Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Offisielle bilder lekket

Startet av JorgenM, mandag 27. april 2020, klokken 18:24

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: hemi på fredag 17. juli 2020, klokken 17:43
Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde

Akkurat samme konklusjon kom jeg til - og da synes jeg tilbudet jeg fikk på 600k var noe drøyt - teller på fingrene om en Polestar som erstatter for i3 - Hadde jeg fått ix3 for samme pris som Polestar så maybe.......

JorgenM

Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Er det en kjempestor frunk?
Det er bekreftet av BMW på Twitter at iX3 ikke har frunk.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1317142119

Sitat fra: hemi på fredag 17. juli 2020, klokken 17:43Har noen bestilt ix3 enda? eller bare snakker man om at det ikke er noe problem, uten å bestille? ;)

se på TM3, de aller fleste velger 4x4, og da snakker vi liten sedan, ikke wannabe suv engang. på wannabe suvs og suvs er andelen ca 99-100%

Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde
Jeg vurderer den sterkt. Det eneste jeg er skeptisk til, er rekkevidden som er noe lav. Den har bare 30 liter mindre bagasjerom enn min nåværende familiebil og BMW har vel aldri noen kjøpt pga bagasjerommet. Da er likbilene til drosjene og fake premium-folkevognene et bedre valg.

Hadde den hatt AWD kunne jeg sikkert huket av for det dersom prisen var grei, men jeg har til gode å klare å sette meg fast på ubrøytede veier. Moderne biler med torque vectoring klatrer over de hindrene utmerket. Det er kun bakkeklaring som betyr noe, såfremt man ikke skal i utmark.

For øvrig er det ca 60% av kjøperne som har et valg, som velger AWD. Lavest andel har de billigste merkene hvor rundt 25% av bilene har AWD, mens premium ofte er oppe i 80-90% andel fordi det er rimelig ekstrautstyr relativt til bilprisen.

batterimannen

Nordmenns bilfavoritter:
Her er ekstrautstyret vi oftest vil ha

Firehjulstrekk. Bare vulkanøya Island slår steinrøysa Norge på antall nybiler med firehjulstrekk.

https://motor.no/bildeler-bilhold-bilrekvisita/her-er-ekstrautstyret-vi-oftest-vil-ha/140888
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

#139
Siden dette ble en tråd med mye diskusjon om bakhjulstrekk, så bør en vesentlig faktor tas med. Faktisk er det 39,5% mer vekt på bakhjulene enn fremhjulene... (43 foran / 57bak).......(((57-43)/43)*100=39,5%) og hvis en øker farten, så skyves enda mer vekt bakover...og hvis det er en oppoverbakke (hvor du særlig trenger å la være å spinne) så vil jo og mer vekt komme bakover. Så da bør en jo ha veldig bra grep...særlig om en har bagasje....Har erfaring med elbil med bakhjulsdrift på vinterføre, og det var veldig bra. Her vil det jo bli mye bedre når en tenker fremkommelighet.

Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?

Dette står på Bavaria's sider: https://bavaria.no/biler/suv/bmw-ix3/

De dynamiske kjøre-egenskapene i BMW iX3 er basert på en 43/57 vektfordeling henholdsvis foran og bak. Dette gjør at vekten på bakhjulene forbedrer trekkraften samtidig som det motvirker understyring og farlige situasjoner på vinterføre. Spesielt tilpasset fjæring sikrer at bilen leverer utmerket retningsstabilitet. Avanserte DSC (stabilitetskontroll) og DTC (antispinn) systemer i bilen bidrar også til optimal trekk-kraft og stabilitet på glatt føre. BMW iX3 tar deg trygt frem, med ren BMW kjøreglede.

Man ser nå at flere bilprodusenter produserer elbiler med bakhjulstrekk. Med andre ord: Framover blir elbiler flest enten bakhjulsdrevne eller firehjulsdrevne. På en elbil utgjør batteriet og elmotoren hovedtyngden i bilen. Batteripakken sitter mellom akslingene, mens elmotoren sitter på bakakslingen. En elbil får en vektfordeling tilnærmet 50/50, som er gunstig for balansen og kjøreegenskapene - men også for marktrykket på drivhjulene bak, enten bilen er tom eller fullastet.
Tesla Model Y                         2021-

hovik

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?

Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.

Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

hemi

Med 57% bak vil nok ESP systemene programmeres ekstremt raske/restriktive.

1317142119

Sitat fra: hovik på fredag 11. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?

Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.

Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
Sitter Du der og skriver at du tror BMW lanserer en farlig bil? Så dum kan du ikke være ...

Det er sjeldent med 50/50 vektfordeling i en personbil,så da antar du også mener de aller fleste andre biler er livsfarlige?

Electric cars in Norway

Nei nei nei.... ingen her tror det er en farlig bil :D ;D

Les hva som står i innlegget:
........nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i sv....

Trond.m

#144
Statistikken viser vel at 4WD medfører flere utforkjøringer. Med RW slår ESP inn mye tidligere, mens det fortsatt er mulig å komme seg gjennom en sving.
Er ikke noe bekymret for framkommeligheten og kjøreegenskapene til iX3, men for verditapet siden så mange tror at 4WD er en nødvendighet. Derfor må prisen på iX3 ned i forhold til veiledende pris i dag. Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.

geear

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 12. september 2020, klokken 11:11
Sitat fra: hovik på fredag 11. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?

Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.

Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
Sitter Du der og skriver at du tror BMW lanserer en farlig bil? Så dum kan du ikke være ...

Det er sjeldent med 50/50 vektfordeling i en personbil,så da antar du også mener de aller fleste andre biler er livsfarlige?
De fleste personbiler er fremtunge, noen 50/50 og svært få er baktunge. Det er mange faktorer, men mest vekt over fremaksling (eller 4WD) gir normalt en betydelig understyrt bil. Betydelig understyring oppfattes normalt som mye tryggere enn overstyring, for ved for stor fart/pådrag i sving vil bilen gå rett frem, og bare en ørliten letting på gassen er nok til at forhjulene vil få grep og svinge der man vil. Veldig få (om noen) biler er overstyrt fra fabrikk, men noen ligger på grensa, og oppfattes ofte som skumle å kjøre for uerfarne. Derfor er det stor forskjell på om fordelingen er 43/57 er foran eller bak, og iX3 sin variant er altså relativt unormal. MEN det kan kompenseres for på mange måter, med understell/stivhet/forskjellig dekkbredde foran/bak/stabiliseringssystem osv.

Tviler på det blir et problem i praksis, men kan tenkes at det legges inn lagg/rampfunksjon på pådraget. Det har jo allerede i3 også, i motsetning til Tesla, Golf og mange andre.

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende  konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LFC

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 12:45
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende  konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).

Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

02jan

Hva , du krever at en Administrator, skal fjerne 'bil-identiteten' til et medlem av et bilforum ?  Fordi du ikke ønsker å skrolle?
Jeg tolker det som latskap og ikke knebling av frihet til invidualitet.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Tjomsas

Sitat fra: LFC på lørdag 26. september 2020, klokken 08:40
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 12:45
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende  konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).

Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?

Hvorfor er kallenavnet ditt forkortelsen på et lag jeg ikke liker? Syns admin skal ordne opp sporenstreks.

Foreslår at tråden kommer på riktig spor igjen  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA