Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal det aldri komme skiltgjenkjenning? - ON ITS WAY.

Startet av lintho, onsdag 29. april 2020, klokken 12:30

« forrige - neste »

lintho

Det å benytte autopilot er helt fantastisk, og jeg benytter det omtrent hele tiden. Det som dog er veldig irriterende er at strekningen det benyttes mest har hatt endring i hastighet de siste 2 årene. Dette har selvfølgelig ikke tesla\google maps fått med seg(jeg har bugreporta det 100 ganger minst). Dermed bremses det plutselig ned fra 100 til 70, selv om farta fremdeles er 100.

Hvorfor er det slik at skiltgjenkjenning aldri blir noe av? Volvoen min fra 2013 hadde dette, og det fungerte 100% perfekt. Endring av fart på gps er helt udugelig.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

JoergenTAa

Jeg er ingen Tesla-ekspert, men ble ikke skiltlesing akkurat sluppet i USA nå? Da blir det vel bare å håpe at nye skilt/ land blir lagt inn av Tesla etterhvert?


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Tesla leser ikke fartsgrenser i USA heller. Mest sannsynlig er det Mobil Eye sine patenter som hindrer dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Det er jo egentlig helt utrolig at et selskap skal kunne få patent på gjenkjenning av en bestemt type objekter i et bilde. Viser vel bare (igjen) at patentsystemet er helt idiotisk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. april 2020, klokken 15:40
Tesla kan jo betale lisens som alle andre da.
Joda, men de burde slippe, da patentet er komplett idiotisk og aldri burde vært innvilget. På samme måte som Apple fikk på patent på en bestemt fingerbevegelse...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jorgror

Jeg er enig i at dette er svært irriterende. Kjører selv ofte gjennom område med midlertidig nedsatt fartsgrense og der er det svært mye scrolling for å få stilt inn autopilot eller tacc.

Grunnen til at dette ikke er kommet enda er mest trolig delt. Den ene grunnen er patentet som MobileEye holder på kamerabasert skiltlesing. Den andre grunnen er at det kart-baserte systemet fungerer helt greit, så det har ikke blitt prioritert å løse problemet rundt patentet enda.

Men når autopilot og spesielt FSD blir utviklet videre vil det bli en utfordring med fartsskilt og nedsatte fartsgrenser. Et lignende problemet er løst for gjenkjenning av stopp skilt og trafikklys i USA. Her brukes en kombinasjons av kart data og kamera for å gjenkjenne hvor bilen må stoppe.

Hvis man følger med på utviklingen av FSD så ser man at det har skjedd mye, og jeg tror skiltgjenkjenning kan komme fort. Med teknologien og verktøykassen Tesla har kan de utvikle en feilfri skiltgjenkjenning som fungerer i hele verden på svært kort tid. Magefølelsen min sier at det vil komme noe i løpet av året. Det er ihvertfall ikke teknologien som mangler.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

OhmPaPa

Hovedårsaken er det pill råtne patentverket i USA som lar deg patentere helt opplagte saker.

MobilEye patenterte skiltgjenkjenning

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

og ødela dette for nyere Teslaer.

Tesla har flere valg:
1) Betale Mobileye noen penger hvert år
2) Glemme skiltgjenkjenning
3) Lage en løsning som leser skilt på en annen måte enn det patentet viser.
4) Hvis patentet kun er gyldig i USA tilby skiltgjenkjenning i resten av verden.

JoergenTAa

Legger meg paddeflat Blandet hastighet med funksjon for lesing av lyskryss og stoppskilt (!)

I USA har resten av landet blitt like helsprøtt som patentsystemet - gratulerer


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 29. april 2020, klokken 19:51
4) Hvis patentet kun er gyldig i USA tilby skiltgjenkjenning i resten av verden.
MobilEye har patenter både i USA og Europa. I Europa kan man kun patentere spesifikke implementasjoner (ikke ideen kamerabasert fartsgrenseskiltgjenkjenning), så her kunne man nok kommet seg rundt det.

Men Tesla har jo en ekstrem USA fokus, ting som ikke kan gjøres i USA ser det ikke ut som kommer til å gjøres. Resten av verden blir stort sett avspist med ett subset av USA funksjonalitet, selv om man nok kunne gjort flere ting utenfor USA (Matrix laser lys, virtuelle speil f.eks).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. april 2020, klokken 20:40
Men Tesla har jo en ekstrem USA fokus, ting som ikke kan gjøres i USA ser det ikke ut som kommer til å gjøres. Resten av verden blir stort sett avspist med ett subset av USA funksjonalitet, selv om man nok kunne gjort flere ting utenfor USA (Matrix laser lys, virtuelle speil f.eks).
Tror en kan legge til at Tesla har ekstremt Elon fokus også, ting han personlig synes er viktig blir gjort veldig fort.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 29. april 2020, klokken 20:44
Tror en kan legge til at Tesla har ekstremt Elon fokus også, ting han personlig synes er viktig blir gjort veldig fort.
Ja, det er ett viktig poeng. Og for å teste autopilot/selvkjøring er jo kartbaserte fartsgrenser godt nok, selv om det er irriterende for eiere. Det er først når bilen blir ansvarlig at det er viktig å kjenne igjen fartsgrenser korrekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS


Det kan blir dyrt og mange prikker i lengden da om en ikke følger med på den plutselig nedsatte fartsgrensen. Lå brev i postkassen her i dagen med info om 4900 kr og 2 prikker. Jeg hadde ikke lagt merke til at fartsgrensen hadde blitt endret fra 90 til 70 på ett strekk på motorveien. (Sjekket TeslaFi som viste 95 og det stemmer med at AP sto på +5 km/t). En blir litt sløv når EAP fungerer såpass godt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019


RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA