Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra best til verst i verden på elbil?

Startet av elektrolux, tirsdag 21. april 2020, klokken 21:34

« forrige - neste »

elektrolux

En tanke slo meg her om dagen.

Elbil har lenge nydt godt av gode og nødvendige insentiver og med det blitt foretrukken biltype i Norge.

Sammenligner en med andre land er likevel ikke alt rosenrødt:

- Skal en kjøre til jobb/butikk med en elbil i en typisk Norsk by påløper bompenger som gjerne gjør at en 3 km tur koster 15 kr. I utlandet ville en slik tur kun kostet det strømmen koster nemlig rundt 2-3 kr for de 600 Whr som trengs. Bare her snakker vi 5 x i brukskostnader på elbil i Norge kontra utlandet.

- Skal en hurtiglade snakker vi lett 6-8 kr kWt, mens vi vet at strømmen koster rundt 20 øre/ kWt + avgifter. I utlandet koster strømmen gjerne det dobbelte av her, mens hurtiglading koster omtrent det samme. Altså 2x så dyrt å hurtiglade i Norge i forhold til hva strømmen egentlig koster.

Registerer at mange synes dette er greit, men jeg ser nå selv at innføring av bompenger på elbil er i ferd med å tappe privatkontoen min. Ikke forde jeg betaler bompenger til Ferde, men forde jeg overfører tilsvarende beløp til en annen konto (laelbilenstaa kontoen ) hver gang jeg passerer en bom, og ser nå at kombinasjonen kraftig redusert (korona) lønn og innføring av bompenger på mitt favoritt transportmiddel er en dårlig kombinasjon.

For folk som plutselig får en ny utgiftspost de ikke er vant med kan kommende bomregninger kombinert med redusert inntekt føre dem ut i uføre. Er dette god elbilpolitikk?

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jorgror

Stortinget vil ikke at du skal kjøre elbil. De vil at du skal gå, sykle eller kjøre kollektivt. Hvis du derimot må ha bil vil de at du skal velge elbil.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

automat

#2
Er det noen andre land som har maks halv pris i bomstasjonene for elbiler? Du kan jo prøve å be om det neste gang du kommer til bomstasjonen på en fransk motorvei.

Vi kan være enige om at det er sinnsvakt mange bomstasjoner i Norge, men vi elbilister er tross alt ganske heldige sammenlignet med fossilbilister.

Så kan man selvfølgelig mimre til bake til tiden da det var gratis bompenger, gratis parkering og fri tilgang til kollektivfelt. Men jeg vet egentlig ikke om jeg vil skru tiden tilbake. For jeg savner ikke å kjøre rundt i en iskald trilling, og håpe at den eneste hurtigladeren i mils omkrets virker. Og at den ikke er opptatt av en Leaf som står og lader et iskaldt batteri.

Det er en tid for allt, og vi må bare innse at elbilfordeler gradvis vil forsvinne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Som primært syklist/kollektivist og sekundært bilist, syns jeg det er supert at det er bompenger som begrenser bruken av bil i byene. (Bompenger for å subsidiere veiprosjekter ellers "på landet" der biltrafikk ikke er en plage vet jeg ikke om jeg er like tilhenger av, men ikke for min egen del da jeg sjeldent kjører på langtur.)
Er man misfornøyd med hurtigladeprisen, så er det vel bare å kjøpe seg en Tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. april 2020, klokken 21:34
SNIP
- Skal en hurtiglade snakker vi lett 6-8 kr kWt, mens vi vet at strømmen koster rundt 20 øre/ kWt + avgifter. I utlandet koster strømmen gjerne det dobbelte av her, mens hurtiglading koster omtrent det samme. Altså 2x så dyrt å hurtiglade i Norge i forhold til hva strømmen egentlig koster.

Registerer at mange synes dette er greit... SNIP

Mulig jeg er alt for lite på hurtigladere rundt omkring, eller har vært heldig med de ladinger jeg har gjort, men foruten drop-in på Ionity uten avtale med en betalingstjeneste som gjør prisene fremdeles fordelaktige, så vet jeg ingen andre som ligger over 6 kr per kWh. Ihvertfall ikke så lenge man oppnår "grei" hastighet.

Hurtiglading med kaldt batteri, og annen #chargegate-problematikk, samt "brukerfeilen" med å betale via SMS eller stille seg på lynlader med bil som ikke støtter så rask lading, ser jeg da bort i fra, og da annen laveffekt lading på hurtigladere og lynladere.

Greit nok, jeg er enige i premissene du påpeker med ladepriser som er alt for dyre, spesielt på AC-lading der effektavgift ikke er det store poenget.

Men jeg synes nå at man kan forholde seg til normalprisene som ligger på maks 6 kroner (4,99 på CK eller 5,05 ved snitt på 35 kW snitteffekt 1,25 per minutt +2,90 per kwh ), som i og for seg er avskrekkende nok.

At alt blir værre for de som rammes av konkurs og inntektsbortfall ved permisjon/oppsigelse, er uavhengig av prisene, så synes ikke noe om å dra et ekstrapoeng av dette.

Og husk at vi i Norge uansett er langt bedre stilt enn i mange sammenlignbare land. Vi har en sosialtjeneste som skal sikre at det ikke er nødvendig å sulte eller fryse ihjel, selv til tross for vårt kalde klima. Det er det ikke alle land som gjør bedre enn oss, selv om den langt fra er perfekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#5
Sosialhjelpen skaper langtidsklienter.

En skal først "godt ned i søla" før hjelpen trer i kraft og når alt av eiendeler er solgt er det ikke lett å bygge seg opp igjen. En blir avhengig av andre og alt blir plutselig kostbart.

https://velferd.no/velferd/2020/nav-forventer-at-flere-vil-soke-om-sosialhjelp

I Rogaland ofret politikerne elbilen for at eksosbilistene skulle slippe rushtidsavgiften og  en kan enten gi fullstendig f og betale en sum og kjøre så mye en bare orker, eller innrette seg det nye (minste) skatteregimet og bytte over til mikromobilitet. Igjen er det de med best råd som kan omstille seg, og de som brukte sine siste rester til å bytte ut dieselen med elbil som nå sliter.

Selv har jeg brukt godt over 1 mill på en elbilpark som er begrenset til å rulle rundt innenfor ca 3 km bomring, og ser for meg massive investeringer i #bomfrie kjøretøy.

Bildet viser elvarebilen som må stå når vi skal ut på serviceoppdrag på andre siden av bommen.

Ikke rart at salget av elbiler stagnerer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 07:32
Ikke rart at salget av elbiler stagnerer.

Stagnerer? Hva mener du? Q1 2020 var første kvartal der elbiler oppnådde over 50% markedsandel. Siden markedsandelen øker og øker blir det ganske feil å si at salget "stagnerer" synes jeg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gigafactory


Speeder

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. april 2020, klokken 18:58
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 07:32
Ikke rart at salget av elbiler stagnerer.

Stagnerer? Hva mener du? Q1 2020 var første kvartal der elbiler oppnådde over 50% markedsandel. Siden markedsandelen øker og øker blir det ganske feil å si at salget "stagnerer" synes jeg...
Nå var det vært snakk om stagnering, stopp, fall osv fra den samme kanten i årevis. Var drt ikke kolektivfeltet, så var det parkeringen, var det ikke parkeringen så var det bomringen... Tror vi kan være ganske sikre på at elbilandelen øker i takt med utvalget elbiler.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA