Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla starter betaling av Premium Connectivity

Startet av jorgror, søndag 19. april 2020, klokken 15:32

« forrige - neste »

kodax

De fleste selskaper som leverer software-tjenester er på vei over til abonnementsløsninger, og dette kommer det garantert mer av etterhvert i biler også. Siden Tesla er så mye lenger fremme på software enn de andre bil-leverandørene, er det naturlig at de også er tidlig ute med dette. Det kommer jo også sannsynligvis tilsvarende for FSD, robo-taxi, spill/underholdning, og sikkert andre ting etterhvert.
Og så kommer det vel sikkert alternativer fra Google etc., der alt er gratis men i stedet for vinduer har man skjermer med reklame,  bilen kjører deg til butikken Google tjener mest på at du handler i, til hytta de tjener mest på at du leier osv:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Polestar

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

sjokomelk

Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Det er jo det som er hele poenget. Det skal være vanskelig/ekstra jobb for deg å bruke ditt eget wifi hotspot sånn at du heller betaler Tesla.
Tror ikke VG hadde satt opp startsiden sin på nettet til en diger infoboks med "Trykk her for å installere en ad-blocker så du slipper å se reklamen vår og vi tjener null kroner på besøket ditt, og etterpå kan du komme videre til den normale siden". Litt søkt sammenligning, men det er det samme resultatet du ber om.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Polestar

Sitat fra: sjokomelk på søndag 07. juni 2020, klokken 09:51
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Det er jo det som er hele poenget. Det skal være vanskelig/ekstra jobb for deg å bruke ditt eget wifi hotspot sånn at du heller betaler Tesla.
Tror ikke VG hadde satt opp startsiden sin på nettet til en diger infoboks med "Trykk her for å installere en ad-blocker så du slipper å se reklamen vår og vi tjener null kroner på besøket ditt, og etterpå kan du komme videre til den normale siden". Litt søkt sammenligning, men det er det samme resultatet du ber om.
Problemet jeg tok opp rammer også de med Premium Connectivity. Hjelper ingenting å betale ekstra.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

litium

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D

Bakgrunnen for forslaget er at jeg tenker at dette ikke ikke er noe som Tesla gjør for maksimere inntjening, men for å dekke inn reelle kostnader - slik som jeg forstår er filosofien på superlading også. Dermed medfører ikke de brukerne som velger å ikke ha premium connectivity noe tap heller.

geear

Sitat fra: litium på søndag 07. juni 2020, klokken 10:40
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D

Bakgrunnen for forslaget er at jeg tenker at dette ikke ikke er noe som Tesla gjør for maksimere inntjening, men for å dekke inn reelle kostnader - slik som jeg forstår er filosofien på superlading også. Dermed medfører ikke de brukerne som velger å ikke ha premium connectivity noe tap heller.
Klart de gjør, bilene uten premium er også oppkoblet for å kunne bruke app og andre "essensielle" tjenester for en Tesla, og et iot-abonnement koster penger uansett hvordan du vrir og vender på det. Man kan sikkert si det er innbakt i prisen på bilen, men okke som så har Tesla løpende utgifter forbundet med bilene som ikke betaler. Hvis de kunne koblet bilen helt fra nett og latt det være opp til kunden å være online er det noe annet, men det blir å gå tilbake i tid.

mthoring

#112
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.

Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Polestar

Sitat fra: mthoring på søndag 07. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.

Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/
Et annet alternativ kan i så fall være at Premium Connectivity tillater nedlasting av programvare via GSM, mens for biler uten så må bilen stå parkert og være tilkoblet WiFi. Det vil uansett være en mer brukervennlig løsning.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

mthoring

Sitat fra: mthoring på søndag 07. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.

Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/

Ser ut som jeg tok feil. Det ble borte etter en reimplementering, i følge green. https://twitter.com/greentheonly/status/1264381885653889025
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ElTor

Man kan laste ned mens man kjører, 4 siste oppdateringene har jeg tatt når jeg kjører.
Bare å slå på wifi når bilen er i drive.

DeepFu

Vi har en mobilrouter liggende i bilen etter at Premium Connectivity ble abonnementstjeneste. Det fungerer greit til Spotify og den slags. Å måtte bytte fra mobilnett til WiFi hver gang man setter bilen i D har vært mildt irriterende, men til å leve med.Men i morges la jeg merke til at bilen holdt seg til WiFi av seg selv, det var ikke nødvendig å bytte manuelt, og fruen, som har kjørt bilen mer enn meg siste uka sa at det har vært sånn flere ganger. Er det flere som har opplevd det samme, og er det håp om at Tesla kanskje gjør en "bug" til en "feature"?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Motorwatt

Et par muligheter:
Har du et annet nettverk, f. eks. hjemmenettverk, som bilen kobler seg opp mot når routeren i bilen slår seg av?

Hvis det er slik, så kanskje du skal prøve å fjerne hjemmenettverket i bilen.

Hvis routeren i bilen slår seg av, vil den vel også bruke noen sekunder på å slå seg på når den får tilbake strøm?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DeepFu

Ruteren har innebygget batteri, i tillegg til at USB-porten leverer strøm konstant. Hjemmenettet er også veldig svakt og faller ofte ut der bilen står, så det er lite sannsynlig at dette har en innvirkning.
Men poenget er at bilen egentlig skal koble seg til LTE når man setter den i D, og så må man manuelt bytte til WiFi hvis man ønsker å bruke en form for hotspot i bilen. Men i morges byttet den ikke til LTE, den holdt seg på WiFi etter at vi var begynt å kjøre. Og det var tydeligvis ikke første gang det har skjedd.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

lithos

Jaja, i dag var det min tur til å bli møtt med melding på skjermen at prøvetiden på premium connectivity var ute. Bestilte abo via kontoen, og det var kjapt levert! Mindre enn ti sekunder etter at jeg startet abo, ble skjermen svart og rebootet, og vips var alt som før...
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): Y not?
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA