Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt, Model Y

Startet av Radial, søndag 26. april 2020, klokken 22:32

« forrige - neste »

Radial

Ser nå at TMY har tom egenvekt på bare 2000kg?
Det er jo 4-600kg under både Model X 75 og E-tron 50, som er full av aluminium?

Hvordan fikk de til dette? er jo god en del vanlig stål i TMY?
Kan umulig være 4-600 kg lydisolering som skiller.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

#1
Mener min X klokker inn på ca 2600kg. Det er en betydelig større bil, med 7 seter hvorav fem elektriske, 4 elektriske dører, luftunderstell, flere skjermer, 15kWh større batteri, større hjul mm.

Y har muligens mer effektivt pakket batteri, og de skal vel ha spart et par km med ledninger også.
Y er en enklere konstruksjon med fokus på pris. Som du påpeker bruker de derfor tyngre enklere stål, men sparer mye vekt på andre områder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Og 150kg mer enn tilsvarende Model 3...

Radial

I den størrelsesklassen TMY skal tre inn i, er den faktisk  jenvgod forbrenningskonkurrenter.

150kg mer enn M3 er egentlig lite, når bilen blir så mye større.

Overrasket over e-tron sin vekt egentlig, den er over hodet ikke en "stor bil" egentlig....for ikke snakke om EQC, som er enda mindre, til 2,6t++
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Model Y er jo størst høyere enn 3. Veldig lite forskjell i lengde og bredde. Blir jo ikke mange kg av det

turfsurf

Sitat fra: Radial på søndag 26. april 2020, klokken 23:13
Overrasket over e-tron sin vekt egentlig, den er over hodet ikke en "stor bil" egentlig....for ikke snakke om EQC, som er enda mindre, til 2,6t++
Det er jo fordi de hovedsaklig er tilpasninger fra fossilplatformer. EQC har bl.a "motorrommet" fullt av stålbjelker for å erstatte stivheten til motorblokken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BaklazhanNd

Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

hELgenen

Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

Det påvirker om ikke noe annet innkjørselen til eiendommen.
Har brostein og det blir fort sporete med disse tunge bilene...
Må neste rive opp alt og støpe hele innkjørselen...sist gang jeg tok alt av brostein mm kostet det meg omtrent
en model X...ja det er en del areal......

Radial

Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

Denne bilen med sine 2tonn er habil...det er normalt i den størrelsen å veie 1800-2000kg.

2,6tonn på lille e-tron derimot, der lukter det kraftig vektslitasje over tid som fjæring, hjullagere, oppheng, tannstang, mm... Ingenting av det over var VW vært gode på de siste 30 årene.

Derfor er vekt veldig relevant 😊
Lettere er bedre, og på TMY ser det ut som mye er hentet fra 3 men er litt kraftigere spesielt forran
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

No-name

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:29
Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

lille e-tron

?

Stortsett enig i alt det andre du skrev.

Radial

#10
Sitat fra: No-name på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:29
Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

lille e-tron

?

Stortsett enig i alt det andre du skrev.

E-tron er fysisk som en A6, men har innvendig plass som en A4. Derfor blir E-tron "liten".. Må faktisk ha skiboks skal man få med seg pikkpakk til en Norges ferie.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

No-name

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 23:04
Sitat fra: No-name på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:29
Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

lille e-tron

?

Stortsett enig i alt det andre du skrev.

E-tron er fysisk som en A6, men har innvendig plass som en A4. Derfor blir E-tron "liten".. Må faktisk ha skiboks skal man få med seg pikkpakk til en Norges ferie.
Stemmer ikke,  men la gå.  Ikke en E-tron tråd..

Radial

Sitat fra: No-name på tirsdag 19. mai 2020, klokken 23:21
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 23:04
Sitat fra: No-name på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Radial på tirsdag 19. mai 2020, klokken 22:29
Sitat fra: BaklazhanNd på tirsdag 19. mai 2020, klokken 21:52
Hvem bryr seg hvor mye denne bilen veier. Hovedsaken er at Tesla. Vekt påvirker ikke hastigheten og andre egenskaper. Dette er ikke en slags lastebil eller pickup.

lille e-tron

?

Stortsett enig i alt det andre du skrev.

E-tron er fysisk som en A6, men har innvendig plass som en A4. Derfor blir E-tron "liten".. Må faktisk ha skiboks skal man få med seg pikkpakk til en Norges ferie.
Stemmer ikke,  men la gå.  Ikke en E-tron tråd..

Ikke E-tron tråd nei👍 😊
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

z4rd

#13
OFF-TOPIC, men relevant: Vær så snill, Radial og No-name (og eventuelt andre). Ikke bruk sitatfunksjonen når dere svarer på det siste innlegget. Det er rimelig unødvendig... og forkludrer trådene betydelig mht lesevennlighet. Gjelder ikke kun i denne tråden...

Når det gjelder vekt og TMY så har jeg sett disse to interessante sakene:

Fra februar: Tesla Model Y May Have Bigger Cast Parts Than Expected:
https://insideevs.com/news/400574/tesla-model-y-bigger-cast-parts/

Fra april: Tesla Model Y teardown reveals beautiful mega casting manufacturing breakthrough:
https://electrek.co/2020/04/24/tesla-model-y-teardown-mega-casting-manufacturing-breakthrough/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amatøren

@z4rd:+1:

Har også sett en del som skriver inni sitatfeltet så det er vanskelig å sortere ut hva som et ny tekst og hva som er sitat når det er sitert noe som ikke er forrige innlegg.

Noen skriver inn sitat tags selv og klarer ikke å holde styr på hvor det skal være skråstrek og hvor det ikke skal være. Blir da mye rot.

Generell skjerping trengs.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA