Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MIKROMOBILITET Gir mikro kjøretøy, mikro miljøbelastning?

Startet av elektrolux, mandag 20. april 2020, klokken 07:04

« forrige - neste »

Magnus Hansen


automat

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. april 2020, klokken 19:05
Hva er galt med et klimaanlegg?  :)
Jeg tror det vil være kostnadsdrivende, spesielt med tanke på hvor stort batteri man trenger. Så tror det vil begrense seg til varmeholker, setevarme og varmetråder i frontrute. Siden man må tråkke med en elsykkel, så genererer man en viss egenvarme. Så det spørs hvor stort behovet for klimaanlegg er.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Jeg jobber i Oslo og jobbpendler 15 mil daglig, alene i min Zoe, og kunne mer enn gjerne tenkt meg et mindre kjøretøy. Problemet er at det finnes ikke noe slikt alternativ som dekker mitt rekkeviddebehov.

Borte-/jobb-/underveislading blir bare mer og mer problematisk når antall elbiler øker og infrastrukturen ikke følger etter, og dette var en klar trend allerede for flere år siden da jeg vurderte å kjøpe min første elbil, så jeg valgte en bil med nok rekkevidde til at jeg kunne basere meg på kun hjemmelading, og det angrer jeg ikke på.

Lag en bomfri liten trehjuling med 200 km rekkevidde vinterstid, og jeg vil være den første til å stille meg i kø for å kjøpe! Vel og merke om noen år, når Zoe'en begynner å bli sliten og moden for utskifting. Langturer i min husholdning vil uansett være forbeholdt bensinbilen i overskuelig fremtid ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på mandag 20. april 2020, klokken 20:24


Lag en bomfri liten trehjuling med 200 km rekkevidde vinterstid, og jeg vil være den første til å stille meg i kø for å kjøpe! Vel og merke om noen år, når Zoe'en begynner å bli sliten og moden for utskifting. Langturer i min husholdning vil uansett være forbeholdt bensinbilen i overskuelig fremtid ...

Hvis kjører 15mil daglig (hvorav noe kanskje på motorvei?), så vil det være ganske normalt med noen minimumskrav på komfort og sikkerhet som kjøretøyet bør oppfylle. Og ihvertfall sistnevnte bommer biler registrer som MC på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Ja, en mikrobil med så lang rekkevidde er vel et veldig snevert marked. Og så vil prisen bli uforholdsmessig høy pga batteristørrelse. Hvis vi snakker storbyer så ville noen få kwt holdt lenge når man har noen km til jobb. Og så kan man ta en tur på butikken. Hente i barnehagen. Kjøre barna på trening osv. Trenger ikke mulighet for hurtiglading heller.

Ser denne Citröen Ami har 5.5kwt batteri og maks 45km/t og 70km rekkevidde (wltp..?). Jeg tenker man kanskje kunne spandert på seg en utgave som kom opp i 60km/t og noen flere kwt..

Svein_H

Sitat fra: automat på mandag 20. april 2020, klokken 20:41
Sitat fra: Svein_H på mandag 20. april 2020, klokken 20:24


Lag en bomfri liten trehjuling med 200 km rekkevidde vinterstid, og jeg vil være den første til å stille meg i kø for å kjøpe! Vel og merke om noen år, når Zoe'en begynner å bli sliten og moden for utskifting. Langturer i min husholdning vil uansett være forbeholdt bensinbilen i overskuelig fremtid ...

Hvis kjører 15mil daglig (hvorav noe kanskje på motorvei?), så vil det være ganske normalt med noen minimumskrav på komfort og sikkerhet som kjøretøyet bør oppfylle. Og ihvertfall sistnevnte bommer biler registrer som MC på.

Nå begynner du å blande inn nye momenter som ikke har vært tema tidligere i tråden. Og den siste setningen i innlegget ditt gir ingen mening overhodet, hva er det egentlig du prøver å si?

@Magnus: En mikrobil med rekkevidde på 200km er neppe et veldig snevert marked når man tenker på alle de som i likhet med meg bor utenfor Oslo og pendler daglig til og fra jobb inn og ut av byen. Kollektivtransport er for mange ikke et reellt alternativ, selv om det ser veldig fint ut på papiret.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Magnus Hansen

Poenget mitt at batteriet mitt må være foeholdsvis «stort» for å komme opp i den rekkevidden. Da vil ikke prisforskjellen opp til feks en e-up være stor nok til at folk faktisk vil velge den mikrobilen. Batteristørrelseb er den store kostnadsdriveren og størrelsen må ned for å få prisen ned

Svein_H

Nja, jeg er delvis enig. Jeg ser poenget ditt men ikke nødvendigvis kostnadsbiten, hvem av oss kan egentlig spå noe som helst konkret om hvordan utviklingen på dette området vil være om 5-10 år?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på mandag 20. april 2020, klokken 21:54

Nå begynner du å blande inn nye momenter som ikke har vært tema tidligere i tråden. Og den siste setningen i innlegget ditt gir ingen mening overhodet, hva er det egentlig du prøver å si?

For at en fabrikant skal få typegodkjent en bil, må den tilfredsstille en lang rekke sikkerhetskrav. Mange av disse kravene trenger ikke motorsykler å oppfylle. Når regelverket da tillater at mikrobiler registreres som MC, er det mye å spare for produsentene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på mandag 20. april 2020, klokken 22:38
Sitat fra: Svein_H på mandag 20. april 2020, klokken 21:54

Nå begynner du å blande inn nye momenter som ikke har vært tema tidligere i tråden. Og den siste setningen i innlegget ditt gir ingen mening overhodet, hva er det egentlig du prøver å si?

For at en fabrikant skal få typegodkjent en bil, må den tilfredsstille en lang rekke sikkerhetskrav. Mange av disse kravene trenger ikke motorsykler å oppfylle. Når regelverket da tillater at mikrobiler registreres som MC, er det mye å spare for produsentene.
Og så? Beklager om jeg virker litt treig i oppfattelsen her, men hva er problemet med å registrere en mikrobil som MC? Greit nok, man må ta MC-lappen for å kunne kjøre den, men det bør da være en liten pris i den store sammenhengen. Jeg vil også tippe at de som tar klasse A for å kjøre mikrobil (eller allerede har tatt den for å kjøre MC) er klar over at de ikke har samme sikkerhet som om de sitter i en bil ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på onsdag 22. april 2020, klokken 17:40

Og så? Beklager om jeg virker litt treig i oppfattelsen her, men hva er problemet med å registrere en mikrobil som MC? Greit nok, man må ta MC-lappen for å kunne kjøre den, men det bør da være en liten pris i den store sammenhengen. Jeg vil også tippe at de som tar klasse A for å kjøre mikrobil (eller allerede har tatt den for å kjøre MC) er klar over at de ikke har samme sikkerhet som om de sitter i en bil ...

4-hjulsmotorsykkel kan kjøres på førerkort kl.B i Norge.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Som motorsyklist så bør jo den manglende kollisjonssikkerheten sitte i ryggmargen. Og hvis man ikke er villig til å ta den risikoen, så kjører man ikke motorsykkel. Som bilist er det normalt å forvente at bilen har skikkelige deformasjonssoner, og andre sikkerhetstiltak. Og mange har høye forventninger til sikkerhetsnivået i bilene sine.

Sikkerhetsnivået i disse bilene er et problem hvis brukerne ikke er klar over hvor lavt det faktisk er. Det kan også få en samfunnsmessig kostnad fordi disse bilene har mye høyere risiko for alvorlig personskade ved en ulykke, enn en vanlig bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Det går tilsynelatende mot Micromobilitet skal en tro dette knippet med nyhetsaker:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/05/27/195680187/slar-alarm-tror-salget-av-elbiler-vil-bli-strupet

At folk bruker en allerede produsert bil videre og supplementere med en elsykkel i stedet for å kjøpe en ny elbil må være bra for miljø og personlig økonomi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pberg

En åpenbar kandidat oppi dette er jo Microlino. Den går 90km/h, opp til 200km rekkevidde, og skal visstnok ha varmeapparat:




https://microlino-car.com/en/microlino



Powertrain

Power
   

11kW

Max. Speed
   

90 km/h

Acceleration
   

5sec. (0-50km/h)

Max. Torque
   

100Nm

Battery
Range    

125km | 200km (optional)

Battery
   

8kWh | 14.4 kWh (optional)

Battery type
   

Lithium-Ion (NMC)

Charging
   

Houseplug or Type 2 wall box (max. 2kW)

Charging time
   

4 hours type 2 wall box or houseplug

Various

Curb weight
   

513kg (incl. battery)

Dimensions
   

2430mm x 1500mm x 1450mm

Seats
   

2

Trunk volume
   

220 liters

Vehicle category
   

L7e

Heating
   

included (1.8kW PTC)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

jlan

Løsningen er kanskje mikrokjøretøy som kan kjøre inn på en dertil egnet "buss" eller tog. Så kan alle sitte beskyttet mot smitte og andre ubehagligheter, mens de transporteres raskt mellom knutepunkter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Microlino er kjempekul, men med pris på 12.000 euro så er ikke veien opp til f.eks. Skoda Citigo (med plass til dobbelt så mange mennesker og dobbelt så mange kasser øl) så veldig lang.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA