Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde jeg anmelde denne idiotkjøringen?

Startet av kodax, fredag 24. april 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 24. april 2020, klokken 21:46
Mulig det er RJK som ikke har lest godt nok. ;D

Jeg oppfatter trådstarter som bil nr. 4 i en rekke med sykkel, personbil og taxi foran seg. Taxi kjører forbi personbil og sykkel. Hvordan dette kan skaper farlig situasjon for ham som nr 4? Regner med at trådsstarter holder minimum 3 sekunders avstand og da kan han neppe være forulempet.

Legger meg langflat på den, jeg oppfattet bilisten som nr. 3, og taxien som fløy forbi hele rekka, inkludert trådstarter. Tok det etter slik jeg oppfattet saken da jeg leste det første gang, så skulle lest over en gang til før jeg postet. 

Det unnskylder uansett ikke taxisjåføren, selv om det var en bil mindre som ble forbikjørt, og trådstarter ikke selv ble forbikjørt. Men likevel er han endel av hendelsen som første bil bak.

Og jeg står uansett på at det beste her er å melde til taxisentralen, og så får de vurdere om dette er grovt nok til å anmelde, eller "bare" komme med en advarsel eller annen form for reaksjon. Anmelde til Politiet er kun aktuelt om taxiselskapet velger å ikke gjøre noe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Samtidig bør og syklister ta hensyn. Merker man at det bygger seg opp bak så svinger man til siden å slipper forbi. Og ja jeg har syklet en del med 5 Trondheim-Oslo bak meg, dog ikke så mye lenger men forsøker å ta hensyn fortsatt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kodax

Enig i at alle burde ta hensyn. I dette tilfellet var det ikke mulighet for syklisten å gjøre noe annet, ingen sykkelvei der, så alternativet hadde vært å trille sykkelen nedover det smale fortauet på andre siden av veien.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

#18
Veien er smal og fartsgrensen lav. Selv uten å tråkke på ligger man ikke særlig under fartsgrensen (40) fordi det er bra nedoverbakke. Stykket uten eget sykkelfelt er også kort, så hensyn er ikke tema her.
Tipper den køen bygde seg opp før svingen der sykkelfeltet ender. Etter at strekket lenger opp med høyere fartsgrense ble nedjustert fra 70 til 50 er det mange som pusher på nedover. Og når de kommer inn i 40-sona hjelper det ikke alltid å holde 40 på sykkelen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ryback

Hvis du mener at noen har utført en straffbar handling så er det bare å anmelde. Politiet vil vurdere om de går videre med saken eller ikke. Det er bedre å si i fra en gang for mye enn en gang for lite.
Jeg ville også meldt fra til taxisentralen. De fleste selskaper med logoer på sine kjøretøy er opptatt av at sjåførene er aktpågivende i trafikken.

kodax

Fikk svar fra taxiselskapet nå:
"Jeg har snakket med vedkommende sjåfør, han innrømmer å ha foretatt forbikjøringen.
Han forteller at farten var lav ca 40 km/t og at han følte at dette var trygt, om det ble oppfattet som utrygt av hans medtrafikanter beklager han dette.
Han forteller også at han følte det underlig å bli video filmet på E-18 med håndholdt kamera/telefon.
Jeg poengterer at dette er hans forklaring, Asker og Bærum Taxi etterstreber å yte god og trygg service til våre kunder og ha et godt forhold til våre omgivelser.
Saken vil følge sjåførens personalmappe."

Jeg svarte:
"Årsaken til at det ble tatt bilde (ikke film) av sjåføren, var i tilfelle det ble usikkerhet om hvem som hadde kjørt bilen.
Alle gjør feil, og hadde sjåføren innrømmet at forbikjøringen var farlig, hadde jeg latt saken ligge, men siden sjåføren mener at den forbikjøringen var trygg, vil jeg hevde at det er en farlig sjåfør å ha i trafikken.
Jeg oppfatter svaret deres som at dere ikke kommer til å forfølge dette videre, så derfor vil jeg vurdere å ta dette videre med politiet."

Og de svarer:
"Da vi ikke har politimyndighet, og dette er en sak som omfattes av veitrafikkloven har vi ingen myndighet i slike saker.
Om du ønsker å politianmelde  saken er det en avgjørelse du tar."

Så får jeg se da hva jeg gjør. En sjåfør som mener den forbikjøringen ikke var farlig, syns jeg ikke har noe i trafikken å gjøre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

"Saken vil følge sjåførens personalmappe" ville ha vært godt nok for meg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA