Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fordekkene blankslitt på innsiden

Startet av Svein_H, søndag 19. april 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Svein_H

Byttet til sommerdekk i dag, og oppdaget at begge vinterdekkene foran er helt blankslitt på innsiden. Dekkene har gått kun 2 sesonger, og jeg har aldri opplevd at dekk slites så fort og hvertfall ikke så ujevnt, så jeg lurer på om det må være noe feil med hjulstillingen og om dette er noe jeg kan reklamere på. Andre som har opplevd dette?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Amund_Lavik

Feil på spissing, trenger vel ein justering. Kan komme av slitte forringer, som visstnok er et problem med disse bilene. Ser at ein del har fått det skiftet på garanti, så ville prøvd meg på det.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Svein_H

#2
Takk for raskt svar. Da blir det en mail til forhandler, så får vi se hva som skjer videre.

Retter også et spark til Motorforum Lillestrøm som tok service på bilen for 3 uker siden, og som har krysset av for kontroll av dekk, felg og mønsterdybde uten at dette ble oppdaget. Da er det nesten så jeg lurer på hva annet de kan ha oversett ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

#3
Dette har vært diskutert her ved flere anledninger. Jeg har selv sett denne slitasjen på originaldekkene på vår første Zoe (2016-modell). Jeg fikk da forstillingskontroll, men det var ikke noe feil med hjulstillingen. Det samme har andre erfart.

Så dette er nok en særhet med denne bilen, uten at jeg vet hvorfor.

Se også tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=42144.msg727081#msg727081
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Amund_Lavik

At Sommerdekkene er sære har eg skjønt. Men dette ser ut som vinterdekk, litt usikker på kva merke dette er, men mine vinterdekk som ble levert med i 2018 var heilt vanlige continental.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Svein_H

#5
Disse vinterdekkene er Blizzak WS80 og ble levert med bilen, sommerdekkene er Michelin Energy E-V som nevnt i den andre tråden.

Jeg bytter hjulene selv, og sjekker alltid dekkmønstrene ved hvert hjulskift vår og høst. Det var ingen synlig skjevslitasje på vinterdekkene da jeg monterte de i fjor høst, så majoriteten av slitasjen her er nødt til å ha skjedd i løpet av den siste vinteren. Sommerdekkene har heller ingen slik synlig slitasje ennå, men bare i tilfelle de også har begynt å bli påvirket har jeg nå kryssbyttet hjulene slik at forhjulene sitter bak og omvendt, kanskje det vil hjelpe litt på levetiden. Jeg må uansett ha 2 nye vinterdekk til høsten igjen, og de vil også bli plassert bak.

Greit nok at en bil kan ha særheter, men å slite ut et par dekk på denne måten i løpet av én sesong er langt utover hva man kan forvente eller overhodet akseptere, så hvis dette er normalt er det nesten så man kan lure på om det er en produksjonsfeil. Zoe er ikke tyngre enn Focusen min, som også er forhjulsdrevet og har atskillig mer krefter, og der er det ikke antydning til skjevslitasje i det hele tatt. Da vinterdekkene til den ble byttet høsten -17 var det pga alder og ikke slitasje, da hadde de gått 5 sesonger og hadde fortsatt masse mønster igjen.

(edit: skriveleif)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

aronesen

#6
Jeg har en mistanke om at noen biler kommer med feiljustert hjulstilling fra fabrikk.
Jeg prøvde å reklamere etter første sesong på grunn av skjevslitte dekk, men måtte dekke kostnadene til hjulstillingskontroll og justering selv, ettersom bilen var brukt i over 6 måneder...  >:(

Og riktig nok, det var en god del justering som måtte gjøres.
Det er også begrenset justeringsmulighet bak (tror jeg), slik at det ikke var mulig å justere den helt inn.

I tillegg skifter verkstedet hele bærearmen ved slakk i bærekula forran, uten å sjekke hjulstilling etterpå.
Det skal ikke store variasjoner til i formen på bærearmen, før dette gir seg utslag i feil hjulstilling og dermed skjevsliting av dekkene.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Tormy

Har også hatt samme problem med skeivsliting av dekk. Hos meg var det nok en  kombinasjon av hjulstilling (byttet bærearm to ganger) og for dårlig oppfølging av dekktrykk. Bare observert på sommerdekkene, så mistenker at det må litt hard kjøring til for å få effekten. Er bare litt for gøy å bruke "bunndraget" på Zoe...

Amund_Lavik

Skifte av kuler og forringer gir normalt ikkje behov for ny hjulstillingskontroll, vanlig praksis på de fleste verksted.

Det er forholdsvis enkelt å sjekke spissing sjølv, om du er i tvil. Pleier å gjere det sjølv ved jevne mellomrom, og normalt skal spissing være 0.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Svein_H

Til orientering har jeg nå fått bekreftet av forhandler at dette er et problem, og har bedt om kontroll/fiks av forstilling som en garantisak. MF Lillestrøm har også svart og vil følge opp saken, så da regner jeg med at det vil ordne seg ganske kjapt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Amund_Lavik

Bra de tar tak i det.!

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Svein_H

Hadde bilen på 4-hjulskontroll i dag. Null slark i foringer, og hjulstilling var tilnærmet optimal, men de beklaget jo at dette ikke ble fanget opp på service. Betalte uansett ingenting for sjekken selv om det ikke var noe galt, så det var jo snilt.

Han jeg snakket med sa at 2 eller maks 3 år var normal levetid for fordekkene på Zoe, selvfølgelig avhengig av kjørelengde (jeg kjører 30'/årlig) men også dekktypen. Sommerdekkene mine var helt fine, men han hadde sett flere utslitte vinterdekk av samme type som mine.

Disse Blizzak-dekkene ble levert med bilen uten at jeg hadde spesifisert dekktype, men han hadde hatt god erfaring med Continental VikingContact, så da får jeg kjøpe et par slike til høsten og prøve de. Jeg har slike dekk på Focusen og er veldig fornøyd med de, så da får det ikke hjelpe om jeg mister litt rekkevidde. Kjøpe nye dekk annethvert år pga det de kaller "normal slitasje" er ikke aktuelt for min del.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Whitehartlane

Hadde samme problem på R240, det kom av slitte bærekuler som måtte byttes.
Ioniq 5 - P45 Gravity Gold
Renault Zoe R240

Whitehartlane

Har nå også måttet bytte stag i forstilling samt smørt opp forringene. Renault lager hjuloppheng av kjeks
Ioniq 5 - P45 Gravity Gold
Renault Zoe R240

Svein_H

Hvor langt har bilene deres gått? Min nærmer seg 70000 nå, og jeg bør jo kunne stole på en mekaniker som sier at alt er OK, jeg har heller ikke merket noe tegn i styringen på at det er slitasje.

Har akkurat punget ut 3600 kroner for 2 nye Continentaldekk, men vurderer sterkt å plassere de bak slik at originaldekkene får ta den ekstra slitasjen til vinteren igjen.

En helt annen ting er at han som la om dekkene tok en titt på sommerdekkene mine (som ikke er slitt på samme måte) og la merke til at det ene dekket bulte ut på sidene flere steder. Jeg merket også bulingen langs dekksiden da jeg kjente etter, men har aldri tenkt på å sjekke noe slikt før. Han mente det kunne være at trådingen i dekket hadde røket og at jeg burde passe på litt. Jeg har aldri hatt Michelin Energy E-V tidligere, men hvis flere her har opplevd det samme etter kun 2 sesonger bør det være et lite varsko ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA