Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser og kalippere

Startet av wakas akhtar, tirsdag 21. april 2020, klokken 13:56

« forrige - neste »

wakas akhtar

Broren min hadde en stor diskusjon med Tesla som ikke ville fikse rustne kalippere på et år gammel bil. Dette er jo en del som skal vare lenge. Hvordan er deres erfaringer rundt dette? Har noen hatt problemer med bremsene ennå?

Tellus

Overflaterust på skiver tror jeg man bare må akseptere, men hvis det er slik at bremsesystemet ikke ville ha passert en EU kontroll etter 1 års normalt bruk ville jeg reagert.

Chimp

Jeg har ikke antydning til rustne skiver. 20 tusen km på 1 år. Parkerer i garasje og kjører med lav regen konstant.

Emlyn1971

Sitat fra: Chimp på tirsdag 21. april 2020, klokken 15:04
Jeg har ikke antydning til rustne skiver. 20 tusen km på 1 år. Parkerer i garasje og kjører med lav regen konstant.
Lav regen for å holde skivene blanke, eller er det en annen grunn? Altså at blanke skiver er en hyggelig konsekvens.

Emlyn1971

Sitat fra: wakas akhtar på tirsdag 21. april 2020, klokken 13:56
Broren min hadde en stor diskusjon med Tesla som ikke ville fikse rustne kalippere på et år gammel bil. Dette er jo en del som skal vare lenge. Hvordan er deres erfaringer rundt dette? Har noen hatt problemer med bremsene ennå?
Så rustne at de hadde låst deg? Er jo blitt normal service på elbiler å smøre dem, men Tesla har vel veldig lange serviceintervaller...

Chimp

Sitat fra: Emlyn1971 på tirsdag 21. april 2020, klokken 16:10
Sitat fra: Chimp på tirsdag 21. april 2020, klokken 15:04
Jeg har ikke antydning til rustne skiver. 20 tusen km på 1 år. Parkerer i garasje og kjører med lav regen konstant.
Lav regen for å holde skivene blanke, eller er det en annen grunn? Altså at blanke skiver er en hyggelig konsekvens.
Hyggelig konsekvens:)
Liker ikke høy regen, er ikke glad i at bilen bremser så mye uten at jeg gir beskjed om at den skal bremse. Liker at jeg kan trille litt.
Har forøvrig hyggelige forbrukstall og opplever god reell rekkevidde

hemi

caliperne mine er alu, og korroderer mer enn de ruster, skivene er av stål og ruster.

Klossene ruster ikke i særlig grad.

så hva hadde rustet?

turfsurf

Sitat fra: Emlyn1971 på tirsdag 21. april 2020, klokken 16:13
Er jo blitt normal service på elbiler å smøre dem, men Tesla har vel veldig lange serviceintervaller...
Tesla anbefaler bremseservice hver 20kkm/1år. Gjør man ikke det ryker alle former for garantier vedrørende bremser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#8
Og gjør man det trengs ikke garantien.  ;)

Uansett kjapt gjort å fikse rust på en bremseskiver. Bildet viser en 20 år gammel Think skive som får nytt liv etter noen minutters rustfjerning med en 40 grit flap disk fra Biltema
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#9
Vel, har man tilgang til dreiebenk kan man lage "nye" skiver av slike så lenge man holder seg over min tykkelse. Manuell sliping vil fort gi risting i ratt når man bremser. Husk munnbind noe som kan være vanskelig å skaffe i disse tider..

Dog, kjøper men uorginalt og like gode skiver så er denne jobben nesten ikke lønnsom....

Forøvrig var det noen som sa at Tesla/elbil ikke trenger service slik at verksteder ville gå konk  :D :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#10
En må pusse i timesvis på ett punkt om en skal klare å ødelegge skivene med flap disc slik at det blir risting. Mye større tjangs om en prøver seg i dreiebenken.

Brukte ca 1 min på å fjerne denne rusten på skivene bak på Berlingoen akkurat nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Ja det der så jo pent ut - ikke helt oppdatert på flap disc ser jeg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Asterix

Noen som vet omtrentlig pris for å skifte bremseskiver og klosser på merkeverksted på i-Pace?

Eon

Jeg mener jeg leste da jeg kjøpte bilen at den er programmert til å med jevne mellomrom legge bremseklossene mot skivene nettopp for å unngå rust. Dette gjelder uansett om man bruker høy eller lag regen. Jeg har ikke sett rust på skivene mine, bortsett fra når bilen har stått en stund uten å bli kjørt og var våt i utgangspunktet. Det forsvinner imidlertid med en gang igjen.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på tirsdag 21. april 2020, klokken 17:03
Sitat fra: Emlyn1971 på tirsdag 21. april 2020, klokken 16:10
Lav regen for å holde skivene blanke, eller er det en annen grunn? Altså at blanke skiver er en hyggelig konsekvens.
Hyggelig konsekvens
Det der mener jeg er direkte feil. Om du kjører med høy eller lav regen har ingenting med bruk av bremsene å gjøre, kun hvordan du må bruke føttene dine.

Om du har regen på lav og trykker på bremsepedalen vil uansett bilen regenerere helt opp til maks før den legger på bremsene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA