Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere

Startet av Motorwatt, torsdag 30. april 2020, klokken 12:03

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 15:06
WoW!
Vet at jeg ikke trenger å si dette til deg, men det er jo flere som leser her. Dette er samme Elon som sa de skulle kjøre autonomt fra kyst til kyst i USA i 2017. Dette er enda ikke gjort..........

Motorwatt

Jada. Og uttrykket "Coming soon" har liksom fått et annet perspektiv etter at jeg ble Tesla-eier. Spennende å se om det blir MobilEye eller GPS-løsning, og om den blir en internasjonal.   Det eneste jeg lover å ikke spørre om nå er hvorfor det tok så lang tid. (Opps).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Overasker meg ikke om at svaret på hvorfor Tesla ikke leser skilter med AP2 og høyere rett og slett er at dette ikke har vært prioritert.

Og at forklaringen med at det er et MobileEye (nå Intel) patent bare er en eller annen teori fra noen i Tesla-community som har blitt "opplest og vedtatt" som fakta. Dette har vi jo sett gjentatte ganger før! :D


PS! Tesla leser nå stoppskilt, og dette ville vært like mye brudd på MobileEye sitt patent som å lese fartsgrenser.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Sitat fra: HKS på fredag 08. mai 2020, klokken 16:13
Overasker meg ikke om at svaret på hvorfor Tesla ikke leser skilter med AP2 og høyere rett og slett er at dette ikke har vært prioritert.

Og at forklaringen med at det er et MobileEye (nå Intel) patent bare er en eller annen teori fra noen i Tesla-community som har blitt "opplest og vedtatt" som fakta. Dette har vi jo sett gjentatte ganger før! :D

PS! Tesla leser nå stoppskilt, og dette ville vært like mye brudd på MobileEye sitt patent som å lese fartsgrenser.
Da kan man isåfall med rette spørre om hvordan de prioriterer. Når det gjelder full-stopp-skilt så har det vært diskutert her tidligere, og man antok at kanskje full-stopp-skilt har en annen kvalifisering enn fartsskilt i USA.  Og skulle det være slik at de nå har valgt å bruke MobilEyes løsning, og betalt for de nødvendige lisenser, så vil jeg tro at det ligger andre beslutninger enn prioriteringer bak. Kanskje det først er nå de er enige om prisen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 16:26
Da kan man isåfall med rette spørre om hvordan de prioriterer. Når det gjelder full-stopp-skilt så har det vært diskutert her tidligere, og man antok at kanskje full-stopp-skilt har en annen kvalifisering enn fartsskilt i USA.  Og skulle det være slik at de nå har valgt å bruke MobilEyes løsning, og betalt for de nødvendige lisenser, så vil jeg tro at det ligger andre beslutninger enn prioriteringer bak. Kanskje det først er nå de er enige om prisen?
At Tesla har håpløse prioriteringer, det skal jeg være helt enig i. De har implementert masse spill, og idiotiske ting som prompe-puter, men de har ikke grunnleggende funksjonalitet som waypoints i navigasjon.

Vel, jeg har faktisk skummet gjennom patentet. Patentet heter "Detecting and recognizing traffic signs", og dekker uten tvil både fartsgrenser og full stopp. Utseendene på stoppskiltet er faktisk eksplisitt beskrevet i figur 2 (20b). Det dekker så vidt jeg ikke kan se trafikklys. Intel fullførte oppkjøpet av MobileEye i 2017, etter dette tviler jeg på at det har vært noe problem for Tesla og inngå lisensavtale, og eventuelt en kryss-lisensiering med Intel. Tesla er en viktig kunde for Intel, ikke veldig mange som bruker Atom-prosessoren i biler.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. mai 2020, klokken 12:47
Sitat fra: DeepFu på fredag 08. mai 2020, klokken 12:43
Ghost-bremsing skjer ikke i USA. Har det fra flere nordmenn med Tesla som testet Tesla i USA. Hastighetsskilt er vel det samme, ikke så stort problem i USA?

Kan se ut som om nordmennene har kjørt i California:



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

@HKS: Så har de altså en løsning som fungere, og har hatt den en stund. De har rett og slett bare prioritert California, og droppet alle andre. Er det virkelig mulig?  :-*
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 18:30
@HKS: Så har de altså en løsning som fungere, og har hatt den en stund. De har rett og slett bare prioritert California, og droppet alle andre. Er det virkelig mulig?  :-*
Hadde heller ikke forundret meg... Tesla klarte jo lenge å ignorere UNECE som regulerer autonomi i store deler av verden, og ble bokstavelig tatt på sengen.
Heldigvis for Tesla har de fleste "akseptert" at dette er EU sin feil, og ikke Tesla sin udugelighet...  :o

Neida... Tror nok heller Tesla bare har bedre og mer oppdaterte kart og data i California, rett og slett mer data hardkodet.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 15:35
Jada. Og uttrykket "Coming soon" har liksom fått et annet perspektiv etter at jeg ble Tesla-eier. Spennende å se om det blir MobilEye eller GPS-løsning, og om den blir en internasjonal.   Det eneste jeg lover å ikke spørre om nå er hvorfor det tok så lang tid. (Opps).
Er ikke uenig, men til Musk og Tesla sitt forsvar, så har "coming soon" vært riktig i flere tilfeller enn feil i det siste. Ganske mange flere også. Men "soon" er jo subjektivt også, så..

z4rd

Sitat fra en tråd om dette på reddit:

Btw, before anyone freaks out about the "MobilEye patent", it makes sense to read the patent claims and realize how narrow and obsolete they are:
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

"1. In a computerized system mounted on a moving vehicle, the system including a camera mounted on the moving vehicle, wherein the camera captures in real time a plurality of image frames of the environment in the field of view of the camera and transfers the image frames to an image processor, a method for detecting and identifying a traffic sign, the method comprising the steps of:

(a) programming the processor for performing the detecting of the traffic sign and for performing another driver assistance function;

(b) first partitioning a first portion of the image frames to the image processor for the detecting of the traffic sign and second partitioning a second portion of the image frames for said other driver assistance function; and

(c) upon detecting an image suspected to be of the traffic sign in at least one of said image frames of said first portion, tracking said image in at least one of said image frames of said second portion.

It's important to remember that for patent protection to apply, "Claim 1" is the most important legal factor: a product has to meet the entirety of Claim 1 to be found "infringing".

What is that "partitioning" scheme the patent is talking about in Claim 1? It's an ancient, obsolete technique of processing image frames at different frequencies:

"Under certain operating conditions, image sensor captures image frames at a frequency (e.g. 60 Hz.) which is much higher than the frequency (e.g. 15 Hz.) of processing captured image frames. In such a situation, image frames output from single camera are typically partitioned (step 601) between the multiple vehicle control applications in use."

TL;DR: Tesla's AutoPilot can trivially work around the MobilEye patent by not using any "image frame partitioning scheme" at all. Such as feeding all frames into a single large neural network.

So yes, MobilEye has patented certain (obsolete) forms of traffic sign processing, and no, they are not relevant to Tesla's ability to implement FSD.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Nå vet vi ikke hvilken teknikk Tesla skal bruke. Kan godt være MobilEyes løsning. Jeg forstod at bruddet mellom Tesla/EM og MobilEye tildels var begrunnet med at Tesla hadde et høyere ambisjonsnivå enn MobilEye på autonomi, og ønsket i større grad å lede/overta denne delen i samarbeidet. Dette kan ha endret seg i løpet av 4 år, og mener å ha hørt at Audi i dag bruker 4 forskjellige systemer i sin utvikling, hvor MobilEye leverer skiltgjenkjenning. Noe som visstnok ikke var mulig for 4 år siden.

ps. Ingen garanti for at dette er nærmere fakta enn alt annet som er skrevet om saken.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mthoring

Tipper at det er de samme bildene som prosesseres av alle nevralnett-prosessene som kjører på AP HW, så det kreves nok ingen innsats for Tesla å komme rundt det patentet.

For de som så Karpathy holde foredrag om bla. utfordringene rundt stoppskiltgjenkjenning, så er det lett å forstå at også pålitelig fartsgrensegjenkjenning ikke er trivielt.

Kan rett og slett være at Tesla ikke har valgt å prioritere ressurser på å løse denne type problemer før nå. Når de nå har utviklet en metodikk for å trene og forbedre skiltgjenkjenning, så kommer nok fartsgrenseskilt også snart.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Hvordan klarer alle de andre det, da?

For Tesla er det er vel ikke verre enn å bruke navidata som verifikasjon, avvik derfra, bilde av skilt og navidata sendes til Tesla sentralt, bearbeides manuelt eller ved hjelp av mer prosessorkraft og bilde fra flere biler på samme punkt? De har iallfall alle muligheter til å få dette til.

mthoring

Sitat fra: gr på søndag 10. mai 2020, klokken 20:11
Hvordan klarer alle de andre det, da?

For Tesla er det er vel ikke verre enn å bruke navidata som verifikasjon, avvik derfra, bilde av skilt og navidata sendes til Tesla sentralt, bearbeides manuelt eller ved hjelp av mer prosessorkraft og bilde fra flere biler på samme punkt? De har iallfall alle muligheter til å få dette til.

Alle andre bruker vel Mobileye(?). Tesla er en nykommer på markedet på AI-fronten i forhold.
Dessuten, så er det, som nevnt, langtfra trivielt å få dette til å fungere pålitelig nok. Så kan godt være at Tesla har tenkt at det er like bra å bruke GPS/kart inntil de har en metodikk som er god. Har inntrykk av at de har kommet dit nå.

Er dog enig i at dette skulle vært på plass for lenge siden.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA