Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade begrensning 3,75 kW

Startet av preben11, fredag 24. april 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

preben11

Har problemer med lading på (offentlig) Type 2 ladestasjon.
Bilen begrenser seg alltid til 3,75 kW selv om ladestasjon kan levere 7,4 kW (AC).

Stasjonene er også testet med en Tesla samtidig som Mii, den fikk levert full styrke fra første minutt.

Kan nevne at bilen har vært på verksted hos Møller, som ikke kunne finne en feil.

Ladehastighet er satt til max i Seat Connect app.

Noen andre som opplever det samme?

talisker

Har opplevd det samme på en av fortum sine 7.2kW-stolper. Når jeg byttet til 22kW-stolpen ved siden av fikk jeg full fart.

Har ikke satt meg inn i hvordan ting fungerer med faser og sånn, eller hva bilen skal støtte innenfor dette, men kanskje det har noe å si?

Andre 22kW-stolper fra Grønn kontakt og Oslo kommune gir meg ihvertfall 7.2kW lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: talisker på fredag 24. april 2020, klokken 09:27
Har opplevd det samme på en av fortum sine 7.2kW-stolper. Når jeg byttet til 22kW-stolpen ved siden av fikk jeg full fart.

Har ikke satt meg inn i hvordan ting fungerer med faser og sånn, eller hva bilen skal støtte innenfor dette, men kanskje det har noe å si?

Andre 22kW-stolper fra Grønn kontakt og Oslo kommune gir meg ihvertfall 7.2kW lading.

Da høres det ut som om bilen er avhengig av 3-fase for å komme over 3,7kW. Dvs. at den må ha 2x16A og ikke kan utnytte 1x32A slik som eGolf kan (eGolf kan også lade på 2x16A men har da en kontaktor som kobler om til 1-fase 32A ved behov).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

preben11

#3
Det ser ut som at en fase på 32A skal fungere. DEFA oppgir ihvertfall at bilen skal kunne motta 7,2 kW på en slik fase.

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/seat-1/seat-mii-electric

Det samme står her:

https://elbil.no/elbil/seat-mii-electric/

Elmo

Sitat fra: preben11 på fredag 24. april 2020, klokken 12:33
Det ser ut som at en fase på 32A skal fungere.

Men det gjør det ikke dessverre  >:(

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. april 2020, klokken 10:55
Da høres det ut som om bilen er avhengig av 3-fase for å komme over 3,7kW. Dvs. at den må ha 2x16A og ikke kan utnytte 1x32.
Ja det stemmer - dessverre  :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

#5
Hva opplyses det om ved salg?

Reklamasjon/heving av kjøp pga feil markedsføring? 🤔

Kan være en glipp da det ikke er så vanlig med IT nett. Uansett så må markedsføring være i tråd med produktet som selges.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på fredag 24. april 2020, klokken 20:44
Hva opplyses det om ved salg?

Reklamasjon/heving av kjøp pga feil markedsføring? 🤔

Kan være en glipp da det ikke er så vanlig med IT nett. Uansett så må markedsføring være i tråd med produktet som selges.

Enig, men hva har det med IT eller TN å gjøre? Om bilen mangler den kontaktoren vil den kreve 3-fase for å klare 7,4kW, både på IT og TN. Da forutsetter jeg at den fikser å lade med 2-fase open delta på IT, slik eGolf og etron klarer.
Om den hadde hatt kontaktoren hadde den fikset 1-fase 32A både på TN og IT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tom-eil

Jeg har meldt dette inn til Seat for en stund siden. Møller har vært hjemme hos meg og testet på min Easee laddeboks som er satt opp til 230v 1 fas 32a/7.4kw. De koblet på diagbose pc og testet både min og en Citygo. Alt av data har blitt overlevert fabrikken, og VAG har satt igang et prosjekt der de samler inn lignende tester fra forhandlere. De ringte i går og opplyste om at de har satt i gang, men at det kan ta litt tid. Seat sier at alle spesifikasjoner peker på at dette skal være mulig, men jeg tror kanskje det mangler denne kontaktoren slik at den kun kan lade på 3-fas. Personlig mener jeg at de bør fikse dette, da de markedsfører at bilen skal lade fra 0-100% på 4 timer, men hvis dette kun gjelder 3-fas, bør det stå tydelig, da jeg innbiller meg at flertallet i verden har 1 fas, uten at jeg vet dette sikkert.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

elektrolux

#9
Har samme "problem" på jr. sin Tesla S og en køsning  ;)er å lage en lasket mode 3 kabel.

På Seat må antakelig en slik kabel kun brukes på 7,4 kW punkter mens på Tesla kan de brukes over alt. Gir ser 16A lading på 3,6 kW punkter mot 13A ved bruk av 11/3,6 kW kabel
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. april 2020, klokken 14:22
Har samme "problem" på jr. sin Tesla S og en køsning  ;)er å lage en lasket mode 3 kabel.

Det problemet fikser Tesla gratis om du henviser til SB-15-44-006. Da installerer Tesla en kontaktor som ordner dette automatisk. Mulig bilen må være maks 5 år gammel for at de skal gjør det gratis, det må du evt. høre med de om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

preben11

Fikk telefon fra Møller i dag. Bilen har vært innom på verksted hvor de ikke fant noe feil. Verkstedet fulgte meg opp i dag, og kan bekrefte hva forumet her mistenker, at bilen har et problem når det kommer til 1 Fase 32A IT nett.

Saken er sendt videre til fabrikk. Håper det kommer en løsning her...

Elmo

Her bekreftes en software update som får 7.4 kW lading til å fungere

Sitat fra: Daruu på fredag 28. august 2020, klokken 09:39
Jeg fikk mail her om dagen fra "min" selger hos Møller, å de kunne nå legge inn en oppdatering så det skulle funke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

batteribil

#13
Sitat fra: Elmo på torsdag 10. september 2020, klokken 18:18
Her bekreftes en software update som får 7.4 kW lading til å fungere

Sitat fra: Daruu på fredag 28. august 2020, klokken 09:39
Jeg fikk mail her om dagen fra "min" selger hos Møller, å de kunne nå legge inn en oppdatering så det skulle funke.
Jeg er fullstendig n00b på elbil og lading (fikk mii for en liten uke siden).
Dette problemet med 3.6 kW lading; gjelder dette kun på «hjemmeladere»? Eller vil man også møte denne begrensningen på offisielle ladere? Jeg ladet på en salto-lader i en times tid i dag, og ble skuffet over hvor lite strøm jeg fikk.

Elmo

Sitat fra: batteribil på onsdag 23. september 2020, klokken 21:13
Dette problemet med 3.6 kW lading; gjelder dette kun på «hjemmeladere»? Eller vil man også møte denne begrensningen på offisielle ladere? Jeg ladet på en salto-lader i en times tid i dag, og ble skuffet over hvor lite strøm jeg fikk.
Spørs hva du mener med offentlige lade er.
Problemet gjelder AC lading, som også finnes ute "på byen".
Men det mest vanlige når du lader utenfor hjemmet er jo å lade på hurtigladere og de er DC ladere.
Men du ble kanskje ikke noe klokere av det ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA