Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Støy  (Lest 945 ganger)

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Støy
« på: Tirsdag 21. April 2020, klokken 22:47 »
Jeg sitter noen ganger i vår bil og lurer på om den støyer mye, siden det er så mange som klager på støy (spesielt de som ikke eier bilen...).

Nå kom jeg tilfeldigvis over en tysker som har sammenlignet Model X og XC90 -og jaggu bråker XC90 mer...

Hopp til 5:10 for resultatene:

https://www.youtube.com/watch?v=KLMNo43DurY

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mroek

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #1 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 00:00 »
Uten at jeg har kjørt eller sittet i noen av disse bilene, så må man også huske at opplevelsen av støy ikke alltid samsvarer med målinger av støynivå. Denne tyskeren brukte heller ikke en "ekte" støymåler, og han oppgir vel heller ikke hva slags vekting som ble brukt.


Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #2 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 09:05 »
Uten at jeg har kjørt eller sittet i noen av disse bilene, så må man også huske at opplevelsen av støy ikke alltid samsvarer med målinger av støynivå. Denne tyskeren brukte heller ikke en "ekte" støymåler, og han oppgir vel heller ikke hva slags vekting som ble brukt.

Han brukte en mikrofon i hodehøyde og en dB-måler-app på mobiltelefonen sin, tipper det er ganske bra jeg...

Hva mener du med vekting?
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mroek

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #3 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 09:26 »
Uten at jeg har kjørt eller sittet i noen av disse bilene, så må man også huske at opplevelsen av støy ikke alltid samsvarer med målinger av støynivå. Denne tyskeren brukte heller ikke en "ekte" støymåler, og han oppgir vel heller ikke hva slags vekting som ble brukt.

Han brukte en mikrofon i hodehøyde og en dB-måler-app på mobiltelefonen sin, tipper det er ganske bra jeg...

Hva mener du med vekting?

Målingene er nok sammenlignbare, men å hevde at det er "bra" blir å strekke det for langt. En mobilapp og en vanlig mikrofon er jo ikke en kalibrert eller presis løsning.

Vekting er hva slags filter som benyttes, og de vanligste er A og C (derav dbA og dbC som normalt sett angis når man skal presentere en lydmåling). A er ment å gi en respons som ligger nærmest vår hørsel, men likevel kan det være at to støykilder oppleves som ganske forskjellige selv om de måler likt.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13015
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #4 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 10:18 »
Hvor stille X oppleves påvirkes av flere faktorer. Type dekk, temperatur og veistandard for meg virker som de viktigste.
Jeg bor og ferdes i Oslo og tilhørende motorveier. Her er veistandarden stort sett god og farten for det meste moderat. Dermed opplever jeg Model X som stillegående. Eksempelvis synes jeg ikke det var særlig forskjell i opplevd støy mellom X og E-tron, hvor sistnevnte er kjent for å være meget stillegående både opplevd og i målinger. Jeg måtte ut på E6 nordover i 100km/t før jeg var sikker på at det var forskjell.

Med god veistandard, gode dekk og rett temperatur må jeg fort opp i god motorveihastighet før jeg opplever særlig forskjell.

Derimot vil opplevd forskjell være større om jeg kjører med sommerdekk i lav temperatur. Da vil jeg fort merke forskjell selv i lavere hastigheter. Samme forhold, men med piggfrie vinterdekk - mindre forskjell.

Alt i alt opplever jeg Model X som stort sett stillegående. Det er kun unntaksvis jeg føler den støyer litt for mye, men ikke nok til at jeg har investert 10.000,- som det koster for proff ekstra støydemping.

I tillegg til dekk- og vindstøy er det jo andre støykilder en kan irritere seg over. Noe merker sliter med mye uling fra motor/drivverk. Noen biler sliter med during fra varmepumpe. Begge deler var tilstede i E-Tron når jeg testet, uten at det irriterte meg. I EQC merket jeg ikke noe til dette. I en eldre Model S jeg hadde var det noe høyfrekvent hvin fra frontmotor. Den synes jeg var irriterende når jeg kjørte på landevei i kulde med range mode på. Utenom dette var den derimot ikke irriterende.

De som klager på at X er bråkete vil jeg tro tar utgangspunkt i de største felgene med bråkete dekk, lav temp og motorvei. Da kan jeg godt forstå kategoriseringen. Men kostnaden for å dempe dette er peanuts om en vil.
Vindstøy som en kunne frykte med den enorme frontruten opplever jeg derimot ikke som noe problem. Og støy fra takboks som alle biler sliter med, spesielt på motorvei, er ikke et tema for X ettersom bagasjeboksen festes bak på bilen der støy og forbruk påvirkes minimalt.
« Siste redigering: Onsdag 22. April 2020, klokken 10:20 av Øyvind.h »
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #5 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 10:55 »
Målingene er nok sammenlignbare, men å hevde at det er "bra" blir å strekke det for langt.

Nå skrev jeg heldigvis "ganske bra"  ;)

Og uansett langt bedre enn anekdotiske bevis.

Hvis du kjenner til noen som har gjort gode -vitenskaplige- støymålinger, er jeg "all ears"!
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1000
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #6 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 11:38 »
Eier XC90, og har kjørt en del TMX. Min erfaring er at XC90 ikke er spesielt stille, men jeg opplever TMX som enda mer støyende.

Her har nok faktorer som hjuldimensjon, dekkvalg, dekke, osv også stor betydning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

mroek

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 496
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #7 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 14:41 »
Målingene er nok sammenlignbare, men å hevde at det er "bra" blir å strekke det for langt.

Nå skrev jeg heldigvis "ganske bra"  ;)

Og uansett langt bedre enn anekdotiske bevis.

Hvis du kjenner til noen som har gjort gode -vitenskaplige- støymålinger, er jeg "all ears"!

Nei, jeg gjør ikke det. Mitt anliggende her var bare å påpeke svakhetene i målingene til denne tyskeren, samt å påpeke at slike målinger (også om det hadde vært profesjonelt utstyr) ikke nødvendigvis forteller den fulle sannheten om hvor støyende en gitt bil oppleves. Altså at selv om man måler støyen i to biler til nøyaktig samme verdi så kan det likevel oppleves vidt forskjellig.

Hvis mange opplever TMX som støyende, så kan det altså være at den har en støyprofil som (selv om objektive målinger plasserer den på nivå med en konkurrent) gjør at den oppleves mer bråkete.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8031
    • Vis profil
Sv: Støy
« Svar #8 på: Onsdag 22. April 2020, klokken 18:34 »
Eier XC90, og har kjørt en del TMX. Min erfaring er at XC90 ikke er spesielt stille, men jeg opplever TMX som enda mer støyende.

Her har nok faktorer som hjuldimensjon, dekkvalg, dekke, osv også stor betydning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Han tyskeren her sin XC90 hadde også lyddempende glass (hvis jeg forstod riktig, skal ikke skryte på meg store tyskkunnskaper), så det gjorde det i så fall ekstra interessant at Xen ble målt lavere.

Men ellers enig i at det er en mangel at han ikke sier om det er dBA eller dBC han har målt i, pluss at jeg ikke fikk med meg om han sa noe om dekkdim. Men vil man ha stille bil er det ikke tvil om at dekkdimensjonene på X er noe man fint kan plukke bort mye støy med. Subjektivt så oppleves R2 som stillere enn originaldekkene på vår X. Samme dim. I tillegg har det kanskje vært endringer på isolasjon underveis i produksjonen?