Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MIKROMOBILITET Gir mikro kjøretøy, mikro miljøbelastning?

Startet av elektrolux, mandag 20. april 2020, klokken 07:04

« forrige - neste »

elektrolux

Mye bra som har skjedd 3. gang elbilene gjør framstøt for å bli foretrukne alternativ for personlig transport (PT)

Vi bør likevel tenke på om det virkelig er best å bruke over 1,5T med kjøretøy for pendling og transport til butikk og fritid.

Mikromobilitet gjør samme jobben med under 500 kg kjøretøy og betydelig mindre ressursbruk for å bygge kjøretøyet.

Staten premierer mikromobilitet med gratis bom og ofte gratis parkering og vi ser nå heldigvis kraftige kutt i salgspris på slike L1-L7e kjøretøy.

Vil nevne bilen Citroën Ami til 60 000 kr og mopeden NIO UQI til under 20 000 kr som nye og spennende kjøretøy som enda bedre enn f.eks gigantiske elbiler adresserer både PT, miljø og smitterisikoen.

For mange vil det være mest fornuftig å ha en slik i tillegg til eksisterende kjøretøy enn å satse alt på det umulige kompromisset, et kjøretøy til alt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

#1
Utslippene går ikke ned ved bruken av mikrokjøretøy, hvis de erstatter kollektiv / (el)sykkel / gange. Heller ikke hvis mikrobilen kommer i tillegg til, istedet for å erstatte, eksisterende kjøretøy.

Det samme kan man forsåvidt si om vanlige elbiler, men de har tross alt et mye bredere bruksområde. Så risikoen for at de blir et tilleggskjøretøy er mye mindre.

Redigert bort del som ikke var aktuell lenger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Uenig.

Om noen kan beholde den gamle dieselbilen og kjøpe en Citroen Ami i stedet for å kjøpe en langtrekkende elbil og selge dieselen til noen som kommer til å bruke den mye, eller selge den til Afrika vinner miljø og lommebok.

Dette er heller ikke en avsporing all den tid regjeringen nå fjerner insentivene på elbiler til fordel for mikromobilitet. Det viser bare at regjeringens politikk er mer framtidsrettet enn mange vil ha det til.

Når nå helsemyndighetene går ut og anbefaler PT er det en fordel at små kjøretøy brukes i stedet for svære biler som breier seg i trafikken.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. april 2020, klokken 10:42
Når nå helsemyndighetene går ut og anbefaler PT er det en fordel at små kjøretøy brukes i stedet for svære biler som breier seg i trafikken.

Breier seg i trafikken? Ja, hvis det er snakk om trange bygater eller veldig saktegående kø kan man kanskje si at svære biler tar mer plass i trafikken enn små kjøretøy. I litt hastighet har det derimot fint lite å si. I 30 km/t bruker en 5 meter lang bil 55 meter i lengden (forutsatt 3 sekunders avstand til bilen foran og bak), mens en 2 meter lang bil bruker 52 meter. Og begge bruker en hel fil i bredden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

#4
Tenkte mest framfor et lyskryss.

En typisk leddbuss med 5 passasjerer tar da 19m av veien, 5 Tesla med hver sin matpakkekjører beslaglegger 30m mens 5 stk NIU UQI tar 4m av veien med plass til 2 til ;)

Det betyr mye for effektiviteten og reisetiden da kø har en tendens til å forplante seg i resten av byen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnus Hansen

#5
Dette synes jeg er relevante synspunkt!
 
Så langt har det har vært veldig fokus på de store elbilene med lang rekkevidde.
Men de helt små bilene (og scootere/mopeder) har også sin plass.

Mange som i dag kjøper en egolf eller leaf som bil nr 2 kunne sikkert fint klart seg med noe mindre.

Savner en moderne versjon av trillingene.

kzh

Vi har kjørt trilling siden 2012 og er den bilen vi fortrekker i byen, 4 seter er perfekt, 2 kan bli litt lite.

Kanskje vi får flåter av selvkjørende PT'er som følge av denne politikken? Det kan erstatte mange leddbusser og nummer 2 biler...
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

Burger

Tenker det er en ting til som vil påvirke overgangen til elektrisk i verden.

- Mange har mistet jobben/fått dårligere råd
- I omveltninger i hverdagen så endrer vi på forbruk. Det er viktig for daglivareforhandlere å detekter at noen er gravid, fordi statistisk så endrer vi butikk når vi kjøper hus og man får en familieforøkelse.

Så delen med omveltning i hverdagen har man fått til litt i overkant nå, så da er det å få trigget at man kan spare penger på å tenke annerledes.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. april 2020, klokken 10:42
Uenig.

Om noen kan beholde den gamle dieselbilen og kjøpe en Citroen Ami i stedet for å kjøpe en langtrekkende elbil og selge dieselen til noen som kommer til å bruke den mye, eller selge den til Afrika vinner miljø og lommebok.

Dette er heller ikke en avsporing all den tid regjeringen nå fjerner insentivene på elbiler til fordel for mikromobilitet. Det viser bare at regjeringens politikk er mer framtidsrettet enn mange vil ha det til.

Når nå helsemyndighetene går ut og anbefaler PT er det en fordel at små kjøretøy brukes i stedet for svære biler som breier seg i trafikken.

Om den gamle dieselbilen selges til noen som bruker den mye, eller lite for den saks skyld, så fører det gjerne til at vedkommende selger det gamle og enda mere forurensende kjøretøyet, eller sender det til hugging. Huggingen vil derfor komme i et av de bakre ledd til slutt, og bytte til en elbil er derfor alltid positivt.

Om folk skal ha flere kjøretøy eller klare seg med ett, så vil jeg faktisk si at det er bedre om man klarer seg med ett elektrisk kjøretøy. Og det er heldigvis ikke slik at alle ønsker å kjøpe et svært drog av et kjøretøy a la TMS/TMX.

En Golf+ eller liten stasjonsvogn rekker for mange, og mange er heller ikke veldig interessert i større kjøretøy, spesielt ikke om det ene kjøretøyet har god lastekapasitet. De skal kanskje kjøre endel i byen, og har derfor preferanse for å velge et mindre kjøretøy.

Når du i kommentar under snakker om store drog av elbiler på 1,5 T, så husk at det er lenge siden biler flest veide så veldig mye mindre. Og disse mindre elbilene vil etterhvert bli lettere, nettopp fordi de vil få bedre batterier med mer rekkevidde, og samtidig være mindre plasskrevende og lettere, selv om for noen biltyper vil nok effekten først og fremst tas ut i lengre rekkevidde, og dermed gjøre de små bilene mer allsidig.

Tolk ikke innlegget som en motstand mot mikrobiler, jeg synes det er flott om folk kan velge et mindre og bedre egnet elektrisk bykjøretøy om det er det de må ha for å klare jobbpendlingen, slik at de kan la det store droget få bli brukt på langturer, weekendutflukter og annet som krever mer enn plass til seg selv og matpakka si.

Vil til og med slå et slag for å fjerne begrensningen med at elsykler kun kan ha el-motor som hjelpemotor. De er jo kjempekjekke som "mopeder", og er de begrenset til 25-30 km/h, så er ikke farten spesielt høy. Jeg har i min ungdom passert biler i 60-sone, som sikkert holdt 70 etter speedometeret, riktignok i lange nedoverbakker. Og i visse bakker har man rett og slett ikke turt å slippe opp, men kunne oppnådd enda raskere. Men her snakker man ihvertfall mikromobilitet, og plassbesparing samtidig.

Største problemet med elsykler/elmopeder er at de for de meste blir sommerkjøretøy for de fleste av oss. Så snart vinteren kommer, så trenger vi noe mer beskyttelse, som en god vindkåpe med tak hadde gjort, i tillegg til ihvertfall ett hjul ekstra for balansen. Er ikke alle som føler for å bruke en tohjuling, med eller uten motor, på glatta om vinteren.

Mikrobiler dekker tildels dette, men er igjen enda for stort for de fleste av oss. En bil som Renault Twizy ville være langt mere egnet, om den kom med heldekkende dører og varmeapparat som funker i vinterkulda, men jeg ville gjerne sett noe enda lettere enn det igjen. En elektrisk Podbike f.eks. Eller rett og slett dobbelt hjulsett til å erstatte forhjulet og/eller bakhjulet, og plexiglass som kan monteres på sykkelen/mopeden, som både dekker front og takdel.

Dog, realistisk sett tror jeg de færreste vill tatt seg råd til både stor og langtrekkende (el)bil, og slike små bykjøretøy, men heller klart seg med en noe mindre bil som funker til "alt". Og flere av disse bilene ser vi er på vei. Biler som i utgangspunktet ser små ut, men pga at de er designet som elbiler fra bunn av, rommer like mye plass som en Golf+.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Nå er det jo forholdsvis mange som har to biler i husstanden (uten at jeg har noe statistikk). Og at en god del av de kunne hatt et svært lite kjøretøy. Spesielt i byen hvor det forenkler parkering mm. Men prisen må jo også reflektere den begrensede bruksverdien.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. april 2020, klokken 11:18
Tenkte mest framfor et lyskryss.

En typisk leddbuss med 5 passasjerer tar da 19m av veien, 5 Tesla med hver sin matpakkekjører beslaglegger 30m mens 5 stk NIU UQI tar 4m av veien med plass til 2 til ;)

Det betyr mye for effektiviteten og reisetiden da kø har en tendens til å forplante seg i resten av byen.

En moped er da intet alternativ til noe som helst da den er ubrukelig på vinterføre. Da er det i så fall mye bedre med en elsykkel. De kan bruke sykkelstiene og komme seg trygt frem med 300 pigger i hvert dekk.

De med moped må ha enda et alternativ tilgjengelig for vinterbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Jeg synes jo denne Citröen Ami så artig ut. Men har på følelse at jeg har sett lignende konseptbiler i årevis uten at de har kommet for salg. Og igjen. De må være billig nok.

hanche

#12
Min første bil var en Citroën Ami 8. Men det var en bensinbil, essensielt en 2CV men uten 2CV-ens særegne sjarm.

Litt artig at de nå gjenbruker det navnet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. april 2020, klokken 15:11
Nå er det jo forholdsvis mange som har to biler i husstanden (uten at jeg har noe statistikk). Og at en god del av de kunne hatt et svært lite kjøretøy. Spesielt i byen hvor det forenkler parkering mm. Men prisen må jo også reflektere den begrensede bruksverdien.

Er klar over at mange har to biler fordi de er avhengige av det, og bruker det i hverdagen. Spørsmålet er om de trenger 3 og kanskje 4 kjøretøy, for å kunne fortsette å kjøre ice i fremtiden, og bruke et elektrisk bykjøretøy til den delen av reisingen.

Mitt svar over var beregnet ut fra hvor stort antall biler hver bilist har behov for. F.eks. har vi en bil i dag, men det er kun meg og min datter. Jeg erstattet en svær Opel Vectra Stasjonsvogn med en Hyundai Kona med nok rekkevidde til å fungere som eneste bil.

Mitt eneste store spørsmål var om jeg ville klare meg med så liten bil, og svaret er at det går så vidt. Hadde den vært 30 cm lengre, og det meste av dette i bagasjerommet, så hadde den vært fullt ut dekkende, ihvertfall med tilhengerfeste med mulighet til å trekke mere enn 300 kg som man kan få på 2020-modellen produsert i Europa.

Nå mens jeg enda vurderer taktelt, og gjerne skulle hatt en markiseløsning til denne, kunne det vært behov for mer enn 80 kg. 100 som "storebror" Kia E-Niro klarer, hadde vært perfekt. Så i grunnen skulle jeg hatt en E-Niro med Kona sitt utseende og effektivitet.

Så skulle jeg selvsagt ønsket litt mere plass under setene til lagring bl.a. og en frunk til ladekablene.

Med alt dette på plass, og kanskje litt bedre beinplass til baksetepassasjerene, så hadde denne vært perfekt for svært mange. Og mye av dette kunne vært oppnådd om bilen hadde blitt utviklet som elbil, uten å ta hensyn til fossil drivlinje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. april 2020, klokken 15:32

En moped er da intet alternativ til noe som helst da den er ubrukelig på vinterføre. Da er det i så fall mye bedre med en elsykkel. De kan bruke sykkelstiene og komme seg trygt frem med 300 pigger i hvert dekk.


En 3- eller 4-hjuls elsykkel med en eller annen form for kabin/værbeskyttelse kanskje?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA