Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerkontakt

Startet av afriu05, søndag 19. april 2020, klokken 11:43

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

jlan

#16
Jeg har laget en lang adapter for bruk med lånte hengere med 7-pins kontakter. En thansen 13-pin - 13-pin spiralkabel hvor den ene 13-pin er byttet til en hunkjønn 7-pin (Varenr.: 40184). Det blir jo litt ekstra kabel å håndtere, men så slipper jeg ihvertfall å subbe nedi og ødelegge pluggen på den lånte hengeren. Den andre 13-pin er gjenbrukt på min egen henger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

NegativeElectrode

Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

Hehe, nei det er et vanlig uttrykk. Man har en tegning eller bilde og tegner inn avstander. Så ut som om hullet for hengerfestet var ganske godt tilpasset, så tenkte spare litt tid på finne avstander.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 20. april 2020, klokken 13:18
Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

Hehe, nei det er et vanlig uttrykk. Man har en tegning eller bilde og tegner inn avstander. Så ut som om hullet for hengerfestet var ganske godt tilpasset, så tenkte spare litt tid på finne avstander.
Ahhh

Men da må du spørre elTco som laget den plata, jeg tar bort hele på vår bil

elTco

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 20. april 2020, klokken 13:18
Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

Hehe, nei det er et vanlig uttrykk. Man har en tegning eller bilde og tegner inn avstander. Så ut som om hullet for hengerfestet var ganske godt tilpasset, så tenkte spare litt tid på finne avstander.

Skal se om jeg ikke kan få laget en liten målsatt skisse av platen.
Brukte ellers dremel med grov slipesylinder (for tre - men funket utmerket på denne plasten) for å slipe/frese frem ønsket profil etter noen ganger frem og tilbake med testing og måling underveis.


TM3 LR 2020 Hvit

elTco

Sitat fra: jlan på mandag 20. april 2020, klokken 12:03
Jeg har laget en lang adapter for bruk med lånte hengere med 7-pins kontakter. En thansen 13-pin - 13-pin spiralkabel hvor den ene 13-pin er byttet til en hunkjønn 7-pin (Varenr.: 40184). Det blir jo litt ekstra kabel å håndtere, men så slipper jeg ihvertfall å subbe nedi og ødelegge pluggen på den lånte hengeren. Den andre 13-pin er gjenbrukt på min egen henger.

Jeg kjøpte forresten adapterkabel på Biltema idag (13 pins til 7 pins) - funker greit nok, bare litt hard å skru til siste millimeterene og kunne ideelt sett vært noe kortere.
Fin å bruke hvis man låner tilhenger etc med 7 pins og ikke ønsker å bruke adapter som kan subbe enda lettere nedi.

Ellers lurt å feste deler av kabelen til hengeren med noe spennbånd el. så kabel ikke blir hengende å slenge.

Denne typen:
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapterkabel-2000035431
TM3 LR 2020 Hvit

Counterpointer

Sitat fra: elTco på tirsdag 21. april 2020, klokken 22:33
Sitat fra: jlan på mandag 20. april 2020, klokken 12:03
Jeg har laget en lang adapter for bruk med lånte hengere med 7-pins kontakter. En thansen 13-pin - 13-pin spiralkabel hvor den ene 13-pin er byttet til en hunkjønn 7-pin (Varenr.: 40184). Det blir jo litt ekstra kabel å håndtere, men så slipper jeg ihvertfall å subbe nedi og ødelegge pluggen på den lånte hengeren. Den andre 13-pin er gjenbrukt på min egen henger.

Jeg kjøpte forresten adapterkabel på Biltema idag (13 pins til 7 pins) - funker greit nok, bare litt hard å skru til siste millimeterene og kunne ideelt sett vært noe kortere.
Fin å bruke hvis man låner tilhenger etc med 7 pins og ikke ønsker å bruke adapter som kan subbe enda lettere nedi.

Ellers lurt å feste deler av kabelen til hengeren med noe spennbånd el. så kabel ikke blir hengende å slenge.

Denne typen:
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapterkabel-2000035431



Begge disse er linket til i tråden. Det er bare den øverste som passer på 7 pols tilhengerkontakt.

elTco

#22
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. april 2020, klokken 14:16
Sitat fra: elTco på tirsdag 21. april 2020, klokken 22:33
Sitat fra: jlan på mandag 20. april 2020, klokken 12:03
Jeg har laget en lang adapter for bruk med lånte hengere med 7-pins kontakter. En thansen 13-pin - 13-pin spiralkabel hvor den ene 13-pin er byttet til en hunkjønn 7-pin (Varenr.: 40184). Det blir jo litt ekstra kabel å håndtere, men så slipper jeg ihvertfall å subbe nedi og ødelegge pluggen på den lånte hengeren. Den andre 13-pin er gjenbrukt på min egen henger.

Jeg kjøpte forresten adapterkabel på Biltema idag (13 pins til 7 pins) - funker greit nok, bare litt hard å skru til siste millimeterene og kunne ideelt sett vært noe kortere.
Fin å bruke hvis man låner tilhenger etc med 7 pins og ikke ønsker å bruke adapter som kan subbe enda lettere nedi.

Ellers lurt å feste deler av kabelen til hengeren med noe spennbånd el. så kabel ikke blir hengende å slenge.

Denne typen:
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapterkabel-2000035431



Begge disse er linket til i tråden. Det er bare den øverste som passer på 7 pols tilhengerkontakt.


Ja, jeg burde vel presisert at nevnte overgang kun passer der det er tilhengere med løs kabel 😬 - typisk utleie tilhengere etc.
TM3 LR 2020 Hvit

sjokomelk

Sitat fra: elTco på onsdag 22. april 2020, klokken 16:51
Ja, jeg burde vel presisert at nevnte overgang kun passer der det er tilhengere med løs kabel 😬 - typisk utleie tilhengere etc.
Og de fleste steder jeg har vært borti som låner bort eller leier ut hengere nå leverer med to kabler med både 7 og 13 polet stikk. Har ihvertfall opplevd det hos Ikea, Skeidar og to forskjellige CircleK.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elTco

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 22. april 2020, klokken 19:46
Sitat fra: elTco på onsdag 22. april 2020, klokken 16:51
Ja, jeg burde vel presisert at nevnte overgang kun passer der det er tilhengere med løs kabel 😬 - typisk utleie tilhengere etc.
Og de fleste steder jeg har vært borti som låner bort eller leier ut hengere nå leverer med to kabler med både 7 og 13 polet stikk. Har ihvertfall opplevd det hos Ikea, Skeidar og to forskjellige CircleK.

Det er veldig bra - har ellers vært borti ofte å måtte bruke adapter tidligere.

Hvilken vektklasse er egentlig Ikea sine skaphengere?
TM3 LR 2020 Hvit

elTco

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 20. april 2020, klokken 13:18
Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

Hehe, nei det er et vanlig uttrykk. Man har en tegning eller bilde og tegner inn avstander. Så ut som om hullet for hengerfestet var ganske godt tilpasset, så tenkte spare litt tid på finne avstander.


Her er en målsatt tegning av hvordan min plate ble. Håper den kan være til hjelp :)
TM3 LR 2020 Hvit

oysteingu

Var inne her og kikket tidligere i dag etter tips for adapter, siden jeg skulle trekke henger for første gang med model 3. Biltema er et stykke unna, så sjekket ut europris, de har jo diverse. Der hadde de denne som stikker veldig lite ned, jeg kunne nesten latt den stå i og fått lukket luka, så for andre som måtte være på jakt, så kan jeg anbefale den, ikke noe problem å få den på eller av.
https://www.europris.no/p-adapter-tilhenger-kontakt-13-7p-165411

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA