Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jaguar's XJ sedan electric skal begynne å selges i år sier Jaguar

Startet av Electric cars in Norway, søndag 26. april 2020, klokken 10:16

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Gårsdagens nyhet.

OMG, den gleder jeg meg til, Jaguar's XJ sedan electric :+1: :+1: Denne artikkelen handler mest om Jaguar og COVID19. Men jeg har kopiert inn det om XJ sedan electric.  Jeg har også lenket til en eldre artikkel som det er lenket til fra denne gårsdagens artikkelen og der er det et bilde av bilen - spionfoto. Det er det nederste bildet.

Da trenger vi vel et eget delforum på Jaguar som skal hete Jaguar XJ sedan electric? Eller noe slik? Bare et forslag. Nå har vi vel bare I-Pace her inne. eller roter jeg nå? Er det andre poster om denne Jaguar XJ sedan her inne? Jeg fant det ikke.


What does COVID-19 mean for car design? We ask Jaguar's Julian Thomson
Plus he tells us about the new F-Type and forthcoming electric XJ sedan.

JONATHAN M. GITLIN - 4/25/2020, 10:00 PM

What about that forthcoming electric XJ sedan?

Next up, we're expecting a replacement for Jaguar's venerable XJ sedan. Only this one will be a battery EV, building on the lessons the company has learned from the I-Pace crossover. The I-Pace's form factor was dictated in part because of the height of its battery pack, which translated into the taller profile you expect with an SUV. But the XJ doesn't have that luxury, and spy shots taken last month show a proper low-slung sedan, a Jaguar trademark since the 1950s. "Jaguars don't like height. We never want to do tall cars—I don't think any designer actually wants to do tall cars, unless they're designing a Bronco or a Defender," he said.

"We're actually obsessed with the height of batteries and how we package the floor, and how we managed to keep the car reasonably close to the ground. There was a lot of talk about doing modular battery packs, but you know, it's a very expensive, very complex solution. I'm not sure we're going to get to it until batteries actually change into something much more flexible and modular. I think the dream with electric car designs initially was being able to put the components anywhere you wanted. The reality is a big, heavy slab which needs to sit for the handling of the car centrally in the car, and in between the wheels, and as low as possible; and that will add height to the car, so that's where we are at the moment," Thomson explained.

That said, he sounds pleased with the shape of the new battery XJ, which we expect to be revealed and then go on sale later this year. "I think with XJ we've managed to do a car which still has a very, very good proportion. It does have very, very big wheels. But it's a very beautiful looking car," he said.

https://arstechnica.com/cars/2020/04/what-does-covid-19-mean-for-car-design-we-ask-jaguars-julian-thomson/


https://www.caranddriver.com/news/a31288775/jaguar-xj-ev-spied/


Carboy

Har man hørt noe mer her? Nå er vi i desember og fortsatt ikke lansert? Sikkert ikke lett midt oppe i Covid 19.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

xyzzy

Plus Brexit... Ser en av de tidligere artiklene referer til produksjon i Castle, Bromwich. Etter Brexit er jo både forsyningskjeder (er det en grei oversettelse av "supply chains"?) og importavgifter til EU/EØS påvirket, så bilproduksjonen i UK forsvinner nok.

pekle

"Although the nameplate may be retained, the planned Jaguar XJ replacement will not form part of the lineup, as the brand looks to realize its unique potential."

https://electrek.co/2021/02/15/jaguar-all-electric-brand-2025-land-rover-to-follow/

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry-news/electric-jaguar-xj-scrapped-part-brand-reinvention-plan

daktari

Den er kansellert altså. Dæsken hadde vært gøy å få noen lekkasjer på hva og hvorfor på detaljert nivå.

Kan trådstarter endre tittel på tråden?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Det kan jo potensielt bety at de ikke har en plattform å bygge EVs på. Ganske ille for Jaguar. Kan de fortsette med i-pace-plattformen kanskje?
Det ligger implisitt her at den fikk for dårlig plassforhold og for høyt forbruk tenker jeg. Eller så er det en ren kostnadssak. Så tragisk å avskrive 1,4 milliarder dollar!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA