Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:49
Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 20:10
Når man har gjort det lille forarbeidet med å registrere en ladebrikke, er det suverent mye enklere enn en standard kortterminal. Å ønske seg tilbake til en gammeldags betalingsløsning er bakstreversk.

Kall det gjerne bakstreversk, men kortbetaling er en veldig utbredt løsning som alle vet hvordan man bruker, og den fungerer.

Hvordan vil du få kortbetaling til å fungere på et par AC-ladere på et kjøpesenter, for eksempel? Det blir DYRT med kortterminal på små AC-stolper.

Hvordan vil du komme unna problematikken med å måtte velge ladetid på forhånd om du skal bruke kort på hurtiglader? Bensinpumpemetoden fungerer ikke, for den måten å ta betalt på har en tidsbegrensning på kun noen få minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på tirsdag 05. mai 2020, klokken 15:07
Tenk så mye enklere det er å leie en elbil og på samme tid kunne betale for lading hvor som helst med f.eks VISA/Mastercard. Både i inn- og utland.

Leiebiler kan komme med RFID-brikke for ladebetaling, som så belastes ditt kredittkort i ettertid. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 20:56
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:49
Sitat fra: eivhelle på mandag 04. mai 2020, klokken 20:10
Når man har gjort det lille forarbeidet med å registrere en ladebrikke, er det suverent mye enklere enn en standard kortterminal. Å ønske seg tilbake til en gammeldags betalingsløsning er bakstreversk.

Kall det gjerne bakstreversk, men kortbetaling er en veldig utbredt løsning som alle vet hvordan man bruker, og den fungerer.

Hvordan vil du få kortbetaling til å fungere på et par AC-ladere på et kjøpesenter, for eksempel? Det blir DYRT med kortterminal på små AC-stolper.

Hvordan vil du komme unna problematikken med å måtte velge ladetid på forhånd om du skal bruke kort på hurtiglader? Bensinpumpemetoden fungerer ikke, for den måten å ta betalt på har en tidsbegrensning på kun noen få minutter.

En løsning som fungerte der jeg fremdeles bor, helt til man innførte disse nye løsningene som krever ekstra verifisering og nye, oppdaterte terminaler:

Borettslaget har 4 AC ladestolper, to som gir 7,2 kW (20 kr per time) og 3,6 kW (10 kr per time), og en stolpe med kortleser av samme type som finnes på brusautomater. Har kan du betale med bankkort direkte, eller bruke en app som heter Monyx Wallet. I denne kan du enten fylle opp med max 160 kr, eller velge å trekke fra ønsket kort som er lagt inn (eller legges inn mens man står der).

1. Direkte med bankkort
Du velger hvilken lader du skal lade fra, og den sjekker om lader er ledig umiddelbart. Deretter velger du ladetid, og bekrefter valget, setter inn bankkortet, og taster inn koden. Det skal og fungere med trådløs betaling og, men aldri testet før nye forskrifter fra myndighetene, og etterpå sluttet den å fungere med alle mine bankkort.

2. Betaling med Monyx Wallet
Åpne Monyx Wallet, fra hjem-menyen kan du søke opp automaten ved å skrive inn koden  eller scanne QR-kode på automaten. Velg å betale med "Monyxkort", registrert visa/mastercardkort (scroll til riktig kort står over "Betal"), eller ikon for å legge inn kort. når du har valgt riktig betalingsløsning, klikk knappen betal. Den vil så søke opp Monyx-stasjonen i nærheten, inkludert den du har valgt, og prøver å samtale med automaten.

Om den mot formodning klarer å få kontakt, følg anvisningene på skjermen (samme som for nr. 1, minus det å slå kode. Den vil da forsøke å trekke deg for valgt beløp. Her bør du helst ha gode votter/hansker med "mobilfinger" når det er litt kaldt (eller veldig kaldt) og sur vind, for du må gå ut fra at du må bruke fort 10-20 forsøk før den faktisk klarer å trekke fra kortet og starte faktisk ladesesjon.

PS! Kaldt vær og dertil iskalde hender kan dog være en fordel på neste steg, for du kan riste så mye du klarer innen en viss tid, for å få bonus for transaksjonen. Dess kaldere hender og dertil mer intens skjelving fører til at du "topper opp flaska", og derved oppnår maks bonus. Ikke mye vits å bry seg om frostskadde fingre, når du kan få hele 15,- kroner i bonus om du toppet opp kortet til maks og ristet godt nok.

Kort sagt, kortautomat er ingen som helst garanti for at dette er lettvint og kjapt. Det kommer dessverre an på implementasjonen, og at ikke myndighetene kommer med nye krav som krever nye automater for at transaksjon skal være mulig. Det fordrer nemlig at automaten blir oppdatert når myndighetene legger til  nye krav, noe som ikke skjer der "eier"/brukersted ikke finner det formålstjenlig og økonomisk forsvarlig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. mai 2020, klokken 20:35
[...] Massachusetts i 1992 [...] Måtte løfte opp en liten arm det fyllepistolen hadde vært. Da startet pumpen.
Hehe, ja, jeg har bodd og kjørt lenge nok i USA til at det der går helt av seg selv. Jeg har helt glemt om jeg ble forvirret første gang, men vil jo tippe det. Og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å ta en høyresving på rødt lys her hjemme.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. mai 2020, klokken 20:35
Fikk hjelp av annen kunde. Måtte løfte opp en liten arm det fyllepistolen hadde vært. Da startet pumpen.

Den varianten ble jeg også satt ut av første gang jeg var borti den. Det flaueste var dog den gangen jeg kom med Mustang leiebil og ikke klarte å få opp tanklokket. Fant ikke noen bryter eller spak noe sted i bilen, og det var ikke nøkkelhull på tanklokket eller sånt lite hull til å sette fingeren i for å vippe det opp. Måtte til slutt gi tapt og be om råd hos ungjenta som sto bak disken. Hun kom ut til bilen, trykte på tanklokket med fingeren, det spratt opp og hun smilte et veldig lurt smil...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hansi

Sitat fra: Hansi på tirsdag 05. mai 2020, klokken 12:50
Jeg sendte følgende e-post til Elbilforeningen (Medlem at elbil.no):
Sitat
Hei,

https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416 debatteres relativt heftig på Elbilforum.no, https://elbilforum.no/index.php?topic=51577.0
Jeg synes det hadde vært svært interessant å vite hva dere i Elbilforeningen tenker om dette, om det er noen dialog om det med aktørene og/eller myndighetene, hva eventuelt status er og om man kan forvente noen forandringer i ikke alt for fjern fremtid?

Fikk følgende foreløpige tilbakemelding:
Sitat
Hei

Takk for din henvendelse. Jeg har videresendt din epost internt hos oss. Pga stor pågang har vi noe behandlingstid. Håper på forståelse for dette.

Jeg følger opp her når jeg hører tilbake fra de.

Jeg fikk svar fra Elbilforeningen i dag:
Sitat
Hei

Viser til spørsmålet ditt der du ber om en kommentar på NAF-kronikken El for elite.

Overordna mener vi det ikke er lurt eller dekkende å definere elbil som noe som er for eliten.

Når det er sagt er det flere av momentene i kronikken som vi er enig i og som vi jobber mye med. I forbindelse med siste høring til myndighetenes Klimakur-utredning tok vi opp behovet for mer forbrukervennlig lading og skrev blant annet:

«Det er behov for å se om forbrukerperspektivet er godt nok ivaretatt og regulert innen hurtiglading. Elbilforeningen støtter Klimakur i analysen av at betalingsløsningene må være enkle, noe de ikke er. Per i dag er det i hovedsak ikke mulig å betale for hurtiglading direkte med bankkort, og de fleste steder må man registrere seg med en rekke personopplysninger for å få en fornuftig pris. For forbrukerne i Norge ville det vært en fordel om myndighetene tok en aktiv reguleringsrolle her, heller enn å avvente internasjonal regulering.»



Og når det gjelder prismodeller, så uttaler vi oss blant annet her: https://www.tu.no/artikler/priser-pa-hurtiglading-forvirrer-hvilken-modell-er-best/492145



Vi har jevnlige møter med ladebransjen og tar opp disse spørsmålene.



Vennlig hilsen
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

1317142119

Helt enig med de som mener kortbetaling tilhører fortiden. Vi bruker mobilen til stadig mer og at det er en eller annen omstilling når man bytter teknologi må man bare venne seg til. Det var en omstilling å gå fra Nokia til smarttelefoner også.

Løsningen på lang sikt er at bilene kommuniserer hvem bilen er også kommer regningen på en faktura. Standarden for dette finnes allerede. Men det løser dessverre ikke at man må registrere bilen hos ulike tilbydere.

Forenklingen kommer først når vi som sluttbrukere kun trenger å forholde oss til 1 tilbyder. F.eks. burde Shell kunne tilby Shell-kort med RFID eller Shell-app som virker på alle hurtigladestasjoner. Som kunde søker du om Shell-kort/Shell-app og Shell sørger for at RFID-kortet/brukernavnet er registrert hos de ulike ladetilbyderne. Eier av ladestolpen sender oversikt over RFID, mengde energi og pris til Shell, som igjen fakturerer kunden. Om du da lader hos GK, CK, Fortum eller noen andre spiller ingen rolle, fordi Shell håndterer registreringsprosessen. Tar de da en vanlig årssum for slike kort, så er de garantert inntekter i lang tid fremover pga mengden brukere. Har de intelligente nok ansatte, så skjønner de også at de kan sette opp egne ladestasjoner på bensinstasjonene og dytte lojalitetsprogram og pølsesalg på de samme kundene. Akkurat slik de tjener penger idag (for de sier jo selv at marginene på drivstoff er for små). Alle hurtigladere kommuniserer etter en standardisert protokoll, så det er på ingen måte teknologien som setter begrensningen her. Det er kun mangel på vilje til å investere i ny teknologi for å tjene penger i fremtiden.

Hvorfor _ingen_ bensinstasjonkjeder forstår dette behovet, er utenfor min evne til å tenke logisk.

RJK

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 03. juni 2020, klokken 14:15
Helt enig med de som mener kortbetaling tilhører fortiden. Vi bruker mobilen til stadig mer og at det er en eller annen omstilling når man bytter teknologi må man bare venne seg til. Det var en omstilling å gå fra Nokia til smarttelefoner også.

Løsningen på lang sikt er at bilene kommuniserer hvem bilen er også kommer regningen på en faktura. Standarden for dette finnes allerede. Men det løser dessverre ikke at man må registrere bilen hos ulike tilbydere.

Forenklingen kommer først når vi som sluttbrukere kun trenger å forholde oss til 1 tilbyder. F.eks. burde Shell kunne tilby Shell-kort med RFID eller Shell-app som virker på alle hurtigladestasjoner. Som kunde søker du om Shell-kort/Shell-app og Shell sørger for at RFID-kortet/brukernavnet er registrert hos de ulike ladetilbyderne. Eier av ladestolpen sender oversikt over RFID, mengde energi og pris til Shell, som igjen fakturerer kunden. Om du da lader hos GK, CK, Fortum eller noen andre spiller ingen rolle, fordi Shell håndterer registreringsprosessen. Tar de da en vanlig årssum for slike kort, så er de garantert inntekter i lang tid fremover pga mengden brukere. Har de intelligente nok ansatte, så skjønner de også at de kan sette opp egne ladestasjoner på bensinstasjonene og dytte lojalitetsprogram og pølsesalg på de samme kundene. Akkurat slik de tjener penger idag (for de sier jo selv at marginene på drivstoff er for små). Alle hurtigladere kommuniserer etter en standardisert protokoll, så det er på ingen måte teknologien som setter begrensningen her. Det er kun mangel på vilje til å investere i ny teknologi for å tjene penger i fremtiden.

Hvorfor _ingen_ bensinstasjonkjeder forstår dette behovet, er utenfor min evne til å tenke logisk.

Bilen trenger jo bare gjenkjennes som et kredittkort eller bankakseptkort. Og ladetilbyder/lader må være godkjent terminal. Ser jo overhode ikke behov for å måtte være registrert hos tilbyder om man ikke ønsker å ta del i et lojalitetsprogram.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Bilprodusent skulle vært påbudt å ha mulighet for å registrer betalingsmiddel opp mot bilen, og så kan alle ladetilbyderne bruke Id til bilen for betaling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Kanskje det ikke er så rart at det er vanskelig...

Faktisk synes jeg det ikke er det spor bedre de gangene jeg må kjøre kollektivt. Tar de kort, tar de betaling og hvilken app gjelder her - må ha minst to app'er oppe å gå både Brakar (Drammensområdet) sin or Ruter(Oslo) sin, og om jeg kjører fast kollektivt kan jeg ikke bruke det samme mnd kort til Oslo som i Oslo....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Hansi

Enig Ingeniøren, det er litt samme problemstillingen i kollektivtrafikken. Her har de vel forsøkt å lage Entur som en nasjonal app, men den dekker ikke alle selskaper, så da er man like langt. Greit nok med 2 apper som du nevner der man ferdes relativt fast, verre hvis man skal på lenger tur, da må man ha enda flere apper..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

cra

Sitat fra: Hansi på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:29
Greit nok med 2 apper som du nevner der man ferdes relativt fast, verre hvis man skal på lenger tur, da må man ha enda flere apper..

For å ikke å snakke om hvis du skal oppholde deg en begrenset periode et sted du ikke har vært før, f.eks. noen dager på jobbreise. Det kan være utfordrende å finne hvilken app du må ha i gjeldende område, og stakkars den som tenker å reise slik at man kanskje må innom to ukjente områder slik som nevnt over!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA