Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruksanvisning tilgjengelig på nett

Startet av mroek, torsdag 23. april 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

mroek

Hvis noen ikke har fått det med seg, så er nå bruksanvisningen til Polestar 2 tilgjengelig på nett for alle som ønsker å kikke:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021-early/

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Kikket litt i manualen, og tilkobling til trådløst nett er ikke nevnt noe sted. Heller ikke muligheter for å bruke bilen som hotspot. Det første var litt rart, jeg blir overrasket om bilen ikke kan tilkobles eget trådløst nett, men man vet jo aldri. I så fall vil jo absolutt alt av data og oppdateringer skje via bilens innebygde mobilmodem.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Kikket litt mer, og fant dette:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021-early/article/88afdd0e6832dc5ac0a8015130b7524b/

Der står det i klartekst at bilens Wi-Fi-klient ikke kan brukes til å koble bilen til f.eks hjemmenettet. I praksis betyr nok det at man da alltid er avhengig av at bilen må hente data fra det innebygde mobilmodemet, og det betyr videre (antakelig) at man er låst til å betale for data når de første 3 årene er gått. Man kan altså ikke f.eks bruke mobilen som hotspot og la bilen koble seg til dette for å ha tilgang til data hvis man ikke ønsker å betale.

Nå kan jo dette endres, men jeg synes det er litt skuffende at bilens Wi-Fi-klient skal være låst til verkstedbruk. Seksjonen fra manualen kan jo også tolkes dithen at man må på verksted for enkelte oppdateringer, og der hadde jeg håpet at Polestar var på nivå med Tesla, som (om jeg har forstått det riktig) kan oppdatere så godt som alt av programvare OTA.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway

#3
Jeg tror nok at wifi-hotspot ikke er inkludert.

Jeg med flere fikk en gjennomgang av dette med 4G og det 3 års betalte tjenesten på Oslo showroom der hvertfall jeg forstod det slik at wifi-hotspot ikke var en
tjeneste. Kan hende jeg tar feil.

Men dersom det kan betales for da så kalles jo dette tilleggs tjenester som man innfører og som kunden betaler for etter å ha kjøpt bilen. Jeg liker det ikke men ser jo at de skal overleve de også.

Kan hende jeg tar feil i dette.

Har du lest denne? :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/y3rlva/polestar-2-er-en-meget-verdig-konkurrent-til-tesla-model-3

Kopi:

"Bilen vil dessuten alltid være tilkoblet nett med 4G, og Polestar dekker kostnadene i tre år. Det er mulig med såkalt wifi-hotspot i bilen, men dette vil ikke være inkludert, får vi vite. En egen Polestar Connect vil dessuten gi tilgang til å fjernstyre klimaanlegg, lading og lignende."

Kopi slutt.



mroek

Jeg synes det er helt OK at bilen ikke tilbyr wifi-hotspot, men at den ikke kan koble seg til et tilgjengelig trådløst nett (f.eks hjemmenett eller et hotspot fra egen mobil) er litt dumt. Det betyr antakelig at de ønsker å tvinge eiere til å kjøpe abonnement etter de 3 første årene. Jeg trodde også jeg hadde lest et sted at man kunne sette inn et eget datasim i bilen, men finner det ikke igjen nå. Og det er heller ikke nevnt i manualen, så da er det nok ikke mulig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

pere

Bruksanvisning For PS2 fjernet fra nett???  Jeg finner kun PS1 i 2020 og 2021.
e-Golf Intro 6.8.2014 solgt
Hyundai Kona electric 2019 solgt
Polestar 2 2021

mroek

Ja, av en eller annen grunn har de tatt den bort igjen. Aner ikke hvorfor, men det kan vel tenkes at den skal revideres. Nå burde det jo være unødvendig å ta den helt bort av den grunn, men borte er den i hvert fall.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA