Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

krister461

Driver og planlegger takboks. Har en Model S i dag som skal byttes ut, men vil ikke kjøpe boks til den som ikke passer til Y-en.

Ser f.eks. at Skiguard 830t passer fint til model 3. Men, det er trolig fordi den har tuneller som passer bra. Model Y ser ut til å ha takfestene lengre bak (ala model S) og har en luke som åpnes mye høyere enn model 3.


Til Model S synes jeg at både Skiguard 860s og 830s ser bra ut. Men, vil de funke bra på Y mon tro?


Noen som har noen kvalifiserte innspill til hvilken takboks som vil passe bra til Model Y?

Legger ved litt bilder til inspirasjon-

Redgarden

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

Ser f.eks. at Skiguard 830t passer fint til model 3. Men, det er trolig fordi den har tuneller som passer bra.

Skiguard'en passer jo bra fordi tunnelene er spesialtilpasset til Model 3. Vil jo anta at samme boks kan spesialtilpasses til Model Y også :-)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Radial

Blir litt spesielt med så kort tak, og så stor bakluke, hengslet langt opp på taket.

Blir vel egentlig ikke plass til spesielt lang skiboks, uten å begrense åpningen av bakluka kraftig, eller flytte skiboksen laaangt fram?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

#3
Ja, det der er faktisk et reellt problem.
Bakluken er ikke veldig mange cm fra bakerste bøyle.
Første løsning er å begrense hvor høyt den åpner. Men da må en nesten stoppe den når den står vannrett. Og gjør en det så har jo bakluken en svær flate bakerst (der skiltet er festet), sånn at det blir vanskelig å få tak i noe, hvis dere skjønner. Kanskje løsningen er på et vis å få boksen til å være høyere....oppå doble takbøyler på en måte... her vises problemet, på en miniatyr-boks:


https://www.youtube.com/watch?v=7H0Z65UH40g

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Hvis en har bakluken sånn, så kan en ha en lang boks....men en blir jo litt lav når en henter ut bagasjen....
Tesla Model Y                         2021-

Jon65

Høyere takbøyler er jo en løsning som nevnt over men denne har kanskje fått litt vel mye møllers tran?

https://www.autoload.no/produkt/takstativ/takstativ-proff/thule-proff-stativer/thule-fotsett-420

krister461

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:54

https://www.youtube.com/watch?v=7H0Z65UH40g
Nyttig video. Der har han en boks på 200cm og får åpnet luken helt. I tillegg stikker den ikke langt over frontruten. Tenker det kommer til å gå fint med en boks som er litt lengre også, så jeg slo til på en Packline FX SUV som er 206cm. Da ligger den greit på Model S og jeg får bra åpning på bagasjerommet. Satser på det blir samme på Y.

En boks med tunneler vil nok ligge lavere og penere på taket, men synes det er herk å ta av og på slike takstativ med boks på. Ligger den lavere på taket vil den også komme nærmere bagasjerommet.

daktari

Min erfaring var at Packline NX Premium gikk å flytte så langt frem at bakluka på Model S kunne åpnes helt. Ikke alle bokser kan flyttes såpass langt frem - hvertfall ikke de med tunnel.
Mtp. støy er jeg usikker på om det er lurt med god avstand til taket eller liten avstand. Jeg innbiller meg at med liten avstand må luften mellom tak og boks øke farten ekstremt for å "ta igjen" luften rundt, og dermed blir det mere støy? Bernoullies prinsipp?

Jeg synes nye Thule Vector ikke er så pen, men kanskje smart fordi den bøyde nesa blokkerer for hulrommet mellom tak og bil og dermed fører til mindre fart på luften over taket. Tanker om det?

Skiguard 830T ligger så nærme taket på Model 3 at jeg ville vært redd for skader på glasstaket på humpete vei, evnt at snø og is vil sprenge seg plass i den lille sprekken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Karma

Vil takfeste på Model 3 passe som takfeste til model Y?

Vi har i dag Model 3, men har planer om å bytte til Y etter hvert.

Sommeren 2021 blir nok langturer i Model 3 og da er vi avhengig av takboks.
Vet ikke om jeg gidder å investere i en takboks hvis den ikke kan "overføres" til Y.

Autowinder

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 05. mai 2020, klokken 23:26
Høyere takbøyler er jo en løsning som nevnt over men denne har kanskje fått litt vel mye møllers tran?
En med den løsningen kommer til å bli synlig i trafikken i alle fall... :'))
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Karma på tirsdag 08. desember 2020, klokken 15:33
Vil takfeste på Model 3 passe som takfeste til model Y?

Vi har i dag Model 3, men har planer om å bytte til Y etter hvert.

Sommeren 2021 blir nok langturer i Model 3 og da er vi avhengig av takboks.
Vet ikke om jeg gidder å investere i en takboks hvis den ikke kan "overføres" til Y.


I værste tilfelle må du ha andre takbøyler, men boksen kan du fremdeles ta med videre. Så du taper eventuelt bare differansen mellom det du ga for takbøylene, og det du får solgte de løst for, om du ikke velger å la bøylene følge med bilen. Da snakker vi i tilfelle et tap på 3 000, eller der omkring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

k3ttle

Har Model 3 og bruker i dag Thule Motion XT Alpine takboks, noe som funker helt greit.

Vurderer Model Y, men basert på denne tråden er jeg litt usikker på hvilke takbokser som kommer til å passe.  Nå som folk har begynt å få bilen, er det noen tanker rundt dette?

Elgaaen

Hei.

Hvis dere går inn på skiguard.com ser dere bilder av Model Y med Skiguard 830 boks. Snakket med Skiguard og de mener at man kanskje kan få på en 860 også. Den rommer jo pulk i tillegg til Ski så håper det!


daktari

Skiguard 860 ca 35 kg
Fjellpulken classic ca 11 kg
Takstativet: ca 5 kg??? Tåler forøvrig max 65 kg for Model 3

Jeg ville seriøst vurdert å bare stroppe fast ski og stash i poser og droppet skiboks mtp nyttelast-problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA