Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2018 på auksjon

Startet av Stig Johansen, torsdag 30. april 2020, klokken 11:24

« forrige - neste »

Stig Johansen

Hei. Jeg er ny her, og skal kjøpe min første elbil. Vi i familien har sett oss ut Ioniq som førstevalg!
Trenger litt kjøpshjelp.

Vi lurer bl.a. på den som selges på auksjonen.no i dag.
Link: https://www.auksjonen.no/auksjon/2018_Hyundai_Ioniq_EV_MED_AUTOMATNAVIKAMERAACCLEDSKINNTEKNIKKPAKKESV_DEKK/189557

Vi har prøvekjørt den, og den virker heeeelt strøken. Veldig lav km. Ser ut til å være importert fra Tyskland 2018.

En annen rimelig er en med 111.000 km som står i Tønsberg. Prøvekjørte den også, og den ser veldig fin ut. Hvordan vil km-standen påvirke bilen (batteri, lading o.l.). Skal være hurtigladet svært sjeldent.
Link: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=176412970

Hvordan synes dere prisene på finn.no er? Med så mange nye biler på markedet nå med laaang rekkevidde, bør ikke bruktbilprisene synke en god del nå? Vi har også vurdert Kia Soul.

Noen som kjenner til gode biler til salgs? Vi håper å finne bil til godt under 200-tusen.
Stig Johansen, Nes på Hedmarken

automat

Generelt er jeg skeptisk til bilauksjoner, og lurer på hvorfor man velger å selge den der? Spesielt når den tilsynelatende er strøken. Da burde den være lett å selge på finn eller ved vanlig kommisjonssalg. Mulig dette bare er mine fordommer.

Hvorfor har den så lav km? Det kan tyde på at den har stått mye parkert. Hvis det har skjedd over lang tid med helt fullt eller helt tomt batteri, så er ikke det gunstig for batteriet.

Den andre hadde jo gått ganske langt da. Har ikke hørt noe særlig om batteritap på disse bilene, men de er kanskje for nye, og gått for kort til at det har begynt å vise seg enda.

Høy km er generelt ikke noen fordel, men det kommer jo litt an på hvor mye man forventer å kjøre den selv også.

Ioniq har holdt seg ganske bra i pris hittil. Skyldes kanskje at det er den beste "mid-range"-bilen så langt (etter min mening).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Auksjon kan være fordi man ønsker å presse prisen opp, alternativt at kjøper ikke har klart avdragene, og håper å kvitte seg med bilen før kemneren kommer og tar den. Man må sjekke at heftelser ikke følger bilen.

Ved importert bil, bør man sjekke om den er likt utstyrt som norsk versjon, og hvem som har importert den. Ved privatimport, så står man gjerne litt dårligere stilt enn om det er en seriøs norsk forhandler som står for dette. Men det går å kjøpe utvidet garanti, som visker ut det meste av forskjeller.

Ellers så er vel lav km helt greit på en såpass ny bil, så lenge den ikke har stått på seg noe. Ikke alle kjører like langt, av forskjellige grunner, men forsøk gjerne å sjekke ut verkstedhistorikken, så du ikke får svaret på lav km med at den har vært mye på verksted.

Og så litt personlig smak, den sorte er da langt lekrest av disse to, i mine øyne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig Johansen

Den selges av bank, så det muligens en som har hatt pengeproblemer.
Ser for meg ut til å ha alt utstyr som en "norsk" bil.
Stig Johansen, Nes på Hedmarken

automat

Bilen ser ut til å være riktig utstyrt. Men den mangler servicehistorikk. Naf-rapporten melder også om feil på tåkebaklys. Noe som er litt rart.

Tidligere bruker har ikke klart å betale for den, og heller ikke sørget for service. På hvilke andre punkter kan den ha blitt dårlig behandlet? Dette kan være en sjanse å ta.

Men den ligger jo godt under andre 2018-mod på Finn da (hvis den ikke raser opp i pris rett før auksjon går ut).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på torsdag 30. april 2020, klokken 14:00
Bilen ser ut til å være riktig utstyrt. Men den mangler servicehistorikk.

Men den ligger jo godt under andre 2018-mod på Finn da (hvis den ikke raser opp i pris rett før auksjon går ut).

He he det tenkte jeg også på. Manglende service historikk og at rett før stengetid så økes budet mye. Men å handle på auksjon i Norge er ganske safe, sammenlignet med mange andre land. I Norge har vi et godt regelverk for kjøp og salg.

RJK

Ser ut som den gikk for 180 990,-
Står ihvertfall at auksjonen er avsluttet, og dette står som høyeste bud.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig Johansen

Stig Johansen, Nes på Hedmarken

Electric cars in Norway

Stig. Et godt kjøp :+1: Grattis med ny bil.

Stig Johansen

Minstepris ble ikke oppnådd, så det er ikke avgjort ennå... Selger må godkjenne prisen først.
Stig Johansen, Nes på Hedmarken

EV-FTW

Jeg håper det er et bra kjøp. Personlig kjøper jeg aldri en bruktimportert bil igjen. Det er viktig å være klar over at du ikke har samme garanti som ved kjøp hos forhandler i Norge. Og det er forskjell på utstyr.
Skulle bilen få feil, må du betale for feilsøking osv. Det kan fort bli dyrt. Er det en del som dekkes av garanti, får du denne dekket.

Hadde bilen vært kjøpt hos norsk forhandler, står dekker de feilsøking og full pakke i garantitiden.

Videre er det ikke bra om disse bilene står lenge fullt oppladet eller nesten tomme. Siden bilen er kjørt så lite, ville jeg vært skeptisk.

TeslaBjørn testet en Ioniq som var kjørt 90 000 og regnet ut at den hadde et kapasitetstap på ca 10 prosent. Så de taper litt kapasitet over tid, men han merket ikke det noe særlig på hvor langt han kunne kjøre på en lading.

Men, om du skulle få bilen til budet ditt, er det en veldig bra bil og jeg håper du slipper feil på den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: Øyst1 på lørdag 02. mai 2020, klokken 01:21
Jeg håper det er et bra kjøp. Personlig kjøper jeg aldri en bruktimportert bil igjen. Det er viktig å være klar over at du ikke har samme garanti som ved kjøp hos forhandler i Norge. Og det er forskjell på utstyr.
Skulle bilen få feil, må du betale for feilsøking osv. Det kan fort bli dyrt. Er det en del som dekkes av garanti, får du denne dekket.

Hadde bilen vært kjøpt hos norsk forhandler, står dekker de feilsøking og full pakke i garantitiden.

Videre er det ikke bra om disse bilene står lenge fullt oppladet eller nesten tomme. Siden bilen er kjørt så lite, ville jeg vært skeptisk.

TeslaBjørn testet en Ioniq som var kjørt 90 000 og regnet ut at den hadde et kapasitetstap på ca 10 prosent. Så de taper litt kapasitet over tid, men han merket ikke det noe særlig på hvor langt han kunne kjøre på en lading.

Men, om du skulle få bilen til budet ditt, er det en veldig bra bil og jeg håper du slipper feil på den.

Ja Øyst1, jeg også håper det er et bra kjøp, som du sier. Og du har rett i alt du skriver om alt av "fandens svigermor" som kan skje med en brukt importert bil - men det er en enkel risiko øvelse å vurdere dette. Det blir opp til hver enkelt.

Jeg mener det er et svært godt kjøp Stig her får til og jeg har kjørt mye den biltypen (gla i den) og det "bang for the bucks" slik jeg ser det "rett og slett et godt kjøp til den prisen".

Men Øyst1 jeg synes det er veldig fint at du opplyser om alle disse "brukt importerte fellene" for ikke alle er klar over dette. Har selv merket det i kundeskranken på de vanligste aukjsonshusene når jeg har vært der selv opp gjennom årene og stått på siden og hørt på dialogen mellom en frustrert kunde som prøver å angre seg med dårlig bil overfor auksjonshus, det er ofte stygt å høre på... Og det gjelder uansett om det er ute på Fornebu/Økern, Holmlia/Rommen eller et stort et nede i Vestfold et sted som begynner først i alfabetet (anonymisert der altså, he he he).


Cougar

Kanskje litt offtopic, men:
Jeg spurte min Hyundai-forhandler hva som gjelder angående garanti på min importerte Ioniq når den var på 1-års service nylig, og han sa de behandlet importerte biler helt på linje med norsksolgte biler, da det er EU-garanti fra Hyundai som dekker dette.
Kan noen dokumentere at man f.eks må betale feilsøking selv på importert Ioniq, og da mener jeg ikke bare "har hørt av en bekjent av naboen at..." ?
2019 Ioniq El + mange andre biler

Electric cars in Norway

#13
Sitat fra: Cougar på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:16
Kanskje litt offtopic, men:
Jeg spurte min Hyundai-forhandler hva som gjelder angående garanti på min importerte Ioniq når den var på 1-års service nylig, og han sa de behandlet importerte biler helt på linje med norsksolgte biler, da det er EU-garanti fra Hyundai som dekker dette.
Kan noen dokumentere at man f.eks må betale feilsøking selv på importert Ioniq, og da mener jeg ikke bare "har hørt av en bekjent av naboen at..." ?

Cougar: Dette er et meget godt spørsmål og her er det myyyyye vranglære ute å går.

Les derfor denne om hva som skjer i praksis, Kia Soul var dette. Men "ost er ost" som den TV reklamen om Jarlsbergost he he he og hund er hund  og så videre...

https://www.dinside.no/motor/fikk-garanti-smell-pa-13200-kroner/72269299

EV-FTW

#14
Min far kjøpte Hyundai Kona. Vi kikket på en ny bil importert fra Europa. Gikk så til Sven Kvia, Hyundai forhandler. Spurte de direkte om det var smart å kjøpe. Selger sa tydelig at garanti er lik, den gjelder for Europa, men at all feilsøking kostet penger, og denne måtte eier av bil dekke så lenge det ikke var biler kjøpt av den norske importøren.

Har hatt bil hos dem på verksted, og vet hvor dyrt det er med feilsøking på elektriske komponenter. I mitt tilfelle ( på en Opel Ampera) kom selve feilsøkingen på 10 000 kr.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA