Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla starter betaling av Premium Connectivity

Startet av jorgror, søndag 19. april 2020, klokken 15:32

« forrige - neste »

Lynet

Noen som har klaget til Tesla og fått positivt svar, eller er det noe vi må innfinne oss med? Det meste i Premium Connectivity er for meg uinteressant, men irriterende at de putter på månedsgebyr for satelittvisning.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 09:07
Noen som har klaget til Tesla og fått positivt svar, eller er det noe vi må innfinne oss med? Det meste i Premium Connectivity er for meg uinteressant, men irriterende at de putter på månedsgebyr for satelittvisning.

Spesifikt, hva tenkte du på at det skulle klages på?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynet

Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mao

Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 12:54
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?

Står det noe som helst i kontrakten om gratis Connectivity? Hvis ikke kunne du vel strengt tatt risikert å måtte betale fra dag 1?

Det vil nok være vanskelig å hevde kontraktsbrudd fra Tesla hvis det ikke er konkret nevnt i kontrakten eller på annen måte er uttrykt på en slik måte at kunden åpenbart må forvente at dette er gratis i ubegrenset tid.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

ruslebiff

Sitat fra: Mao på onsdag 29. april 2020, klokken 13:00
Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 12:54
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?

Står det noe som helst i kontrakten om gratis Connectivity? Hvis ikke kunne du vel strengt tatt risikert å måtte betale fra dag 1?

Det vil nok være vanskelig å hevde kontraktsbrudd fra Tesla hvis det ikke er konkret nevnt i kontrakten eller på annen måte er uttrykt på en slik måte at kunden åpenbart må forvente at dette er gratis i ubegrenset tid.

Er nok ikke så enkelt som at det må være konkret nevnt i kontrakten. Her kommer hva som kan forventes av varen man har kjøpt inn, og hvis bilen er vist med ett sett funksjonalitet, og så at Tesla senere begynner å ta betalt for noe som var fremvist på kjøpstidspunktet kan det være de vil slite med lovligheten på det. Jusen er ikke nødvendigvis helt klar på dette området, men hvis man setter det på spissen kunne de nå tatt betalt for software for å åpne takluken eller bakluken elektronisk hvis dette ikke sto i kontrakten? De fleste vil oppleve det som urimelig. Hvis det derimot er eller burde være kjent for kjøpere at man må betale abonnementskostnad for å bruke noe funksjonalitet som krever nettforbindelse vil man kanskje stille svakere (altså at dette er normen i bilmarkedet).

Kjøpte selv en inventorybil i samme tidsperiode, og vurderer om jeg skal formulere en klage til Tesla vedrørende dette.

z4rd

Når det er tydelig hva som er ståa ved kjøp av en helt ny bil av Tesla, så bør det i alle fall ikke være slik at en inventory-bil skal ha en enda bedre deal mht slik funksjonalitet, hvis det ikke er eksplisitt beskrevet, ref. slik det har vært gjort med ubegrenset superlading. Kan ikke se at man skal ha en spesielt god sak ifm reklamasjon, hvis ikke en selger har direkte lurt dere og sagt noe annet, men det tviler jeg sterkt på da det er tydelig hva som er premissene her.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ruslebiff

Sitat fra: z4rd på onsdag 29. april 2020, klokken 15:05
Når det er tydelig hva som er ståa ved kjøp av en helt ny bil av Tesla, så bør det i alle fall ikke være slik at en inventory-bil skal ha en enda bedre deal mht slik funksjonalitet, hvis det ikke er eksplisitt beskrevet, ref. slik det har vært gjort med ubegrenset superlading. Kan ikke se at man skal ha en spesielt god sak ifm reklamasjon, hvis ikke en selger har direkte lurt dere og sagt noe annet, men det tviler jeg sterkt på da det er tydelig hva som er premissene her.

En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.

Motorwatt

Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Kan man si at det er "kommunisert mellom kjøper og selger" hvis man må lete frem en web-side for å få reell informasjon om kostnadene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ruslebiff

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. april 2020, klokken 15:21
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Kan man si at det er "kommunisert mellom kjøper og selger" hvis man må lete frem en web-side for å få reell informasjon om kostnadene?

Jeg mener at det er urimelig å henvise til en nettside i ettertid dersom ikke selger tydelig informerte om at det var viktig informasjon knyttet til kjøpet der. Og der er nok jusen ganske klar.

Elmo

Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:26
Jeg mener at det er urimelig å henvise til en nettside i ettertid dersom ikke selger tydelig informerte om at det var viktig informasjon knyttet til kjøpet der. Og der er nok jusen ganske klar.

Tesla har ikke selgere. De selger pr. def via nett, men har flk som hjelper deg med bestillingen på nett.
Så jussen er nok ganske klar i din dissfavør her, eller at angrefristen er ute.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

z4rd

#55
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.

Jepp! Og dette gjenspeiles som regel i prisen. Det som er standard for nye biler er som regel også standard for inventory-bilene, hvis ikke annet er spesifisert.

Ellers registrerer jeg at denne tråden nesten er en kopi av følgende tråd som ble diskutert i desember 2019:

https://elbilforum.no/index.php?topic=49672.0
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thomas Parsli

Sitat fra: Elmo på onsdag 29. april 2020, klokken 16:13
Tesla har ikke selgere. De selger pr. def via nett, men har flk som hjelper deg med bestillingen på nett.
Så jussen er nok ganske klar i din dissfavør her, eller at angrefristen er ute.

Vi kjøpte vår inventory-bil hos Tesla på Rud, av en person som fremstod som selger.
Bilen vi kjøpte var ikke en gang listet på nettsidene til Tesla og vi underskrev (papir)kontrakten i butikk.

Jeg tror fortsatt mannen var selger ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Som nevnt kjøpte jeg bilen min på en ambulerende salgsutstilling. Jeg rørte ikke en PC, og alle papirer ble skrevet ut av selgeren (definitivt en selger, men så ikke hva det stod på lønnsslippen hans...). Dønn likt de prosesser som skjer hos en hvilken som helst bilforhandler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

At man ikke setter seg inn i hva man kjøper er jo ikke selger sin feil. Man kan ikke spesifisere alt i kontrakten. De enkelte linjene er beskrevet på nett og/eller brosjyrer.

Betaling for online oppkobling er foresten veldig standard i større og mindre grad hos de fleste merker nå. Gjelder BMW, Audi, VW, Jaguar osv.

Det er tjenester, på lik linje med service av bilen, som man hos noen kan få inkludert noen år, forhåndskjøpe eller betale i etterkant.

Det er og lett å sammenligne med diverse abonnement på kabel-tv, Internett osv. Dette går under "dette burde du ha skjønt eller i det minste undersøkt", og kommer ikke til å komme noen vei i retten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Hvis det er meg du sikter til ved å si "kommer ingen vei i retten", så har jeg da aldri sagt noe om det. Tvertimot har jeg uttalt at jeg nok skal betale. Men opprettholder min egendefinerte tittel som: "Ikke Tesla-fan".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA