Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde jeg anmelde denne idiotkjøringen?

Startet av kodax, fredag 24. april 2020, klokken 12:42

« forrige - neste »

kodax

Da jeg kjørte for et par dager siden nedover en svingete lokalvei (Kongsveien i Oslo), kommer jeg til et sted der det først er en syklist, deretter en bil og så en taxi. Det er mange andre som sykler opp og ned denne veien, særlig nå i koronadagene. Den første bilen ser ut til å skulle kjøre forbi, men trekker seg. Da drar taxien på og kjører forbi både den første bilen og syklisten. Grunnen til at den først bilen trakk seg, var nok fordi det kom en syklist oppover. Taxien klarer såvidt å hive seg inn foran de han kjører forbi og freser videre.
Bilen min har kamera som tar opp automatisk, og jeg lagret dette klippet. Etter en stund ser jeg at jeg tar igjen taxien, og får kona til å ta bilde av sjåføren. (Det var tydeligvis ikke slik at han måtte komme til noe veldig fort siden vi tok han igjen i vanlig trafikk.)
Det er jo synd å potensielt ødelegge for folks levebrød, men jeg syns det er mye verre å skade/ta livet av folk, og en yrkessjåfør burde definitivt ikke kjøre på denne måten. Jeg, kona og andre i familien og venner sykler her jevnlig selv, og jeg vil i hvert fall ikke ha slik kjøring der. En anmeldelse fører kanskje uansett ikke til en direkte reaksjon, men jeg tenker at hvis det en annen gang stilles spørsmål om sjåførens kjøring, så vil dette være et viktig bidrag.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

#1
Det er jo ikke du som evnt ødelegger for levebrødet. Det er sjåførenes egen oppførsel som gjør det. Så jeg stemmer for anmelding

z4rd

Når du har den informasjonen som du har, så kan du også vurdere å kontakte drosjeselskapet direkte - slik at de kan evt reagere mot den ansatte. Kanskje det ikke er første gang? Jeg tenker i alle fall at dette kan potensielt gi mer effekt, enn om anmeldelsen ikke fører frem i det hele tatt.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Roy Aasen

Ser ingen grunn til at du skal anmelde. Ingen skade skjedd.

Tips heller taxifirmaet.

RJK

Kontakt taxisentralen via epost/kontaktskjema, legg ved bilder og video, og la de eventuelt vurdere anmeldelse eller andre tiltak.

Da har du meldt fra, uten å sitte å lure på om du reagerte for sterkt. Som andre sier, det er idioten i taxien som selv forårsaker faren, og bør i det minste få tilsnakk fra sin arbeidsgiver. Da vil nok vedkommende tenke seg litt bedre om neste gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg sykler der hver dag, og i blant forekommer det stygg kjøring. I dette tilfellet høres det ut som han i taxien ikke har fått med seg at det kommer noen oppover på sykkel. Og når han ser det satset han på at det var plass til å komme forbi. Det bør i hvert fall meldes i fra om til taxisentralen, så de får en tilbakemelding på sjåføren. Sier du ikke ifra og han ender med å skade noen senere som sjåfør fordi han ikke får korreks er det jo veldig synd!

Hadde jeg kommet på sykkel oppover og filmet hendelsen (har ikke kamera, så det er hypotetisk) ville jeg vurdert anmeldelse, fordi jeg ville opplevd det som hasardiøs kjøring hvor sjåføren gamblet på at det gikk bra. Med meg som tapende part om det ikke gikk. Det er ganske frustrerende som syklist å oppleve de bilistene som kjører på en åpenbart tøff og hensynsløs måte. Men per i dag sykler jeg uten kamera, så ved anmeldelse har jeg ingen dokumentasjon og da er det ikke noe poeng.

Det hender folk kjører ganske tett på meg for å rekke forbi, men stort sett kjører folk bra. Nedover hender det at folk tråkker hardt på gassen inn i 40-sonen ved fartstdumpen for å rekke forbi, selv om de da må kjøre langt over fartsgrensen og alt for fort over en fartsdump :D Sekundene teller visst mer enn liv og helse på vei til jobb.

Jeg har for øvrig notert bak øret at personlige bilskilt ikke er helt heldig for de som kjører sånn, for jeg husker fortsatt Model X`en med Flåklypa-referanse på skiltet sneiet meg alt for tett på en gang. Alle de uten personlig bilskilt går lettere i glemmeboka.

Skulle gjerne sett videoen da jeg sykler der hver dag. Evt med sladdet skilt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: z4rd på fredag 24. april 2020, klokken 13:26
Når du har den informasjonen som du har, så kan du også vurdere å kontakte drosjeselskapet direkte - slik at de kan evt reagere mot den ansatte. Kanskje det ikke er første gang? Jeg tenker i alle fall at dette kan potensielt gi mer effekt, enn om anmeldelsen ikke fører frem i det hele tatt.

Over en periode på mer enn tyve år har jeg to ganger rapportert taxier for uvettig kjøring i lokalvei vi bor i, en vei (område) som er tydelig  skiltet med max 30 km/t. Årsaken til den lave fartsgrensen er bl.a. at det er både barnehage og en liten spesialskole i nærmiljøet. Det litt spesielle er at disse taxiene kjører elever til denne skolen hver dag så de er ikke akkurat ukjente i området. Etter en stund, og gjentatt bøllete kjøring, har jeg tatt en telefon til taxiselskapet og de har satt pris på tilbakemeldinger og takket for det. Den ene gangen stoppet taxien senere utenfor oss og skjelte meg ut etter noter hvilket jo da gjorde at jeg ringte selskapet en gang til. Han mistet åpenbart oppdraget for ikke sett ham siden. Den andre sjåføren stoppet en dag og vi hadde en hyggelig prat hvor han beklaget det hele, skjønte godt min reaksjon. Han hilser jeg fortsatt på og oppdraget har fortsatt.
Anslått fart på disse to sjåførene har vært at de holdt minst 60 km/t hvilket jeg bedømmer på basis av høyt turtall og skifte fra andre til tredje gir.

Så mitt råd; ta en prat med selskapet da dette trolig er langt mer effektivt enn å blande inn politiet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kodax

Han med flåklypaskiltet vet jeg hvem er. En slags bekjent, og egentlig ikke overrasket.
Og ja, jeg har blitt sniddet og sprutet på endel ganger når jeg har syklet der, også på fortauet. Pleier å ta bilde av slike med telefonen hvis jeg tar dem igjen, så kan de lure på hva jeg gjør med det bildet:)
Vet ikke hvordan jeg enkelt sladder i video, så tror ikke jeg legger ut videoen.
Tenker at politianmeldelse som jo blir registrert på han har mer effekt hvis det er relevant for en tilsvarende sak senere, hos taxiselskapet kan det hende at det blir glemt, men kanskje jeg gjør begge deler.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Svein_H

Jeg vil også anbefale at du heller melder fra til taxiselskapet først, fremfor å levere en anmeldelse som mest sannsynlig bare blir henlagt uten at noen har sett på den.

Jeg har flere ganger fanget ulike firmabiler (med stor og tydelig logo på bilsiden) i diverse "uheldige" situasjoner, og har meldt fra direkte til selskapet med dashcamvideo vedlagt. De har lagt seg helt flate hver eneste gang og tatt det videre med den aktuelle sjåføren, og jeg har også fått personlig beklagelse fra flere sjåfører i ettertid. Slik kjøring er ekstremt dårlig reklame for firmaet, og det er de fullstendig klar over. Tror nok en slik reaksjon veier tyngre enn en politianmeldelse som "drukner i mengden".
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Orbit

Enig med forslagene over. Du kommer nok ikke så langt med politianmeldelse, spesielt når de selv synes dette er helt greit (politibil i sivil):
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rav4_EV

Hva er det egentlig du skal anmelde? Er du fornærmet i saken?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 24. april 2020, klokken 19:07
Hva er det egentlig du skal anmelde? Er du fornærmet i saken?

Leste du ikke trådstarters post, eller overså du det faktum at han ble forbikjørt der han selv vurderte det som uforsvarlig? Selvsagt blir han da "fornærmet" i saken, for det skaper og farlig situasjon for han.

Det er selvsagt syklistene som ville lidd mest her ved en ulykke, men det er ingen unnskyldning for ikke å foreta seg noe, når man har både video av hendelsen, og bilde av sjåfør i aktuell bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rav4_EV

Mulig det er RJK som ikke har lest godt nok. ;D

Jeg oppfatter trådstarter som bil nr. 4 i en rekke med sykkel, personbil og taxi foran seg. Taxi kjører forbi personbil og sykkel. Hvordan dette kan skaper farlig situasjon for ham som nr 4? Regner med at trådsstarter holder minimum 3 sekunders avstand og da kan han neppe være forulempet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

kodax

Jeg er nummer 4, bak taxien, ja, så det korrekte er vel at jeg tipser politiet, og så er det de som anmelder forholdet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Ja den taxisjåføren ville drept er syklisten. Det er smalt og delvis uoversiktlig strekning. Bra flere og flere biler har kamera.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA