Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering av Mach-E

Startet av OhmPaPa, onsdag 29. april 2020, klokken 00:11

« forrige - neste »

tornaldo

Om Norge skulle bli pålagt mva på elbiler, finnes det helt greie måter å omgå problemet. F eks insentiver ved kjøp, skattefradrag etc, som mange andre land har nå. Størrelsen på insentiver tipper jeg Norge bestemmer selv. Det er i bunn og grunn et spørsmål om politikk. Økonomiske virkemidler finnes hvis man ønsker.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

LFC

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 13:54
Hva er det som tyder på at denne bilen vil få f.eks 10% MVA, og attpåtil på hele bilens verdi? Jeg har personlig ikke sett noe som tyder på det, så lurte på hvor informasjonen er hentet fra?

Utsagn om 100000 kr i avgift i 2021 på Mach-e fremstår veldig sensasjonspreget. Skal jo aldri si aldri, men det er å hente frem verstefallsteori.

Det er jo avgiftsfritt opp til 600.000,- som har blitt diskutert, og avgifter på beløpet over. Sammenlignet med trinnskatt.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Chimp

https://www.nettavisen.no/nyheter/eus-elbilsatsing---dette-kan-presse-fram-billigere-og-bedre-elbiler/3423973462.html


Plutselig blir det mvafritt i hele EU og da kommer det ikke mva på elbil i norge heller på en god stund. Lets hope

Øyvind.h

Bra for pris. Men da blir det sikkert enda lengre ventetid og vanskelig å få tak i biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gnist

Sitat fra: Chimp på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:54
https://www.nettavisen.no/nyheter/eus-elbilsatsing---dette-kan-presse-fram-billigere-og-bedre-elbiler/3423973462.html
Plutselig blir det mvafritt i hele EU og da kommer det ikke mva på elbil i norge heller på en god stund. Lets hope

MVA-fritak på elbiler i Europa vil føre til at prisene på elbiler går opp i Norge.

MVA-fritak på elbiler i Europa vil gjøre at bilfabrikantene ikke trenger å selge like billige som i dag for å få solgt bilene i Europa.

På grunn av paralellimport vil bilprisene i Norge og resten av Europa være relatert.

MVA-fritak på elbiler i Europa er på kort sikt dårlig nytt for utbredelsen av elbiler i Norge. Det vil imidlertid gi høyere volum som bringer produksjonskostnadene ned, men langt fra sikkert dette kommer kundene til gode.

Chimp

Gitt at det blir høy mvasats så er alternativet dyrere for den norske forbrukeren: 25% prisøkning
Men tror selv ikke på at det innføres høy sats med en gang.

Gnist

#21
Sitat fra: Chimp på onsdag 27. mai 2020, klokken 17:35
Gitt at det blir høy mvasats så er alternativet dyrere for den norske forbrukeren: 25% prisøkning
Men tror selv ikke på at det innføres høy sats med en gang.

Jeg tror nok at coronasituasjonen kan ha satt ting i spill som ellers ville ligget stille, men full mva på elbiler i Norge er utenkelig på kort sikt. Til det er CO2 resultatene samt andre ringvirkninger av den norske elbilpolitikken alt for gode.

Det politiske målet om at den siste fossilbilen selges 31.12.2024 ligger fast. Jeg tror dette målet kommer til å bli høyt prioritert og at mange politikere ønsker at Norge skal være et foregangsland også på denne delen av overgangen til nullutslippsbilpark. Da vil man ikke ta sjansen på å legge mva på elbiler.

Hvis det kommer mva på elbiler i de neste årene, så handler det utelukkende om en symbolsk avgift, for eksempel noen prosent på de aller dyreste bilene.

Det snakkes om at det kan bli mva-fritak på elbiler i EU. Hvis så skjer, så er jeg sikker på at innfasing av mva på elbiler i Norge vil skje når EU gjør det.

Jeg tror også at om bilprodusentene lukter muligheten for det i "nær" fremtid blir et mva-fritak på elbiler i EU, så kan det bidra til at de i dag priser bilene høyere enn de ellers ville gjort. Ref de høye norske prisene på VW "folkevogna" ID.3 1st.

Chimp


Electric cars in Norway

#23
Se her ja - hekken på de begge på samme bilde og de ser jo helt like ut når det gjelder utvendige mål - F Mach og TMY :+1: :+1: Men han med smittemaske og caps - han så litt mystisk ut    :) :)

Les saken og se alle de 16 bildene her https://www.autoevolution.com/news/is-this-the-first-side-by-side-shot-of-tesla-model-y-and-ford-mustang-mach-e-145774.html#agal_2

GOLF-raider

Den Norske krona ser ut til å ha kommet seg på rett kjøl igjen.
Siden den 25 mai har kursen styrket seg mot feks. US-Dollar.
Det lover godt på sikt mtp. bilprisene i Norge:
https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Valutakurser/?tab=currency&id=USD 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Radiobil1

Noen som vet når de første bilene er hos forhandler her hjemme?

eltyl

Hvis man skal tro ryktene, så er det i disse dager fabrikken godkjenner produksjonen og at den visst nok starter på mandag.
First edition produseres de første ukene, og så tar frakten opp mot 4 uker. Så omlag 2 måneder fra nå.

Men det er min tolkning av ymse rykter, noe angivelig fra folk i Ford systemet. Men det virker som tidlig 2021 betyr tidlig og ikke våren.

Mustang-fyren

Vil gjøre flere kvalitetssjekker:
Ford varsler ytterligere forsinkelser for Mach-E
https://motor.no/elbil-ford-mustang-mach-e/ford-varsler-ytterligere-forsinkelser-for-mach-e/190400

Ikke bra. Hva tror dere for oss som bestiller i begynnelsen av februar. Holder leveringstiden på 22-24 uker som er oppgitt, altså i månedsskiftet juni/juli ? Eller hvor mye bør en plusse på for å få en realistisk leveringstid ? Kanskje august/september eller er det også optimistisk i våre koronatider og det at bilen allerede har hatt flere forsinkelser ?

hELgenen

Selger sier juni er siste info jeg har fått

Mustang-fyren

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. februar 2021, klokken 16:22
Selger sier juni er siste info jeg har fått
Bestilte 29 januar. På kjøpekontrakten er det oppgitt estimert levering 16 juli. Men om det er en pålitelig  leveringstid med noe sikkerhetsmargin vet ikke jeg, men det er vel lov å håpe. Det jeg har bestilt er: Long Range AWD, red metallic, topputstyrt. Pris: 643k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA