Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla starter betaling av Premium Connectivity

Startet av jorgror, søndag 19. april 2020, klokken 15:32

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatStår tydelig at det er 1 års prøvetid eller at det er inkludert 1 år premium tilkobling.

Man kan faktisk gå rett inn fra gaten for å bestille en Tesla, og det kreves ingen
forkunnskaper. Men Tesla har ansatt såkalte Sales Advisors for å hjelpe slike kunder, og da kan man forvente at de er sin tittel verdige, og at de gir kunden de nødvendige råd og opplysninger.

I denne tråden er det flere som sier at de fikk hjelp av SA til å bestille bilen, og aldri var i nærheten av en PC før kjøpet. Men i følge deg så er det selvsagt kundens skyld at han/hun ikke har sittet i timevis foran en PC for å bestille bil.

SitatEr jo samme greia med Audi Connect eller hva de kaller det. Er inkludert for en gitt tidsperiode. Følger ikke bilens levetid eller lignende.
Der fikk jeg klar informasjon om både varighet og pris på kommunikasjonen før jeg bestilte bilene. Av selger/SA hos VW.

Til dere som mener dere urettferdig behandlet, så synes jeg dere skal ta kontakt med Tesla. Kanskje dere kan komme til en ordning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. mai 2020, klokken 11:11
Hallo! Man kan ikke bestille en Tesla uten Premium Connectivity, men det kan man med ekstrautstyret på en Audi.
Ja premium connectivity er inkludert en periode. Vil man ikke ha det kan man droppe det etter gratis-perioden.
Hos Audi setter vel mange inn egne sim-kort og betaler fra start.
Burde Tesla levert bilen uten gratisperiode?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tja. IMO. Er vel egentlig informasjoner om konsekvenser, varighet, innhold, og pris på funksjonen som må komme klart fram på forhånd. Gjerne som en del av kontrakten og/eller fakturaen. I motsetning til noen andre, så synes ikke jeg dette er et urimelig forlangende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#93
Du trenger ikke å overdrive. Man trenger da vitterlig ikke å sitte timesvis foran PC eller være noen ninja på data eller internett for å få med seg hva som er inkludert og ikke.

Se på følgende screenshots rett fra Tesla.com. Trykker man på linken "Delvis premium interiør" eller "Premium interiør" får man opp en side som viser info fra begge deler. Er det virkelig så vanskelig? Det er snakk om hele 2 klikk fra Tesla.com, for å finne ut hva som er inkludert i (Delvis) Premium interiør.

Man kan følgelig gå rett fra gata og inn på visning av en leilighet og legge inn bud, få tilslag, skrive kontrakt, uten å lese takstrapport og unngå å se på prospektet. Skal megleren ha informert deg om alt, selv på spørsmål du ikke har stilt? Jeg mener at man strengt tatt har et snev av ansvar selv for å sette seg inn i produkter man kjøper, uavhengig om det koster kr 100,- eller 1 000 000,-.

Av samtlige merker sine bilkonfiguratorer så kan man vel enes om at Tesla sin er blant de mest oversiktlige og transparente?

Men for all del, hvis en Service Advisor har forledet/villedet noen her, så stiller saken seg i et annet lys. Tviler dog på at det er tilfellet...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#94
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. mai 2020, klokken 13:37
Tja. IMO. Er vel egentlig informasjoner om konsekvenser, varighet, innhold, og pris på funksjonen som må komme klart fram på forhånd. Gjerne som en del av kontrakten og/eller fakturaen. I motsetning til noen andre, så synes ikke jeg dette er et urimelig forlangende.

Det er jeg ikke uenig i. Alle detaljer knyttet til bilen bør være lett tilgjengelig (noe de er på nettsiden). Slik jeg forstår salgsprosessen i butikk har de datamaskiner der en kan kikke på, og en ser igjennom bestilling sammen med selger. I den prosessen bør en ha tid og mulighet til å kikke igjennom konfiguratoren, herunder tilvalg og standardutstyr.
Om en ikke vil kikke igjennom konfiguratoren og alternativene, men selger setter opp alt uten at kunden ser på, bør selgeren nevne forhold som at spotify og internett er inkludert en begrenset periode.
Men jeg er usikker på hvor mange kjøpere som går inn i butikken og kjøper bil uten å lese noe som helst om den, selv på maskinene i butikken? Det kan ikke være mange som handler bil uten å lese noe som helst om den, og stole 100% på at selger forteller om absolutt alle forhold og funksjoner.

Det er også hensiktsmessig å ha det som en del av den signerte avtalen. Eksempelvis ved at det står "Premium connectivity 1 år" eller noe sånt. Det vil sikre at selv de som ikke leser noe om bilen først ikke misforstår og tror de har internett og spotify gratis til evig tid. Juridisk kan det være kunden stiller sterkt om de ikke har fått dokumenterbar informasjon om varighet. Såfremt det ikke faller under kundens undersøkelsesplikt.   
Da må kunden argumentere for at det ikke er gjort noe som helst research av bilen i forkant, eksempelvis ikke kikket igjennom nettside/konfigurator.


Jeg har akkurat vært i kjøpsprosess hos to forskjellige merker den senere tid, og jeg har med begge biler i etterkant oppdaget forhold jeg ikke var klar over ved kjøp. I det ene merkeforumet ser jeg at overraskede eiere har fått biler uten helt basic utstyr. De trodde bare så banale ting var standard, men det var det ikke.

Uten at det havner i basic/banalt kategorien kan jeg nevne at selger ikke fortalte meg at jeg måtte sette inn data-sim i E-tron.
Hos Mercedes hadde jeg en del inngående spørsmål knyttet til funksjonalitet, som hverken nettside eller konfigurator kunne svare på. I etterkant ser jeg at det er et par spørsmål jeg glemte å spørre om knyttet til funksjonalitet jeg skulle ønske bilen hadde, men som den ikke har. Jeg bare forventet at det var på plass.

Men for å være på topic - i kjøpsavtalen med Mercedes står det at 3 år er inkludert. Det er ryddig.

Spørsmålet er hva kunden bør forvente og hva som er fornuftig. Når abonnementet bare var gratis ett år, er forventningene nå at internett og spotify skal være gratis til evig tid? Det opplever jeg urimelig. Og om man er misfornøyd fordi en ikke får det gratis et år eller to til (slik som eksempelvis fra Mercedes) er jeg usikker på hvor mye tid jeg ville brukt for å få 1500,- i avslag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Greit å nevne at i faktura/ordreoversikt eller bestillingsavtalen/kontrakten om du vil, så kan man alltids Google hver linje som står der i ordren og man vil få treff på Tesla.com med informasjon om hva det innebærer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DeepFu

Sitter litt på gjerdet ift kjøpe/ ikke kjøpe Premium Connectivity. Bruker egentlig ikke satelittkart, og sanntids trafikkvisning er ikke veldig nødvendig her i nord. Men bruker Spotify mye, og da eget family abonnement hvor bilen er familiemedlem. Men skulle gjerne hatt muligheten til SW-oppdateringer uten bruk av wifi. Men det er vel neppe håp om at det blir en del av pakken. Skulle ønske det hadde vært mulig å "låse" tilkoblingen til wifi, og ikke at den hoppet over på mobil. Da hadde jeg klart meg helt fint med en ruter i bilen. Får se nå om det blir så mildt irriterende at man ender opp med kjøpe premium connectivity likevel. Ekstra data-sim og økt datakvote har jo en kostnad det også.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RuneW

Jeg hørte litt på Spotify via delt nett med mobilen i går. Funket bra det, men det var ett eller annet krøll som skjedde når jeg startet å kjøre. Virket som bilen byttet fra wifi til intern 4G. Så måtte jeg stoppe (husker ikke om jeg satte bilen i P eller ikke), switche til wifi igjen. Etter dette så funket delt wifi fint hele veien.

Er det noen som har forsket rundt dette og vet om en måte å unngå dette på? Jeg skjønner at det normalt sett er lurt å bytte til 4G når man begynner å kjøre, men det hadde vært kjekt om man kunne sette ett wifi-nettverk til prioritert over 4G, selv ved bevegelse.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Det er sånn det fungerer nå ja. Er sikkert nevnt tidligere i tråden her også.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

RuneW

Sitat fra: emmern på tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:13
Er sikkert nevnt tidligere i tråden her også.

Godt mulig. Orket ikke å jobbe meg gjennom all klagingen  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

AndreasRingdal

Er det 129 for bestillingsdato og en måned frem i tid eller er det pr kalendermåned fra første til siste dag i måneden?

Les: Er det dumt å bestille dette nest siste dag i måneden.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

vegardg

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 28. mai 2020, klokken 19:57
Er det 129 for bestillingsdato og en måned frem i tid eller er det pr kalendermåned fra første til siste dag i måneden?

Les: Er det dumt å bestille dette nest siste dag i måneden.
Fra bestillingsdato og en måned fram i tid.

litium

Uten å lest absolutt alle innleggene i tråden... Tesla kunne jo løst dette ved å
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering) og
2) legge til en mulighet for ikke å deaktivere wifi når man begynner å kjøre

Jeg har ikke noe imort å betale for ting jeg trenger, men jeg har mange ubrukte GB hver måned på mobilabonnementet, så da kan jeg likegjerne bruke det først. Selv om jeg var klar over at det kom betaling etter et år ble prisen oppgitt av Tesla (muntlig) til ca 800,- pr år, svaret ble jo nesten det dobbelte.

sjokomelk

Sitat fra: litium på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:41
Uten å lest absolutt alle innleggene i tråden... Tesla kunne jo løst dette ved å
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering) og
2) legge til en mulighet for ikke å deaktivere wifi når man begynner å kjøre
1) Navigasjonen bruker en nedlastet kartdatabase. Det er bare søk og visning av satelittfoto som skjer online. Og jeg mistenker (uten å vite) at uten Prem.conn. vil du ikke kunne søke etter steder fra Google Maps.
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

Sitat fra: litium på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:41
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering)

Sanntids trafikk-info er jo ting som må lastes ned underveis (om det skal ha noen mening)? Mulig jeg misforstår hva du skriver her...

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D

Ja, dette blir en liten test på hvor Tesla står. Kunde-sentrert eller inntjenings-sentrert... Jeg vil heller ikke holde pusten når det gjelder dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA