Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerkontakt

Startet av afriu05, søndag 19. april 2020, klokken 11:43

« forrige - neste »

afriu05

Hei,

Har kanskje blitt tatt opp før men fant ikke noe i søk, har trøbbel med å få inn adapter til tilhengerkontakten på bilen, har testet 3 forskjellige og meningen er vel at den skal skrus et kvart varv når man fått den på men har aldrig fått det til. Er det noe i kontakten som skal fjernes først eller er det en spesiell adapter som skal brukes? Beklager dumt spørsmål på forhånd🤣
TM3 LR AWD

z4rd

Det kommer ann på adapteret.

Jeg har prøvd noen ulike hengere, samt sykkelstativ. På noen har jeg fått skrudd den til en kvart omdreining som du sier, mens på noen enkelte har det ikke vært mulig å skru den inn, men det har vært tilstrekkelig å dytte kontakten rett inn. Lys og funksjoner har fungert 100% i alle tilfellene.

Ovennevnte forutsetter jo at du har riktig type plugg (ny type) på det du skal koble til :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Min løsning var silikonpray på adapteret samt ligge innunder bilen og bruke litt kraft.

Det er en klønete og dårlig løsning uansett.

elTco

Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 11:51
Min løsning var silikonpray på adapteret samt ligge innunder bilen og bruke litt kraft.

Det er en klønete og dårlig løsning uansett.

Har samme erfaring - men det er litt forskjell på de ulike kontaktene rundtom - på noen må man bruke ekstra kraft for å få til de siste få minimeterene.

Ellers er jo hele opplegget med luke som må tas bort litt spesiell - både kronglete å komme til og det kommer lett endel skit inn i dette «rommet» om man kjører i litt dårlig vær og på dårlig vei.
Min løsning her ble å kjøpe et ny deksel fra Tesla og så skjære hull i dette til hengerfestet og strømkontakt. Det kan da altså sitte på når man setter i hengerfestet og kontakt og begrenser iallfall endel Støv og skit i å komme inn i «rommet»
TM3 LR 2020 Hvit

Counterpointer

Sitat fra: elTco på søndag 19. april 2020, klokken 14:02
Min løsning her ble å kjøpe et ny deksel fra Tesla og så skjære hull i dette til hengerfestet og strømkontakt. Det kan da altså sitte på når man setter i hengerfestet og kontakt og begrenser iallfall endel Støv og skit i å komme inn i «rommet»
Det er ikke dumt. Synd at vi som kunder må lage slike løsninger, dette kunne Tesla ha løst mye bedre.

Hvor mye kostet løs plate?

Kartelaven

Koster ikke allverden kroner eller innsats å bytte til 13 polet kontakt på hengeren. Vill aldri brukt en adapter som peker så mye ned at den er det første som treffer underlaget..
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

elTco

Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 16:52
Det er ikke dumt. Synd at vi som kunder må lage slike løsninger, dette kunne Tesla ha løst mye bedre.

Hvor mye kostet løs plate?

Litt under 100-lappen. Så ikke så gale.
Var ca 1 ukes leveringstid fra bestilling.
TM3 LR 2020 Hvit

elTco

Sitat fra: Kartelaven på søndag 19. april 2020, klokken 18:56
Koster ikke allverden kroner eller innsats å bytte til 13 polet kontakt på hengeren. Vill aldri brukt en adapter som peker så mye ned at den er det første som treffer underlaget..


Enig. Kom til samme konklusjon når jeg så hvor langt det ble med adapter - så bytta til 13 pins kontakt som jeg kjøpte på Thansen. Denne kontakten er noe hard å vri de siste millimeterene for å «klikke» på plass.
TM3 LR 2020 Hvit

afriu05

ok takk for svar, da virker det som at ikke jeg er den eneste med vanskelig kontakt;) hengeren jeg pleier bruke er ikke min så blir nok ikke til å bytte kontakt på den, men er det noen som prøvd en adapter med bedre passform? den jeg har er fra biltema og er ca 5 mm spor før gjengene begynner og tipper det er de som gjør at man ikke får skrudd den åt.
TM3 LR AWD

Counterpointer

Sitat fra: afriu05 på søndag 19. april 2020, klokken 21:09
ok takk for svar, da virker det som at ikke jeg er den eneste med vanskelig kontakt;) hengeren jeg pleier bruke er ikke min så blir nok ikke til å bytte kontakt på den, men er det noen som prøvd en adapter med bedre passform? den jeg har er fra biltema og er ca 5 mm spor før gjengene begynner og tipper det er de som gjør at man ikke får skrudd den åt.
Jeg har prøvd to fra Biltema. Den ene går med litt makt den andre med mye. Begge var nye i utgangspunktet.

Mulig det hadde vært en løsning å pusset litt med fint sandpapir på adapter, men jeg har ikke prøvd på det siden jeg har funnet en metode som virker forsåvidt.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 16:52
Sitat fra: elTco på søndag 19. april 2020, klokken 14:02
Min løsning her ble å kjøpe et ny deksel fra Tesla og så skjære hull i dette til hengerfestet og strømkontakt. Det kan da altså sitte på når man setter i hengerfestet og kontakt og begrenser iallfall endel Støv og skit i å komme inn i «rommet»
Det er ikke dumt. Synd at vi som kunder må lage slike løsninger, dette kunne Tesla ha løst mye bedre.

Hvor mye kostet løs plate?

Jeg tror ikke det trengs. Jeg har kjørt med monter hengerfeste og uten plate på Model X i 3 år nå og rommet oppi der er gullende rent.Luftstrømmen forbi der er rett og slett slik at  ingenting havner inni rommet. Jeg blir overrasket om ikke det samme er tilfelle på Model 3.

Forøvrig er adapter noe dritt, anbefaler heller å bytte til moderne 13-pins kontakt på egen henger. Koster 129,- på Biltema.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. april 2020, klokken 21:34
Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 16:52
Sitat fra: elTco på søndag 19. april 2020, klokken 14:02
Min løsning her ble å kjøpe et ny deksel fra Tesla og så skjære hull i dette til hengerfestet og strømkontakt. Det kan da altså sitte på når man setter i hengerfestet og kontakt og begrenser iallfall endel Støv og skit i å komme inn i «rommet»
Det er ikke dumt. Synd at vi som kunder må lage slike løsninger, dette kunne Tesla ha løst mye bedre.

Hvor mye kostet løs plate?

Jeg tror ikke det trengs. Jeg har kjørt med monter hengerfeste og uten plate på Model X i 3 år nå og rommet oppi der er gullende rent.Luftstrømmen forbi der er rett og slett slik at  ingenting havner inni rommet. Jeg blir overrasket om ikke det samme er tilfelle på Model 3.

Forøvrig er adapter noe dritt, anbefaler heller å bytte til moderne 13-pins kontakt på egen henger. Koster 129,- på Biltema.
Bare for å si det enda en gang, hele systemet er elendig. Det kunne ha vært laget så uendelig mye bedre.
Den personen/e som bestemte at nedoverrettet kontakt er en god ide, burde få buksevann hver dag resten av livet.
Det er ikke en formildende omstendighet om tomrommet ikke fylles med dritt!!

På X vil systemet pr definisjon være litt bedre siden bilen er høyere slik at det er mulig å komme til uten å ligge på bakken slik du må på Model 3.

Forøvrig enig i at adaptere er uønsket, men det er en liten bit av en klønete konstruksjon.

NegativeElectrode

Klønete, men jålete, løsning er det. Med litt "trening" så går det kjapt å finne kontakten og plugge i. Jeg måtte forlenge kabelen på hengeren (samtidig som jeg bygde om fra 7-pols til 13 på hengeren for å slippe adapter og subbing i fartsdumper) da den ble for kort. Fant ingen som hadde skjøtekabel i farten og greitt å slippe å huske på den.

Jeg prøvde faktisk først en adapter fra Biltema. En ansatt på Biltema lå på snøen og kavet med denne i 20 minutter. Den passet ikke ihvertfall. Ny kontakt, med kabel og krympestrømpe fra Bilxtra fikset problemet.

Smart triks å kjøpe en ekstra plate under bilen.
Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 11:51
Min løsning var silikonpray på adapteret samt ligge innunder bilen og bruke litt kraft.

Det er en klønete og dårlig løsning uansett.
Tror jeg kopierer den gitt, men et målsatt bilde ville vært kult. 
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

NegativeElectrode

Nei, denne https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000016506

Jeg kjøpte kun overgang, da tilhengeren hadde 7-pols kontakt i utgangspunktet. Nå har begge bilene våre 13-pols, så må overgangskontakten fungerte (og ledningen på hengeren viste seg å være for kort) gikk jeg for å skjøte på og sette 13-pols på hengeren istedet.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA