Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

JLindberg

#105
Jeg gjorde et forsøk til her i kveld og vupti - da passet kroken. Veldig merkelig - forstår ikke hva jeg har gjort annerledes men festet ble helt riktig.

Min bil med takboksen på (Thule Motion XT XL) :)


Jaris84

Ser det er tilbud på Thule-bokser på altavbildeler.no nå. Har hørt at Vector Alpine ikke reduserer rekkevidden på bilen pga god aerodynamisk form. Om noe så øker rekkevidden. Har noen erfaring med forbruket på noen av de andre boksene til Thule? Vector Alpine koster jo en del, selv på tilbud. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jaris84 på mandag 28. mars 2022, klokken 14:35
Ser det er tilbud på Thule-bokser på altavbildeler.no nå. Har hørt at Vector Alpine ikke reduserer rekkevidden på bilen pga god aerodynamisk form. Om noe så øker rekkevidden. Har noen erfaring med forbruket på noen av de andre boksene til Thule? Vector Alpine koster jo en del, selv på tilbud.

Vet ikke om du mener i forhold til noe annet, men du vil alltid få en redusert rekkevidde med en takboks. Men Vector Alpine skal visst være noe av det beste til Thule (Thule anbefaler den til elbiler). Så lenge en har et areal, en hastighet, en "drag coefficient" og en luft som har tetthet, og ingen av faktorene er negativ, så får en en luftmotstand.

Har forøvrig sett at denne boksen lager seg selv litt vektløs i fart, og at en dermed bør ha noe oppi for å unngå rasling....men at det skal nulle ut luftmotstand har jeg ikke tro på.
Tesla Model Y                         2021-

Jaris84

Spørsmålet var strengt tatt om noen har noen formeninger om de andre takboksene til Thule ifht forbruk, sammenlignet med vector alpine, evt uten takboks? Ønsker ikke å «spare penger» på å kjøpe en billigere takboks, og ende opp med 20% reduksjon i kjørelengde.

Har forsøkt å finne meninger/anbefalinger rundt dette, men er visst ikke så lett å finne noe.

kTesla

Sitat fra: Jaris84 på mandag 28. mars 2022, klokken 14:35
Ser det er tilbud på Thule-bokser på altavbildeler.no nå. Har hørt at Vector Alpine ikke reduserer rekkevidden på bilen pga god aerodynamisk form. Om noe så øker rekkevidden. Har noen erfaring med forbruket på noen av de andre boksene til Thule? Vector Alpine koster jo en del, selv på tilbud.

Beregn lang leveringstid. Tok 3 uker før jeg fikk min Thule Vector L. Ingen info annet enn bestillingsbekreftelse samme dag jeg kjøpte. Da stod det vel at den skulle sendes iløpet av noen få dager. Samme på nettsiden «Rask levering» osv. Tull. Ingen info underveis heller. Svarte ikke på to ulike mailadresser heller. Ringte flere ganger, også uten svar. Til slutt ble jeg ringt opp igjen, fra et annet nummer. Virker som personen bak har flere selskap han sjonglerer. Fikk da endelig tilsendt sporing, som viste at takboksen ble sendt dagen før. Dette var etter 2,5 uke venting.

Jaris84

Er det ingen som har noen formening om reduksjon av kjørelengde på de ulike takboksene? Har alle kjøpt alt annet enn Thule?🤔

kTesla

Sitat fra: Jaris84 på onsdag 30. mars 2022, klokken 14:34
Er det ingen som har noen formening om reduksjon av kjørelengde på de ulike takboksene? Har alle kjøpt alt annet enn Thule?🤔

Har kjørt en liten tur med min Thule Vector L. Tror kanskje forbruket låg på ca 180-190, men var bare en kort tur. Fikk farten opp i 90 km/t. Da hører en kanskje noe sus. I 70 km/t merket jeg mer eller mindre ingenting. I dag kjørte jeg med bare takstativet, og konkluderte med at det virket mer støyende enn med takboksen. Er nok noe subjektivt, og ikke målt. Men temperatur og vei var tilnærmet identiske. Tror derfor ikke den vil øke forbruket alt for mye.

Legger ved bilde av takboksen. Den er trukket helt frem, og bakluken går helt opp (1-2 cm klaring).

Vaduz

Tror nok ikke det er slik at det er veldig mye å spare på beste vs nest beste takboks, eller en middels takboks. Kjører med thule selv, og det er særlig i hastigheter over 100 du merker det. Får betydelig øket forbruk i fart over 110-120, for min del kanskje 10-15% øket i nevnte hastigheter. Om du ikke bor på Østlandet hadde jeg ikke brydd meg, merker det besten ikke på 80-90kmt. Model Y har også uansett svært god rekkevidde:)

markusthorsen

Muligens litt off topic, men er det noen som har erfaring med disse her:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/tesla-model-y-tilbehor/products/tsla-takstativ-til-tesla-model-y?gclid=CjwKCAjwrqqSBhBbEiwAlQeqGhYWJlYGMrCq8vVy-gSWyU7LTW6aBU1xVM7qB3-ZLtbT7CgysYpHPRoCm0sQAvD_BwE

Sommerferien nærmer jo seg om ikke så alt for lenge og jeg er usikker på om jeg tar sjansen på at Tesla får inn/jeg rekker å bestille før de blir utsolgt igjen.

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Handyman

Sitat fra: markusthorsen på mandag 04. april 2022, klokken 19:06
Muligens litt off topic, men er det noen som har erfaring med disse her:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/tesla-model-y-tilbehor/products/tsla-takstativ-til-tesla-model-y?gclid=CjwKCAjwrqqSBhBbEiwAlQeqGhYWJlYGMrCq8vVy-gSWyU7LTW6aBU1xVM7qB3-ZLtbT7CgysYpHPRoCm0sQAvD_BwE

Sommerferien nærmer jo seg om ikke så alt for lenge og jeg er usikker på om jeg tar sjansen på at Tesla får inn/jeg rekker å bestille før de blir utsolgt igjen.
Et litt viktig moment. Manualen er tydelig på at det kun er originale takbøyler som lovlig muliggjør taklast. Hadde vekten vært oppgitt i vognkortet hadde det muliggjort taklast med uoriginale takbøyler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

markusthorsen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. april 2022, klokken 22:46
Sitat fra: markusthorsen på mandag 04. april 2022, klokken 19:06
Muligens litt off topic, men er det noen som har erfaring med disse her:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/tesla-model-y-tilbehor/products/tsla-takstativ-til-tesla-model-y?gclid=CjwKCAjwrqqSBhBbEiwAlQeqGhYWJlYGMrCq8vVy-gSWyU7LTW6aBU1xVM7qB3-ZLtbT7CgysYpHPRoCm0sQAvD_BwE

Sommerferien nærmer jo seg om ikke så alt for lenge og jeg er usikker på om jeg tar sjansen på at Tesla får inn/jeg rekker å bestille før de blir utsolgt igjen.
Et litt viktig moment. Manualen er tydelig på at det kun er originale takbøyler som lovlig muliggjør taklast. Hadde vekten vært oppgitt i vognkortet hadde det muliggjort taklast med uoriginale takbøyler.
Veldig godt poeng! Da er det bare å krysse fingrene og smøre seg med tålmodighet i Tesla shoppen

Sent from my BE2029 using Tapatalk


EKN

Er det noen som vet hvor høy MY LR blir med originale takbøyler fra Tesla shoppen montert? Har forsøkt å søke rundt om for informasjonen, men finner ikke noe nøyaktig mål.

Handyman

Sitat fra: EKN på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:34
Er det noen som vet hvor høy MY LR blir med originale takbøyler fra Tesla shoppen montert? Har forsøkt å søke rundt om for informasjonen, men finner ikke noe nøyaktig mål.
Har ikke målt, men tipper at de bygger mellom 5 og 10 cm o høyden.
Fant denne dog:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/overall-height-with-roof-rack.222054/
... og denne:
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/vb9yjy/what_is_the_overall_height_with_roof_rack/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ronnynilsen

Sitat fra: EKN på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:34
Er det noen som vet hvor høy MY LR blir med originale takbøyler fra Tesla shoppen montert? Har forsøkt å søke rundt om for informasjonen, men finner ikke noe nøyaktig mål.

Målte min nå, og toppen av bøylen bak er ca 8cm høyere enn taket, foran er toppen av bøylen 6-7cm over taket avhengig av hvordan du måler (taker er mere skrått der).
Tesla model Y LR 2022

Handyman

Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 12. juli 2022, klokken 18:33
Sitat fra: EKN på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:34
Er det noen som vet hvor høy MY LR blir med originale takbøyler fra Tesla shoppen montert? Har forsøkt å søke rundt om for informasjonen, men finner ikke noe nøyaktig mål.

Målte min nå, og toppen av bøylen bak er ca 8cm høyere enn taket, foran er toppen av bøylen 6-7cm over taket avhengig av hvordan du måler (taker er mere skrått der).
Hvis du legger en rettholt mellom bøylene og måler på det høyeste punktet av taket. Hva får du da?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA