fortum, og der står det at den laderen jeg brukte igår har en kapasitet på 6,9 kW.
Da er det vel riktig med tanke på det du skriver, tror jeg ?
Nei, du burde ha fått ca 10% per time med 6,9 kW (som ikke er langt unna 7,2 kW som er maksimalt for din bil). Da koker det ned til innstillinger i bil (kjenner ikke Soul) som reduserer farten, evt at du har en 20A ladekabel (men med det siste skulle du likevel fått ca 7% per time).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra: hanche på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:24
Det er en ting jeg ofte har lurt på, men aldri har turt å spørre om. Ombordladeren i Soul er jo en 1-fase-lader, ikke sant? Jeg undres om en ladestolpe som lover 6,9 kW gjør det under forutsetning at du har 3-faselader? Og om det ikke så kan tenkes at den bare leverer tredjeparten når du kommer med en 1-faselader. Det vil i så fall forklare det svake resultatet.

Kanskje er jeg helt på jordet her. Men i så fall håper jeg noen kommer og retter opp misforståelsen.
Soul har 1-fase lader.

Type-2 stolper tilbyr mellom 6 A og 32 A per fase (ser da bortifra de ekstremt skjeldne med 63 A fast kabel i stolpen, som eldre Zoe kan utnytte). Det tilsvarer 1,4 - 7,4 kW per fase. En 1-fasstolpe havner derfor i dette intervallet, mens 3-fas er 4,2 - 22 kW. Det er derfor noe overlapp, hvor en 6,9 kW stolpe kan være begge deler.

I praksis i dette tilfellet, er alle offentlige stolper i Oslo med opptil 7,4 kW 1-fas. Den på 6,9 kW er 30A 1-fas, noe ny Soul skal kunne benytte fullt ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Orbit: Det var et godt og opplysende svar. Mange takk!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA