Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Offisielle bilder lekket

Startet av JorgenM, mandag 27. april 2020, klokken 18:24

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:22
Vi hadde en RWD Tesla før, og problemet med den (og alle andre RWD-biler) på f.eks hytteveien vår er at den setter seg skikkelig fast og må graves frem om man stopper opp. Veien er høyest på midten, og det er høye (~1m) brøytekanter på hver side av en ganske smal vei. Med antispinn av vil bilen spinne bak når man holder på å stoppe, og da drar bakenden seg meget kjapt ut til siden og inn i/inn til brøytekanten slik at man ikke får rygget ned igjen.

Bra beskrivelse av problemstillingen! Jeg har samme erfaring som deg. Med forhulstrekk kan man til dels spinne seg inn på veien igjen. Eller hvis det er litt bredde på veien kan man spinne seg rundt i revers så fronten peker ned bakken igjen. De få gangene jeg har satt meg fast med i3 så er det nettopp det at bakhjulet sklir ut i grøfta som er problemet. Mangel på sving på drivhjulet er vel egentlig problemet.
Men generelt syns jeg i3 tar seg veldig godt fram. Bedre enn noen forhjulstrekk jeg har kjørt. Men ikke i nærheten av 4WD da.

Det handler mye om å ha vekt over drivhjulene. Med motor foran gir det mening å ha forhjulstrekk. Lang stasjonsvogn med frontmotor og bakhjulstrekk blir den verste kombinasjonen. Men både bobla og 911 er kjent for god framkommelighet. Og i hinde hårde kjørte vi med sandsekker i bagasjerommet på bakhjulsdrevne biler.
En BMW i3 f.eks. skal ha bedre framkommelighet enn en gammel Ascona e.l.

TC er viktig på i3. Den er überfølsom til vanlig, så for de som ikke har lært seg å bruke den kan jeg skjønne sliter med å komme opp. For meg er det standard prosedyre å slå på TC om vinteren når jeg kommer til en vanskelig bakke. (På i3 slår man TC for bedre framkommelighet)

daktari

Husk at Rwd vil få mer vekt på drivhjul i en bratt bakke enn en Fwd. Kan være fordel å rygge en Fwd opp når det er riktig glatt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....

Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.

Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter

Tja, fremkommeligheten med f.eks e-golf er krise. Dette fordi batteriet er bak og jo brattere det er jo mer vekt flytter seg bort fra drivhjulene.
Jeg har hatt mange bakhjulsdrevne BMWer og de kom seg godt frem. Spesielt etter at det kom avanserte antispinn/skrenssystemer.

hemi

merker jeg tar en diffbrems, over "systemer" for fremkommelighet any day.

Bmwi3

Sitat fra: hemi på torsdag 16. juli 2020, klokken 01:46
merker jeg tar en diffbrems, over "systemer" for fremkommelighet any day.
:+1: :D
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Ledam

Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?

RJK

Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?

Det er lov å håpe på det, ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?
Verden største radiator, fra en Volvo FH. Bilder hos Bilnorge.no: https://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=53707&limfrom=25#f1
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Blir nok en bil med kjekke kjøreegenskaper, BMW kan det, og har klart å plassere batteripakken mellom akslingene og under gulvet. Men tipper det går ut over benplassen/sittevinkelen i baksetet..

LFC

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....

Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.

Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter

Har du ikke kjørt BMW siden E30 og E34 tiden?
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Trond.m

Har man kjørt BMW i3 om vinteren, så trenger man ikke å være bekymret for framkommeligheten til iX3 på vinterføre. Jeg vet ikke hjuldimensjonen,  men antar at de ikke leverer veldig brede dekk som standard.

At det er enkinesisk produsert er vel ikke negativt i forhold til kvalitet, men det trekker ned at jeg må støtte kinesisk industri framfor europeisk.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på fredag 17. juli 2020, klokken 15:30
Har man kjørt BMW i3 om vinteren, så trenger man ikke å være bekymret for framkommeligheten til iX3 på vinterføre. Jeg vet ikke hjuldimensjonen,  men antar at de ikke leverer veldig brede dekk som standard.

At det er enkinesisk produsert er vel ikke negativt i forhold til kvalitet, men det trekker ned at jeg må støtte kinesisk industri framfor europeisk.

245/50r19
245/45r20 foran og 275/40r20 bak.

Tror veldig få bryr seg om de sponser kinesisk industri. Dette er vel som å kjøpe en iPhone? Akkurat like kinesisk.

Trond.m

275/40 ! Det er vel ikke akkurat en optimal dimensjon på vinterdekk, og på våt vei om sommeren vil det nok merkes godt på rekkevidden. Har fortsatt ikke het tro på 450 km WLTP med den dimensjonen.

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....

Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.

Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Du _tror_ ja. BMW sier selv at de fleste ikke forstår om de kjører bil med forhjulstrekk eller bakhjulsdrift.

Den _eneste_ grunnen til at vi har gnagere, er fordi det er billigere å lage enn biler med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det har ingen funksjonelle fordeler i forhold til de to andre.

hemi

#134
Jeg eier bare RWD og AWD biler, så FWD problematikken utgår, hadde kort stund en leaf 40, mye vekt bak og lite på foraksel gjorde den dårliger enn i3 med RWD på vinterføre og i fremkommelighet(hjalp ikke at antispinn var ekstremt dårlig programmert)

men... jeg vil ha 4x4 på bruksbilen, jeg er på fjellet ca hver helg, og leker ofte brøytebil.

Har noen bestilt ix3 enda? eller bare snakker man om at det ikke er noe problem, uten å bestille? ;)

se på TM3, de aller fleste velger 4x4, og da snakker vi liten sedan, ikke wannabe suv engang. på wannabe suvs og suvs er andelen ca 99-100%

Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA