Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles jordfeilbryter og kurs for elbillading?

Startet av Rævedilter, søndag 26. april 2020, klokken 18:08

« forrige - neste »

Rævedilter

Har ein kamerat som har felles jordfeilbryter før måler, og det ligg ein enkeltisolert kabel ut til garasjen (6 mm2), han har ikkje satt opp skap i garasjen enda. Dei har ikkje elbil enda, men neste vert nok det.
Kva vil være enkleste løysing for elbillading?

Flytte jordfeilbryter etter måler, legge dobbelisolert målersløyfe, trekke ut kursen til garasjen før jordfeilbryter og skifte ut kabel til garasjen med dobbelisolert?

Oddaa

Med forbehold om at jeg forstår problemstillingen, så er vel enkleste løsning å la alt være som det er og sette opp en ladeboks med DC-RCM?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rævedilter

Nei, da kan jordfeilbryteren som er der (type A) gå i metning av ein liten DC jordfeil og ikkje slå ut på virkelige jordfeil.

Maxwell_400

Enkleste løsning vil være å sette opp en ladeboks med riktig vern. Når du sier enkeltisolert så antar jeg PFSP kabel, den er helt grei å bruke til ladeboks.

DC-RCM er for å hindre at jordfeilbryter magnetiseres.

For nye installasjoner så må også overspenningsvern være på plass.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

tolapet

Enkleste, og beste løsningen er vel å ta kontakt med en el-installatør. Da får en sannsynligvis
både svar på hva som er enklest, og hva det vil koste......

Rævedilter

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 27. april 2020, klokken 08:37
Enkleste løsning vil være å sette opp en ladeboks med riktig vern. Når du sier enkeltisolert så antar jeg PFSP kabel, den er helt grei å bruke til ladeboks.

DC-RCM er for å hindre at jordfeilbryter magnetiseres.

For nye installasjoner så må også overspenningsvern være på plass.

DC-RCM er kun 6mA ja, de oppklarte det meste.

Til alt overmål er han elektriker og har installasjonpapir også... men har (likt som meg) jobba i oljeindustrien dei siste 25 åra så alt som gjeld husinstallasjon er utdatert.

Takk for hjelpa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA