Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal det aldri komme skiltgjenkjenning? - ON ITS WAY.

Startet av lintho, onsdag 29. april 2020, klokken 12:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 10:24
Tesla vil da havne i spagaten, der de må ha skiltgjennkjening i EU, men ikke kan ha det i USA, pga patentet som fortsatt gjelder der.
Akkurat det er uproblematisk, det er jo allerede forskjeller mellom features på forskjellige kontinenter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 10:05
Men det gjør de frivillig. EU er ganske harde på at ting ikke skal være konkurransevridende. Et pålegg om skiltgjenkjenning vil jo være en gavepakke til Mobile Eye, hvis ikke EU samtidig overkjører patentet.
Hvordan ett regulativ blir implementert rent forretningsmessig bryr ikke EU seg en døyt om. Så lenge patenten lisensiere til en fornuftig pris vil det stå seg helt fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 11:56
Software patents under the European Patent Convention

https://en.wikipedia.org/wiki/Software_patents_under_the_European_Patent_Convention
Sånn som jeg har tolket EPC tidligere, og som jeg tolker denne artikkelen så kan man ikke patentere ideen "automatisk gjenkjenning av fartsgrenser" men man kan patentere en spesifikk måte å gjøre det på så lenge den er ny, og er en metode som faktisk kan benyttes. Det er det MobilEye har gjort. Jeg tror Tesla kunne løst dette med f.eks å gjøre server basert fartsgrense gjennkjenning med fallback til en database.

Problemet er at dette kun vil være mulig i EU, og sannsynligvis ikke vil holde i USA. Derfor ender Tesla som er USA først opp med å ikke løfte en finger. Kanskje EU direktivet vil endre på dette, eller kanskje dårligere salg i USA vil få de til å prioritere EU mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Fant også denne:

Systemet måste antingen läsa vägskyltar vilket bolaget MobilEye har patent på, eller använda kartdata. Exempelvis stöder inte Teslas autopilot läsande av vägskyltar, utan går på GPS och kartuppgifter, eftersom man inte vill betala för patentet.

EU skriver:
"[T]he dedicated and appropriate feedback shall be based on speed limit information obtained through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both, made available in-vehicle;"
Fartbegränsningssystemet ska dock gå att stänga av för att t ex kunna hanterar felskyltningar eller vägarbeten, så exakt vad för verkan systemen ska ha är oklart. Systemet ska dock alltid vara automatiskt påslaget när man startar bilen.

Detta innebär att alla nya bilar från 2022 måste ha framåtriktad kamera och intelligenta system från MobilEye eller GPS och mobilnätsuppkopppling för kartdata med tillhörande intelligenta system.

Det kanske inte slår så mycket mot priset på bilar i premiumklassen, som ofta redan har denna hårdvara, men de billigaste bilarna kommer därmed bli dyrare.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 12:27
Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 10:05
Men det gjør de frivillig. EU er ganske harde på at ting ikke skal være konkurransevridende. Et pålegg om skiltgjenkjenning vil jo være en gavepakke til Mobile Eye, hvis ikke EU samtidig overkjører patentet.
Hvordan ett regulativ blir implementert rent forretningsmessig bryr ikke EU seg en døyt om. Så lenge patenten lisensiere til en fornuftig pris vil det stå seg helt fint.
Utfra opplysninger som fremkommer i tråden her, ser det ut som kartdata og gps er tilstrekkelig for å tilfredsstille EU-kravet. Og da blir jo denne diskusjonen akademisk. Men jeg skulle likt å se eksempel på eu-direktiv som i praksis gir en leverandør monopol.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Så lenge det finnes tekniske alternativer for gjennomføring av direktivet, er det vel ikke monopol? Bilene skal ha to frontlys, mens måten det gjøres på er det stor forskjell på. Matrix som eksempel er etter det jeg kan lese patentbeskyttet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#37
Jeg hadde en Audi A6 med kamerabasert skiltgjenkjenning. Den var relativt god på å f.eks vise et midlertidig satt opp 50-skilt i en 80-sone osv. Men hendte at den ikke fikk med seg alle nye skilt. På samme tid så hadde den faktisk ikke støtte for 110-skilt i Norge. Altså utdatert, da den viste opp til 100 i Norge, men i Sverige viste den f.eks 120-skilt. Og bilen var online med Google Earth-basert navi og dedikert data-SIM. Det er ikke alltid like smidig med MobilEye integrert hos ulike merker heller...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Det som ville forsert en fix på dette var om Tesla ble økonomisk ansvarlige for fartsbot når bilen var på autopilot og kjørte over fartsgrense

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på søndag 03. mai 2020, klokken 13:50
Det er ikke alltid like smidig med MobilEye integrert hos ulike merker heller...
Mobileye har en database som "fallback". Hvis den ikke kan lese fartsskiltet, bruker den databasen istedet. Problemet kan ha oppstått i forbindelse med at det kom nye interaktive fartsskilt som den ikke var trenet til å forstå. MobilEyes database er heller ikke veldig god, og man ser også de samme feilene nøyaktig på de samme stedene (på E18) som på Tesla, og som visstnok bruker Mobileyes base fra AP1 som grunnlag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 13:09
Så lenge det finnes tekniske alternativer for gjennomføring av direktivet, er det vel ikke monopol? Bilene skal ha to frontlys, mens måten det gjøres på er det stor forskjell på. Matrix som eksempel er etter det jeg kan lese patentbeskyttet.
Så lenge det er krav om vising av fartsgrenser, men ikke krav om kamerabasert skiltgjenkjenning, så finnes det alternativ ja.

Hvis det skulle komme EU-krav om Matrix-lys istedet for vanlig fjernlys, ville man komme opp i samme problematikk. (Hvis Matrix er patentbeskyttet.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 12:39
Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 11:56
Software patents under the European Patent Convention

https://en.wikipedia.org/wiki/Software_patents_under_the_European_Patent_Convention
Sånn som jeg har tolket EPC tidligere, og som jeg tolker denne artikkelen så kan man ikke patentere ideen "automatisk gjenkjenning av fartsgrenser" men man kan patentere en spesifikk måte å gjøre det på så lenge den er ny, og er en metode som faktisk kan benyttes. Det er det MobilEye har gjort. Jeg tror Tesla kunne løst dette med f.eks å gjøre server basert fartsgrense gjennkjenning med fallback til en database.

Problemet er at dette kun vil være mulig i EU, og sannsynligvis ikke vil holde i USA. Derfor ender Tesla som er USA først opp med å ikke løfte en finger. Kanskje EU direktivet vil endre på dette, eller kanskje dårligere salg i USA vil få de til å prioritere EU mere.

GOS

Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. mai 2020, klokken 14:11
Det som ville forsert en fix på dette var om Tesla ble økonomisk ansvarlige for fartsbot når bilen var på autopilot og kjørte over fartsgrense

Av erfaring så kan jeg betale Tesla 3 - 4000 kroner ekstra i året om AP klarer å lese skiltene riktig og allikevel komme bedre ut økonomisk sett...
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jlan

Det kan se ut som den beste løsningen inntil videre er å få på plass en oppdatert database.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51576.0
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cforoe

Problemet med at det ikke benyttes skiltgjenkjenning virker å være at bilen holder feil hastighet men også dette med bremsing på motorvei når man krysser en vei med lavere hastighet.

Det jeg lurer på er om disse problemene er et "norsk" problem? Jeg har ikke registrert på YouTubevideoene fra USA at eiere av Tesla der opplever dette i lik grad som her på berget? Jeg synes alle amerikanerne skryter uhemmet av autopilot/FSD. Hadde Teslaene fantombremset på interstatene i Los Angeles hadde det vel blitt fullstendig kaos?

Noen som kan opplyse meg litt om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA