Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fredrik Hauge, Bellona, Aha, og elbilenes inntog i Norge

Startet av elektrolux, mandag 20. april 2020, klokken 06:49

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

"This was an important step," Bu said. "Norway was a very poor country before we discovered oil; cars were a luxury item.

Jada, Norge var omtrent like "very poor country" før oljen som Sverige, Danmark, Tyskland og England etc. Selv jeg som student uten inntekt (og rike foreldre) hadde egen bil før oljen kom.

En del mennesker født etter 1970 behøver å realitetsorientere seg om tiårene før de ble født.

hanche

Alle land i Europa var vel rimelig fattige etter krigen. I Norge ble rasjoneringen på biler opphevet i 1959, tror jeg. Et viktigere poeng er at biler ble avgiftsbelagt som om de var en luksus, og det avgiftsnivået er blitt opprettholdt selv om luksus-stemplet forlengst er forduftet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på mandag 20. april 2020, klokken 16:18
Alle land i Europa var vel rimelig fattige etter krigen. I Norge ble rasjoneringen på biler opphevet i 1959, tror jeg. Et viktigere poeng er at biler ble avgiftsbelagt som om de var en luksus, og det avgiftsnivået er blitt opprettholdt selv om luksus-stemplet forlengst er forduftet.

Ja hvis du tror at 1970 er ca samme som etter krigen, så bekrefter det veldig at du er født etter 1970 (eller i går, som en sier det på humoristisk vis).

hanche

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 21. april 2020, klokken 01:02
Ja hvis du tror at 1970 er ca samme som etter krigen,
Jeg forstår ikke helt hvorfor du tror at jeg tror det?
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 21. april 2020, klokken 01:02
så bekrefter det veldig at du er født etter 1970 (eller i går, som en sier det på humoristisk vis).
I 1970 var jeg over halvveis i tenårene. Da hadde familien to biler. Da jeg var liten, hadde vi ingen. Så ja, jeg har opplevd en stor velstandsøkning i de årene, selv om jeg i starten var for liten til å skjønne det. Og de første etterkrigsårene har jeg jo ikke opplevd, det er sant. Men det er også temmelig klart for meg at oljerikdommen har betydd enormt mye?

(Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret nå. Jeg vet ikke riktig hva vi debatterer.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ingeniøren

Slik er det vel med nettfora - la det gå inn det ene og ut de andre øret, eller la vær å henger på slike  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Thomas Parsli

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 20. april 2020, klokken 13:58
"This was an important step," Bu said. "Norway was a very poor country before we discovered oil; cars were a luxury item.

Jada, Norge var omtrent like "very poor country" før oljen som Sverige, Danmark, Tyskland og England etc. Selv jeg som student uten inntekt (og rike foreldre) hadde egen bil før oljen kom.

En del mennesker født etter 1970 behøver å realitetsorientere seg om tiårene før de ble født.

Interessant diskusjon på Twitter om dette: https://twitter.com/pksbertoli/status/1252181074144309248

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 21. april 2020, klokken 12:25
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 20. april 2020, klokken 13:58
"This was an important step," Bu said. "Norway was a very poor country before we discovered oil; cars were a luxury item.

Jada, Norge var omtrent like "very poor country" før oljen som Sverige, Danmark, Tyskland og England etc. Selv jeg som student uten inntekt (og rike foreldre) hadde egen bil før oljen kom.

En del mennesker født etter 1970 behøver å realitetsorientere seg om tiårene før de ble født.

Interessant diskusjon på Twitter om dette: https://twitter.com/pksbertoli/status/1252181074144309248

Så på denne Twittertråden. Helt utrolig at dagens mennesker er interessert i og har innsikt om hvordan Norge var før de ble født!

Men kommer ikke over hvordan Christina Bu belærer det engelske folk (gjennom The Guardian) om at Norge var "a very poor country" før oljen kom på syttitallet. Håper hun har vett og forstand nok til å dementere denne uhyrlige påstanden. The Guardian har heldigvis en stor andel lesere som klarer å avvise slike løgner (eller rettere sagt misoppfatninger ut fra mangel på kunnskap).

Electric cars in Norway

Takker til trådstarter. En veldig god artikkel :+1:

Tror ikke dette med "fattig land" er saken her....

Det kan være både oversettelser og engelsk & norsk forvirring så den saken er helt uproblematisk, slik jeg det.

Christina Bu imponerer meg hver gang jeg ser henne på TV eller leser noe om henne eller ting hun sier. Hun "brenner" for elbil saken :+1:


Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 24. april 2020, klokken 20:28
Takker til trådstarter. En veldig god artikkel :+1:

Tror ikke dette med "fattig land" er saken her....

Det kan være både oversettelser og engelsk & norsk forvirring så den saken er helt uproblematisk, slik jeg det.

Christina Bu imponerer meg hver gang jeg ser henne på TV eller leser noe om henne eller ting hun sier. Hun "brenner" for elbil saken :+1:

Jeg også synes Christina Bu gjør en svært bra jobb og er både kunnskapsrik og dyktig. Det overrasket meg derfor desto mer at hun kom med denne feilinformasjonen. Det hadde vært fint om hun selv kunne ha kommet med en kommentar på dette forum som står Elbilforeningen nær!

For å komme tilbake til The Guardians artikkel som også i stor grad dreier seg om Norges elbilhistorie, så nevnes ikke den viktigste grunnen til Norges enestående holdning til elbiler, nemlig at man la til rette for landets egen elbilindustri (Think!).

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 25. april 2020, klokken 16:22
For å komme tilbake til The Guardians artikkel som også i stor grad dreier seg om Norges elbilhistorie, så nevnes ikke den viktigste grunnen til Norges enestående holdning til elbiler, nemlig at man la til rette for landets egen elbilindustri (Think!).
Helt uenig med deg at dette er den viktigste grunnen. Den viktigste grunnen til Norges høye elbilandel/holdning til elbiler, er det meget høye avgiftsnivået på fossilbiler som gjør at avgiftsfritaket på elbil blir ekstremt. Dette belyses i artikkelen.

Jeg bor et steinkast fra Think! fabrikken (dvs det tomme lokalet) og det har aldri motivert meg til noen for for holdningsendring. Think! ble også solgt ut av landet før elbilboomen kom. Tror til og med Ford klarte å legge den ned før elbilsalget begynte å øke med «normale» biler her i Norge.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. april 2020, klokken 21:06
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 25. april 2020, klokken 16:22
For å komme tilbake til The Guardians artikkel som også i stor grad dreier seg om Norges elbilhistorie, så nevnes ikke den viktigste grunnen til Norges enestående holdning til elbiler, nemlig at man la til rette for landets egen elbilindustri (Think!).
Helt uenig med deg at dette er den viktigste grunnen. Den viktigste grunnen til Norges høye elbilandel/holdning til elbiler, er det meget høye avgiftsnivået på fossilbiler som gjør at avgiftsfritaket på elbil blir ekstremt. Dette belyses i artikkelen.

Jeg bor et steinkast fra Think! fabrikken (dvs det tomme lokalet) og det har aldri motivert meg til noen for for holdningsendring. Think! ble også solgt ut av landet før elbilboomen kom. Tror til og med Ford klarte å legge den ned før elbilsalget begynte å øke med «normale» biler her i Norge.

Helt ening med deg. Den viktigste grunnen til elbilinteressen i Norge er de lave prisen på elbiler som igjen skyldes fravær av moms og avgifter som igjen skyldtes at politikerne ville legge til rette for norsk elbilproduksjon. Norsk elbilproduksjon ble også støttet ut fra hensyn til klima. Når Think! etter hvert ble amerikansk, ble det svært vanskelig å ta tilbake de fordelene elbiler hadde. Selv ikke da produksjonen opphørte, var man ikke i stand til å endre reglene. I det hele så var saken med Think! (og forgjengerne) en utrolig heldig sak for Norge og hele verden i det at vi skapte det første (og foreløpig) eneste massemarked for elbiler.

Olemann

Skal man ha mulighet til å ta vekk så mye avgifter at noe blir billig nok så må man selvsagt først legge på disse avgiftene.  Noe Norge er nær best i klassen på når det gjelder fossilbiler. 

De land som ikke har lagt på disse avgiftene først, har derfor heller ikke noe å ta vekk.  Så lett, og så vanskelig er dette.
(Sjekk for eksempel ut hvilken BMW M serie eller Porsche 911 man får i USA for prisen av en Tesla Model S...)

Electric cars in Norway


automat

Man må ikke nødvendigvis skru opp bilavgiftene til norsk nivå for å få en effektiv subsidiering av elbiler.

Legger man på noen få prosent miljøavgift på fossilbiler, så får man en god pott med penger som kan brukes til elbilsubsidier. Så lenge elbilandelen er lav, vil en lav avgift pr fossilbil, gi en høy subsidie pr elbil.

Etterhvert som elbilandelen øker, skrus miljøavgiften opp, og subsidien ned. Slik at når elbilandelen er 50%, blir miljøavgiften på en fossilbil like stor som subsidien til en elbil. Etter hvert som batterier bliir billigere, vil jo behovet for subsidiering minke.

Systemet er selvfinansierende, og nivået på subsidiering kan legges etter hvor mye det er politisk mulig å avgiftslegge fossilbilene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA