Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal det aldri komme skiltgjenkjenning? - ON ITS WAY.

Startet av lintho, onsdag 29. april 2020, klokken 12:30

« forrige - neste »

Rocklobster

Spennende å se om dette kun blir implementert på nye biler i mai 2022/24, kun på eksisterende biler med FSD eller på samtlige biler med AP. Da kan de jo ikke lenger velge å ikke implementere. Har inntrykk av at dette kun handler om stolthet og/eller trass fra Tesla. Blir like irritert hver gang jeg ser hvor godt dette fungerer hos "alle andre".

Bzzlink

Det er ikke trass. Hadde Tesla kunne betalt patentet og tatt i bruk skiltgjenkjenning med kameraene sine, så hadde de gladelig betalt.

MobilEye krever at Tesla bruker deres hardware, kamera og chipper. Disser er ikke bra nok til å støtte FSD. Og selv om de skulle hatt et eget dedikert kamera til skiltgjenkjenning så er de avhengig av en 3dje part for en av sensorene til selvkjøring. Dette gjør at de må test mot de, være avhengig av de ved programvareoppdateringer.

Ryktene vil har det til at det er nettopp dette som forsinker ID3, sammensurium av leverandører med hver sin hardware og SW som er et mareritt å få til å snakke sammen.

lintho

For min del hadde i alle fall dette gjort opplevelsen av FSD mye, mye bedre. Synd at et iditotisk patent skal ødelegge for så mange.

Hvor er det vi må tenne fakler å gå i tog?  :laugh:
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

amstray

Sitat fra: lintho på lørdag 02. mai 2020, klokken 19:03
For min del hadde i alle fall dette gjort opplevelsen av FSD mye, mye bedre. Synd at et iditotisk patent skal ødelegge for så mange.

Hvor er det vi må tenne fakler å gå i tog?  :laugh:


Amerikanere har dessverre liten tillit til jernbanen, så jeg tviler på at tog ville utgjort noen forskjell.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Motorwatt

Det spørs vel om patentet overlever obligatorisk innføring av skiltgjenkjenning i EU.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

lintho

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 08:59
Det spørs vel om patentet overlever obligatorisk innføring av skiltgjenkjenning i EU.

Heier på EU!  8)
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 08:59
Det spørs vel om patentet overlever obligatorisk innføring av skiltgjenkjenning i EU.
Det gjør det nok helt fint, kravet når det gjelder slike patenter er at lisensen skal være ikke-diskriminerende med tanke på pris. Hvis det virkelig følger krav om bruk av spesifikk hardware med denne patenten vil jeg tro det er det som er problemet.

Mangelen på uttalelser fra Tesla tror jeg kommer av at de ikke ser noen akseptabel løsning på det, og patenten går ut så langt frem i tid at det vil være ødeleggende for Teslas uttalelser om FSD.

Muligens er det og derfor de har endret FSD fra å være virkelig FSD uten fører til FSD med fører som ansvarlig.

Rett og slett tror jeg dette er en skikkelig showstopper for Tesla og FSD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Ikke umulig det du skriver, men med et gyldig EU-direktiv så vil vel Tesla da ikke kunne selge biler i EU?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 09:48
Ikke umulig det du skriver, men med et gyldig EU-direktiv så vil vel Tesla da ikke kunne selge biler i EU?
Et EU-direktiv vil neppe tillate at Mobile Eye har enrett på skiltgjennkjening i Europa. Dette berører alle bilprodusenter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Problemet er at alle produsenter allerede bruker MobilEye. Finnes vel ikke noe alternativ på grunn av patentet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Men det gjør de frivillig. EU er ganske harde på at ting ikke skal være konkurransevridende. Et pålegg om skiltgjenkjenning vil jo være en gavepakke til Mobile Eye, hvis ikke EU samtidig overkjører patentet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

#26
Kan vel kanskje ikke kalle det "frivillig" når det pr. idag ikke finnes alternativer. Men uansett gavepakker, så må Tesla på et eller annet vis komme opp med en løsning hvis de skal fortsette å selge biler i EU. Og det er det garantert at de vil. Så derfor vil vi sikkert se en løsning innen direktivet er gyldig. Kanskje med hjelp av EU? Men Tesla trenger vel ikke å ventes så lenge?

ps. I det minste kan de gi oss en up-to-date skiltdatabase in ventetiden...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Det ble litt uklart skrevet. I dag er det frivillig å tilby skiltgjenkjenning. Hvis det derimot blir et påbud om det, så vil ikke EU tillate at man er låst til en leverandør, fordi det er konkurransevridende.

Tesla vil da havne i spagaten, der de må ha skiltgjennkjening i EU, men ikke kan ha det i USA, pga patentet som fortsatt gjelder der.

Forøvrig rart at ingen har bragt Mobile Eye-patentet inn for EU-domstolen. Allerde i dag kan det sies å være konkurransevridende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GOS

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. mai 2020, klokken 08:59
Det spørs vel om patentet overlever obligatorisk innføring av skiltgjenkjenning i EU.

Hvis patentet er gyldig når den tid kommer så overlever det. Ingen slike ny regler kan endre patentets gyldighet.

Patenter kan ikke vare mer enn 20 år, så jeg vil tro MobilEyes patent snart utgår. Noen som vet når det var registrert?

Om patentet er så sterkt at det dekker enhver form for skilt gjenkjenning via kamera så vil en slik regel føre til at de enkelte må kjøpe / avtale en form for lisens med MobilEye.

I en slik lisens, så kan det godt vær MobilEye ikke kan kreve å selge mer enn akkurat det å få lov å lese skilt, prøver de på noe annet så kan nok det ende i rettslige prosesser.

Tror MobilEye vet hvor langt de kan strekke strikken.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rocklobster

Patent utgår i 2030. Virker rart at Tesla bygger gf i Europa hvis dette ikke er løsbart. EU vil neppe bryte patentet(selv om det ville vært det beste), og å myke opp sikkerhetskrav for å slippe til ett bilmerke er vel også usannsynlig. Skumleste det patentet en gang, men det virket da bare å være på å gjenkjenne skilt i bilder fra kamere på bil i fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA