Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norsk elbilpolitikk gir mye større utslippskutt enn tidligere antatt

Startet av automat, søndag 19. april 2020, klokken 18:19

« forrige - neste »

automat

Når man tar med at norsk etterspørsel etter elbiler har senket batteripriser, og derved økt elbilettrspørsel, også i andre land.

Kostnade pr tonn co2 reduseres fra 1500kr til 250kr, når man tar med dette i regnestykket.

https://www.aftenposten.no/norge/i/awElq4/norges-rekordstore-andel-elbiler-gir-store-co2-kutt-i-hele-verden
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Godt å se at dette nå blir tallfestet. Dette er nemlig helt i tråd med det jeg har ment og sagt lenge, at vårt bidrag reduserer klimautslipp ikke bare i Norge.

Og dette er bare de initielle resultatene, men de fremtidige resultatene er jo enda større, spesielt når ballen virkleig begynner å rulle.

Om nå koronasituasjonen i tillegg har sparket i gang et syn på at man kan sitte spredt og jobbe hjemmefra, med løsninger basert på videokonferanser og telefoniløsninger som ikke er stedsbundne.

Allerede virker det som Korona-tiltakene som har begrenset de daglige forflytningene, har ført til store reduksjoner i utslippene rundt om kring i folkerike områder av verden, og folk som er ute og går eller trimmer, kan faktisk både se og lukte forskjellen. Og kanskje til og med er det de smaker forskjellen og ser hvordan det kan påvirke helse bare på kort sikt.

Aksepten for elbiler har vært økende under krisen, noe som vil forsterke og fremskynde overgangen. Nå gjenstår det bare at man får opp produksjonstakten og modellutvalget, spesielt av elbiler som er utviklet som elbiler fra grunnen, og man ikke må slite med begrensningene som ligger i plattformer som deles med ice-biler og hybridbiler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

timingbeltkiller

All produksjon og bruk av bil er miljøbelastende.
For elbil betydelig mindre enn for fossilbil.

Men mindre negativt betyr ikke positivt.
Eneste biltiltak som er miljøpositivt er ikke-produksjon
og ikke-bruk.

I et ideelt samfunn  økologisk sett vil arbeid og fritid
være slik organisert at all personlig transport i arbeid og fritid,
skjer til fots eller med sykkel.

Norge (og stort sett hele verden) er så langt fra dette ideal,
at patte- og rovdyret menneske helt enkelt er ikke-bærekraftig.

Det er antallet mennesker på kloden som er hovedårsaken.
En pandemi eller atomkrig eller xxx
som drepte minst 6 av klodens 8 milliarder,
kunne ha vært den nødvendige tynningen
av den menneskelige "gulrotåker".

En mer human løsning kunne være et FN-vedtak
med støtte fra alle verdens land:
Straks etter første gang mor/far blir du sterilisert
slik at du i praksis har en fødselsrate på like under 1.

Individer som frivillig eller ufrivillig forblir barnløse,
gis heltestatus.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Vi tester jo pandemi nå. Den kommer riktignok ikke til å drepe tre fjerdedeler av jordens befolkning, men medisinen er ganske besk for økonomien vår. Og utslippsreduksjonene blir neppe varige.

Foreslår at vi holder oss til litt mindre dramatiske tiltak i elbildebatten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#4
Takk automat :+1: jeg hadde ikke fått med den aftenposten DNV artikkelen. Svært interessant.

Faktisk synes jeg også at det bildet som viser kø av elbiler i kollektivfeltet burde vært nasjonalt sett blitt endret slik at vi hadde to kollektiv felt der elbiler burde kunne kjøre og så bare et felt for fossile biler  :+1: :+1:  for det er jo elbiler som er fremtiden :+1:

Og da ville også flere med fossil bil kjøpe seg elbil slik at de kunne bruke begge kollektivfeltet :+1: og dermed slippe å stå i stille i fossilfeltet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 24. april 2020, klokken 15:53

Det er antallet mennesker på kloden som er hovedårsaken.
En pandemi eller atomkrig eller xxx
som drepte minst 6 av klodens 8 milliarder,
kunne ha vært den nødvendige tynningen
av den menneskelige "gulrotåker".

En mer human løsning kunne være et FN-vedtak
med støtte fra alle verdens land:
Straks etter første gang mor/far blir du sterilisert
slik at du i praksis har en fødselsrate på like under 1.

Individer som frivillig eller ufrivillig forblir barnløse,
gis heltestatus.

Dette var veldig drastisk. Jeg kan ikke støtte noe slikt :-1: :-1: :police: :police:

Trekkoppbil


Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA