Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med ulovlige elsykler

Startet av Audunk, torsdag 30. april 2020, klokken 07:40

« forrige - neste »

Audunk

Er det noen her som har erfaringer med sykler av denne typen:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167763484

Har lenge hatt lyst på en sånn eller tilsvarende til å sykle/kjøre rundt i skogen på traktorveier og stier. Det er et et område ved her jeg bor som er lite besøkt av turgåere og andre syklister.
Men jeg ser for meg at det er fort gjort å bli stoppet av politiet med en sånn, siden det er ganske opplagt at den ikke er lovlig. Jeg er ikke noen daredevil som kommer til å frese rundt i 50-60 km/t+ verken i skogen eller på veiene, men kjørte litt moped i skogen i yngre dager, og tenker en sånn kan gi meg litt av samme følelsen bare uten all støyen. Problemet her jeg bor er bare at det er et lite stykke til det stedet jeg tenker å bruke den, så jeg må belage meg på å sykle på veien et stykke. Hva er deres erfaringer (1., 2. eller 3. hånds) angående hvor hissige politiet er på å ta folk som bruker sånne sykler og følger fartsgrensene (altså holder meg under lovlig fartsgrense for elsykkel)? De historiene jeg har hørt om folk som har blitt busta har stort sett gått på at vedkommende har syklet alt for fort og/eller veldig uforsvarlig, og da skulle det bare mangle.

Og ja, jeg har fra før en 100% lovlig terreng-elsykkel, som jeg bruker jevnlig, men den gir meg ikke helt den samme følelsen som det var å dure rundt i skogen med moped.
Er mest interessert i å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg, ikke formaninger og advarsler om alt jeg risikerer ved å gjøre noe som ikke er helt lovlig. Området jeg kommer til å kjøre i er som sagt lite besøkt, så faren for å skade andre er minimal. I verste fall skader jeg meg selv, og det er en risiko jeg i stor grad styrer selv og syns er verdt å ta. Dersom faren er stor for å miste lappen så fort politiet ser meg på sykkelen, er det imidlertid en annen sak.

Evt om det er en lovlig måte å kunne ha det som fritidsaktivitet er jeg også interessert i å høre om. Vanlig motocross eller enduro blir for dyrt og tidkrevende med mekking etc.

Rosstopher

Oi! Den der var skikkelig kul da! Jeg har ikke erfaring, men jeg kan tenke meg at Politiet gjerne stopper deg dersom du kommer kjørende med noe slikt langs veien.

Best mulig fremkommelighet er kanskje ikke målet? Men hvis det er det så fins det jo også sykler med tohjulstrekk. F.eks. denne: https://emotionbikesusa.com/evo-awd-big-bud-pro/
Den er ikke på langt nær like kraftig som den du linket til, men det fins mye kraftigere tohjulstrekkere enn den hvis du søker litt rundt, og det fins også kraftige, raske og ulovlige sykler som ser mye mer ut som lovlige sykler hvis du leter etter det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

magnetic

#2
Linken over er utdatert. Her er en som virker https://www.bhbikes.com/en_INT

Her er en brukbar moped erstatter for kosekjøring i skog og mark. En seriøs Svensk produsent. https://ridecake.com/the-story/

Swedish electric motorcycle manufacturer CAKE is announcing the commencement of deliveries of its latest models from the CAKE Kalk INK line, a new series of electric motorcycles that have seen the company's high prices drop (slightly) into more affordable territory.

RJK

#3
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. april 2020, klokken 08:33
Oi! Den der var skikkelig kul da! Jeg har ikke erfaring, men jeg kan tenke meg at Politiet gjerne stopper deg dersom du kommer kjørende med noe slikt langs veien.

Best mulig fremkommelighet er kanskje ikke målet? Men hvis det er det så fins det jo også sykler med tohjulstrekk. F.eks. denne: https://emotionbikesusa.com/evo-awd-big-bud-pro/
Den er ikke på langt nær like kraftig som den du linket til, men det fins mye kraftigere tohjulstrekkere enn den hvis du søker litt rundt, og det fins også kraftige, raske og ulovlige sykler som ser mye mer ut som lovlige sykler hvis du leter etter det.

På hvilken måte gir forhjulstrekk bedre fremkommelighet på en elsykkel? Skal du ha moment uten å miste fullstendig grep og styring, så velger man sentermontert motor og bakhjulstrekk, der vekt på både motor, sjåfør/rytter og sykkel selv går på bakhjulet, men med redusert mulighet for spinn, nettopp pga mere trykk mot bakken.

Drift på forhjulet gir lettere spinn, og gir generelt dårligere kontroll med sykkelen, og er en billigløsning som burde vært forbudt i mine øyne. Og det er egentlig ganske sterke ord i min munn, da jeg generelt er i mot å forby ting som noen finner farlig.

Problemet her er nettopp at det er den billigste løsningen, men kan være svært farlig om man ikke passer på. Og mange som velger denne, er ikke nødvendigvis de som er flinkest til å passe på.


EDIT! Glem hele innlegget, det var basert på en idiotisk lesefeil...

:-[
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Nå var det vel tohjulsdrift, ikke ren forhjulsdrift det ble argumentert for?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på søndag 09. august 2020, klokken 13:49
Nå var det vel tohjulsdrift, ikke ren forhjulsdrift det ble argumentert for?

Oooops! Leste litt feil der ja.

Takk for korreksjonen.

:-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA