Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 - bremse service hos Tesla service senter

Startet av indianrunner70, tirsdag 28. april 2020, klokken 20:40

« forrige - neste »

TøddiVedder


Counterpointer

Sitat fra: knegg på onsdag 29. april 2020, klokken 12:34
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. april 2020, klokken 11:21
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..

Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Hva skjedde med den siste?  :o
Det er «fugefingeren» til RuneW og den er nok slitt bort

ladov

Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RuneW

Sitat fra: knegg på onsdag 29. april 2020, klokken 12:34
Sitat fra: RuneW på onsdag 29. april 2020, klokken 11:21
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 28. april 2020, klokken 22:34
Demontering av komponenter, rengjøring og smøre bevegelige deler er vel definisjonen på bremse service.
Fullt mulig å gjøre selv, men da "mister" en vel garantien..

Jeg har 9 tommeltotter og skal få et 3.parts verksted til å ta det for meg neste uke. Har ingen tro på at dette skal gå utover noen garanti på noe som helst slags vis.
Hva skjedde med den siste?  :o

Jeg pleier å si at jeg har 9 tommeltotter fordi jeg har saget av den siste...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Nickelilltroll

Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.

Uten og vite vad som er regeln der så har jeg selv aldrig bytta ut de bolterne. Sjekker hellre at den er rene og slenger på en dutt med antiseize. Drar til godt. Gamle biler bruker jeg som regel og bytte ut dem på. Men da er det mest for at dem sitter hardt og neste gang kan vare litt vansklige og få ut hvis det blevet litt rust og mye slitasje.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Ingeniøren

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. april 2020, klokken 15:35
Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.

Uten og vite vad som er regeln der så har jeg selv aldrig bytta ut de bolterne. Sjekker hellre at den er rene og slenger på en dutt med antiseize. Drar til godt. Gamle biler bruker jeg som regel og bytte ut dem på. Men da er det mest for at dem sitter hardt og neste gang kan vare litt vansklige og få ut hvis det blevet litt rust og mye slitasje.

Normalt bytter man slike bolter får å få nye med gjengelåsing slik at de ikke løsner. Man får og gjengelåsing på flaske som man har på boltene før de skrus inn. Da slipper man å tenke på det noe mer på dette, men bruk gjerne momentnøkkel når de skrus inn slik at de blir riktig dratt til, om du ikke har det i finga..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 11:56
Noen som vet om boltene som holder bakre kallipere på plass må byttes om jeg skrur dem ut? Det er relativt vanlig på andre biler men ble ikke nevnt på den tutorialen jeg har sett.

Han her bytter ikke noen av boltene.
Ser ut til å fungere helt knall.
https://youtu.be/DAx9F22r2EI

Vesel

Vanskelig å bedømme jobben som er gjort sidene bremsene føles helt like etter smøringen, men jeg likte ihvertfall prisen på 2062 kr, at jeg kunne få time neste dag og at det tok knapt en time fra leverte bilen.  :) Forhørte meg med et vanlig verksted, kosta 2500 kr der.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ladov

Litt dumt at han ødela kameraet og ikke fikk filmet da han ordnet bremsene bak.. Må bare finne gjengelås på flaske så jeg slipper kjøpe nye bolter.

Her er en jeg kom over for en stund siden.
https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc
Der var en 'retaining clip' for klossene bak gått i stykker, bør nesten kjøpe noen å ha i reserve om de ikke er for dyre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jorgror

Sitat fra: ladov på torsdag 30. april 2020, klokken 23:42
Litt dumt at han ødela kameraet og ikke fikk filmet da han ordnet bremsene bak.. Må bare finne gjengelås på flaske så jeg slipper kjøpe nye bolter.

Her er en jeg kom over for en stund siden.
https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc
Der var en 'retaining clip' for klossene bak gått i stykker, bør nesten kjøpe noen å ha i reserve om de ikke er for dyre.

Jeg sjekket ikke veldig nøye når jeg tok service på bakbremsene, men jeg la ikke merke til at boltene var satt inn med gjengelås originalt. Det føltes heller ikke slik når jeg løsnet dem.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

GreenEyez

Sitat fra: pekle på tirsdag 28. april 2020, klokken 23:13
Fikk det gjort forrige uke. 2065kr. Om jeg er fornøyd? Aner ikke egentlig. Vet vel kanskje ikke det før man eventuelt har hatt problemfrie bremser noen år.
Apropos pris: Jeg skal ha bremseservice i København snart, her skal det koste 791 danske kroner. Så valutaforskjell medregnet, ca halvparten av i Norge da.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Carl Anton Stenling

Fikk gjort bremseservice nettopp hos servicesenteret på Rud i Bærum.
Dette innebar rensing/smøring av bremser og sjekk av bremsevæske. Betalte kr 1650.
Ukomplisert og greit.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

GreenEyez

Fikk gjort det samme idag hos Tesla Kastrup i Danmark. 791 danske kroner. Tilsv. 1062 norske
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Thob

Hei. Skal ha min første service på min model 3 snart (2019-mod) og lurer på om det er nødvendig med hjulstillingskontroll? Dette ligger inne på listen av hva de skal gjøre på servicen uten at jeg har sagt noe fra eller til, kun bedt om service. Hva tenker folket? Bilen har kjørt ca 20000. Ikke noe som tyder på at det trengs, bortsett fra at ratt ikke står helt i senter når jeg kjører rett frem (dette oppstod ved hjulskift når bilen var ganske ny, men har ikke plaget meg nevneverdig)

Ludde

Om det er nødvendig er en ting, men jeg ville ha tatt det  :) Da finner du ut om dekk skjevslites før det vises på dekksporene, og det gir en fin trygghet å vite at alt er i orden.

Jeg tok hele servicepakken på min 19-mod etter ca 35000 km. Alt var ok bortsett fra camber på ett av hjulene, som var så vidt utenfor grenseverdiene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA