Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klunkelyder i hjuloppheng er standard

Startet av kjbu, lørdag 25. april 2020, klokken 09:00

« forrige - neste »

kjbu

Hei
Hadde min etron 55 fra august 2019 (2020 modell) inne til service for en rekke feil.
Bl.a klunkelyder i forstillingen.

Ved ferdig service fikk jeg høre at fabrikken sier dette er standard, ikke noe å gjøre.

Jaja, våre premium biler skal ha klunkelyder i forstillingen  >:(

Svar gjerne på denne tråden hvis du har det samme.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Electric cars in Norway

#1
At klunkelyder i forstillingen er i orden? Det er vel feil. Her har de tatt en "spansk en" tror jeg ;D :(

Har kjørt 55 flere ganger og selv om disse har vært nyere så har det vært ingen klunkelyder fra forestillingen.

Forestilling er satt opp ut fra en tung bil og det påvirker oppsettet, det er jeg med på. Men klunkelyd er feil.

Kan jo være klunkelyden kommer fra forhold som fra kyllingbeina eller støtdemperforinger eller det kan være mye annet snacks i opphenget som lager denne lyden.

Her tror jeg rett og slett representant fra bilmerket tar feil når du blir fortalt dette.

Har du sjekket her på lenken under  der oversikten over kjente feil ligger postet om du finner noe interessant? Søk på siden med vel og F på pc og søk med stikkord som noise osv så slipper du å lese alt.

https://www.e-tronforum.com/threads/e-tron-issues-and-fixes-so-far.1261/

Du bør teste litt mer selv også med å fremprovosere situasjoner når det skjer og deretter bli med bil butikkens representant på en tur der du vet det kommer klunkelyd.

Skjer det også ved fartsdumper?
Kommer klunkelyder da også?

Ta med en kompis/ektefelle og identifiser om ulyd i forstilling kommer fra venstre side eller høyre. Et vindu igjen feks venstre side og det høyre åpent. Da kan dette lettere høres. Hode godt ut av vinduet :+1: med øre vendt fremover.

Spør representanten fra bilbutikken om hvilken foring er det som bruker å ryke først? Hva er deres erfaring? Du får svar og så spør du om det kan ha skjedd her også?

Og dermed så har du en god dialog på dette.

Carkub

Mener du «kneppelyder» ved rattutslag? Det har alle i større og mindre grad, litt avhengig av hvor fuktig det er.

Eller tenker du på annen form for klunkelyder?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: Carkub på lørdag 25. april 2020, klokken 16:47
Mener du «kneppelyder» ved rattutslag? Det har alle i større og mindre grad, litt avhengig av hvor fuktig det er.

Eller tenker du på annen form for klunkelyder?
Hva kommer de kneppelydene av? Er det noe mekanisk eller?

Jeg spør nysgjerrighet for jeg har aldri merket noe kneppelyder når jeg har kjørt 50/55.

Carkub

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 25. april 2020, klokken 20:34
Sitat fra: Carkub på lørdag 25. april 2020, klokken 16:47
Mener du «kneppelyder» ved rattutslag? Det har alle i større og mindre grad, litt avhengig av hvor fuktig det er.

Eller tenker du på annen form for klunkelyder?
Hva kommer de kneppelydene av? Er det noe mekanisk eller?

Jeg spør nysgjerrighet for jeg har aldri merket noe kneppelyder når jeg har kjørt 50/55.
Ja, gjerne fullt rattutslag (typisk parkering). Mener det er blitt fortalt at det er mansjetter som gnisser? Prøver å unngå å svinge max da det nesten er flaut med så mye «ulyd» fra en eller omtrent lydløs bil..
«Kjent» og «by design»: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/5
Jeg så en gang noen som la ut video, skal se om jeg finner den.

Forøvrig er det andre som melder annen ulyd i luftfjæringen, noe jeg aldri har merket noe til: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/33
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Carkub

#5
Fant en video av (u)lyden ved rattutslag i lav hastighet fra en Q7 (samme lyd som e-tron)
https://youtu.be/Cg7g_UT2_nc?t=6

Tillater meg også å kopiere inn en forklaring fra en annen eier fra Facebook:
"Dette er drivaksel mansjettene som lager lyd med full sving. Som nevnt ovenfor kun når det er vått/fuktig. Dette kommer av at disse «bulkene» på drivaksel mansjetten kommer i mot hverandre og «gnikker» mot hverandre. Dette var noe som ikke var vanlig før. Det kommer av at de gamle mansjettene var laget av gummi ( kun det). Nyere mansjetter som er brukt på Etron ( mener at Q7,Q5 og A6 har samme problemet), er blanding av gummi og form for plaststoff. Mye mere holdbare enn de gamle men i våre tilfeller så lager det lyd. Jeg har tatt dette opp med sentralt hold pga dette er ikke et premiums merke verdig. Enig i at det ikke er gøy å parkere bilen og du må rygge litt fram og tilbake med denne knirkelyden. Her må Audi gjøre en forbedring."
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Mitt verksted sa "vanlig lyd fra luftfjærer". Minner om lyden på 2017 Tesla S luftfjærer som har en slik klunk. Mye svakere på Audien heldigvis, bedre lydisolert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Takk for info. :+1: da er det bare å håpe at det er dette som trådstarter også ha opplevd.  Siden dette er  normalt :+1:

daktari

Jeg mener det er en feil som ikke skal være der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

BMW i3 har og hat klunkelyder som verksteder sier er normalt men som viser seg å være et fjærbenslager med vanninntregnig . Tror det det er ganske vanlig å forsøke å snakke seg ut av problemet og si det er normalt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 26. april 2020, klokken 13:14
BMW i3 har og hat klunkelyder som verksteder sier er normalt men som viser seg å være et fjærbenslager med vanninntregnig . Tror det det er ganske vanlig å forsøke å snakke seg ut av problemet og si det er normalt....

Godt poeng og det er ikke greit at bilbutikk representanten "tar en spansk en". Bilen har ny bil garanti og feil skal rettes fortløpende.

kjbu

Lyden kommer i noen fartshumper og andre humper. Kan minne om kyllingbenet/lenkearms foring. Det er på høyre side foran, har lest et sted om andre med samme ulyd.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Carkub

Sitat fra: kjbu på mandag 27. april 2020, klokken 07:31
Lyden kommer i noen fartshumper og andre humper. Kan minne om kyllingbenet/lenkearms foring. Det er på høyre side foran, har lest et sted om andre med samme ulyd.
Det høres ikke rett ut nei, og er noe annet enn "kneppelydene" alle har.
Kan det være dette (som jeg lenket til i tidligere post): https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/33 ?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

kjbu

Etter 3 år og flere sjekker hos forhandler har jeg fortsatt klunkelyd / dunkelyd i små humper, merkes spesielt bra på isete vei når det rister godt.

Er det flere som opplever dette på sin E-tron?

Virker som noe er løst eller slark i en foring.  Klarer ikke identifisere helt hvor det kommer fra, men det merkes spesielt ved humper på høyre side.

Verksted byttet noe for et par år siden, uten bedring. En annen gang sa de at det er normalt med dunkelyd i hjuloppheng på etron.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

hybrid88

#14
Bytta bærekuler foran på alle bilene. Siste etron lager denne lyden igjen nå. Var inne på oppdatering og møller sa at alt var normalt der.

Mao er det ikke unormalt med lyder for min del. Men om det skal være sånn eller ikke er en annen sak. Du må nesten evt få dokumentert feil fra noen andre da. Møller står vel på sitt som vanlig. (Forbanna lei av det forresten)
Etron 55
E-golf
911 GT3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA