Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Up 2014-2015 rekkevidde motorvei

Startet av Odegaard, mandag 27. april 2020, klokken 23:11

« forrige - neste »

Odegaard

Hei, som X-antall andre mennesker her vurderer jeg min første elbil som bil nr 2. Sett litt på 1.gen Leaf.
Og vurderte det sterkt, helt til jeg så E-up og syns den så skikkelig tøff ut. også lest at bakovervendt bilstol går helt greit i denne bilen.

Vurderer 2014-2015 E-UP.
Men sliter med og finne noe info over rekkevidden på motorvei kjøring?
Finner masse om rekkevidde sommer/vinter. men lite når det gjelder motorvei.

Jeg pendler idag Larvik - Borgeskogen som er 3mil hver vei.
Dette er 110km/t sone hele veien, hvordan er forbruket i 110-120km/t? Vil jeg komme frem og tilbake på vinterstid ? Eller går ikke dette ?

Har lademulighet på jobb, men greit og vite..

Rosstopher

Jada, 6 mil bør den klare uten problemer på vinteren. Det er mulig det ikke vil være så mye igjen til ærender på ettermiddagen på de aller verste vinterdagene, men så er det også stort sett saltet og vått om vinteren på det strekket så det er vel sjelden du vil kjøre i dyp snø eller sørpe.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sveander

På sommeren bruker jeg ca 1.1-1.2 kw per mil. Da kjører jeg i 100
På vinteren opp mot 1.5 kw per mil , men det er veldig avhengig av temperatur , vind og føre (slaps og snø, regn) , varme i bilen , osv.

Så å kjøre 100 km selv på vinteren er mulig.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Odegaard


sveander

Bare en siste ting fra meg. Det å kjøre en elbil økonomisk er en slags sport for meg og mange av oss.
Det er fullt mulig, og ofte er det slik i starten at man kjører uvørent og aktivt. Da blir det mer strømforbruk.

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Odegaard

Sitat fra: sveander på onsdag 29. april 2020, klokken 12:28
Bare en siste ting fra meg. Det å kjøre en elbil økonomisk er en slags sport for meg og mange av oss.
Det er fullt mulig, og ofte er det slik i starten at man kjører uvørent og aktivt. Da blir det mer strømforbruk.

Takk for tips, kjører til vanlig lastebil så er noe vant til "Økonomikjøring". Men ja, spennende.
Ente opp med en E-UP 2015 modell. Veldig morsom og kjøre i B..

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. april 2020, klokken 07:56
Jada, 6 mil bør den klare uten problemer på vinteren. Det er mulig det ikke vil være så mye igjen til ærender på ettermiddagen på de aller verste vinterdagene, men så er det også stort sett saltet og vått om vinteren på det strekket så det er vel sjelden du vil kjøre i dyp snø eller sørpe.

Pendlet med 60 km hver vei, da hadde jeg på de kaldeste dagene ca 30 km igjen når jeg var fremme.
Gj snitt hastighet var på sterkningen 60-65 km/t.
Men forbruk øker dramatisk ved 100-110 km/t, men har ikke målt hvor mye.
Men jeg dipper som regel til 90, og da er forbruket ok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA