Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Golf Exclusive - god valuta nå? Alternativer?

Startet av Elektro12, lørdag 18. april 2020, klokken 20:57

« forrige - neste »

Elektro12

Vi er på jakt etter ny bil og elbil virker fornuftig. e-Golf fremstår som kurant mtp. kvalitet og det at den har både skiluke og kan ha takboks.  Dog er rekkevidde litt under de beste i dag.

Tenker vi at 284500 er kurant for en bil som Exclusive-utgaven er?

Electric cars in Norway

#1
Ja fra meg :+1: flott bil med mye bra utstyr. Men ikke noe å reise ofte veldig langt avgårde med. Da er det nok lurere å velge en elbil med større batteripakke feks 64 batteripakkene til e-Niro eller den mindre Kona Electric eller noen andre.  Men det er bare det jeg vurderer. E-golf synes hvertfall jeg er en solid bygget bil. Men antar at interessen for bilen avtar noe når ID.3 rulles ut. Og kansje det påvirker bruktbil prisene negativt? Vet jo ikke - men bare antar. Det er jo alltid rart med bilmodeller som går ut av produksjon.

Elektro12

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. april 2020, klokken 21:25
Ja fra meg :+1: flott bil med mye bra utstyr. Men ikke noe å reise ofte veldig langt avgårde med. Da er det nok lurere å velge en elbil med større batteripakke feks 64 batteripakkene til e-Niro eller den mindre Kona Electric eller noen andre.  Men det er bare det jeg vurderer. E-golf er en solid bil. Men antar at interessen avtar noe når ID.3 rulles ut. Og kansje det påvirker bruktbil prisene negativt? Vet jo ikke - men bare antar. Det er jo alltid rart med bilmodeller som går ut av produksjon.

Enig i rekkevidden, men hvilke andre biler er så praktiske? E-Niro koster jo fort 100 lapper mer og har ikke skiluke i setene og er litt simplere kvalitetsmessig.

Rekkevidde vil holde til det meste vi gjør, på lengre ferier ser jeg for meg en takboks og være innstilt på lading.

Kona er ganske liten og kan ikke ha ski innvendig- den er også litt stygg. :)

ID3 blir jo mye dyrere visstnok, fort opp mot 400 og da uten mulighet for takboks - og den ser ikke like "normal" ut som e-Golf.

Electric cars in Norway

Ja e-Niro er dyrere men har sett brukte på Finn med 10, 15 til 20 tusen km helt nede i 350'. Hvis du ikke har prøvekjørt en e-Niro så gjør det så har du hvertfall fått den erfaringen også. KIA har også bedre/lengre nybil garantier enn VW.

Electric cars in Norway

Du nevner det ikke men leasing kan jo være gunstig på e-golf gitt at det er en utgående modell og at bruktbil prisene kan bli påvirket av dette. Vet ikke om det er kampanjer på dette men det er bare å sjekke opp.

Elektro12

#5
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. april 2020, klokken 21:50
Du nevner det ikke men leasing kan jo være gunstig på e-golf gitt at det er en utgående modell og at bruktbil prisene kan bli påvirket av dette. Vet ikke om det er kampanjer på dette men det er bare å sjekke opp.

Takk for gode tips.

Leasing er jeg litt skeptisk til etter flere bekjente som har levert inn ganske pene biler etter endt leie og fått regninger på 10-30 tusen i rep og lakkering av merker osv... selv om de tilsynelatende var ganske pene. På en såpass rimelig bil så har man fort betalt 180-190 tusen totalt for leasingen og det er jo ganske mye av hele bilen som man da kunne eid - og vært verd 100 tusen skulle man tro.

Det som appellerer med Golf er kvaliteten på bil, dynamiske frontlykter, adaptiv cruise som virker og generelt en praktisk bil.

e-Niro har jeg prøvd og den var bra den også, men alt er jo simplere og lukter mye plastikk innvendig. Rekkevidden frister, dumt den ikke har skiluke i baksete - jeg kan ikke forstå at ikke det er standard rundt om.

EDIT:

Sjekket leasing nå: 55 tusen i innskudd og 1930,- pr mnd for 45000/3 år. For oss som bruker 1500-2000 på bensin i mnd må jo det være utrolig gunstig? Det er jo ny bil i 3 år for 55 000?

arthur

Sitat fra: Elektro12 på søndag 19. april 2020, klokken 06:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. april 2020, klokken 21:50
Du nevner det ikke men leasing kan jo være gunstig på e-golf gitt at det er en utgående modell og at bruktbil prisene kan bli påvirket av dette. Vet ikke om det er kampanjer på dette men det er bare å sjekke opp.

Takk for gode tips.

Leasing er jeg litt skeptisk til etter flere bekjente som har levert inn ganske pene biler etter endt leie og fått regninger på 10-30 tusen i rep og lakkering av merker osv... selv om de tilsynelatende var ganske pene. På en såpass rimelig bil så har man fort betalt 180-190 tusen totalt for leasingen og det er jo ganske mye av hele bilen som man da kunne eid - og vært verd 100 tusen skulle man tro.

Det som appellerer med Golf er kvaliteten på bil, dynamiske frontlykter, adaptiv cruise som virker og generelt en praktisk bil.

e-Niro har jeg prøvd og den var bra den også, men alt er jo simplere og lukter mye plastikk innvendig. Rekkevidden frister, dumt den ikke har skiluke i baksete - jeg kan ikke forstå at ikke det er standard rundt om.

EDIT:

Sjekket leasing nå: 55 tusen i innskudd og 1930,- pr mnd for 45000/3 år. For oss som bruker 1500-2000 på bensin i mnd må jo det være utrolig gunstig? Det er jo ny bil i 3 år for 55 000?

Ja, grovt sett blir det vel det. Du får kanskje en ytterligere besparelse i form av (ikke/lave) bompenger, men må regne inn strøm til lading. Med god avtale har jeg i februar og mars i år kun betalt cirka 35 øre per kWh ALT inkludert (også nettleie og alle avgifter) og lite tyde på at strømprisene skal bli høye på en god stund.
Hadde selv en leasingbil for noen år siden og da fikset jeg "småtterier" ved tilbakelevering (var helt klare merker som jeg aksepterte fullt ut og ville ha negativ verdi ved et salg av bilen) ikke hos merkeverksted, men hos et av disse firmaene som spesialiserer seg på "småtterier" til en brøkdel av prisen og dette ble godtatt ved tilbakelevering. Viktig med en klar og tydelig avtale mht hva som anses som normal slitasje og "småtterier"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Elktro12. :+1: Ja jeg ser ditt poeng ved innlevering etter leasingperioden er over. Men jeg har selv bare gode erfaringer. Og flere jeg kjenner har også valgt å kjøpe den bilen de har leaset :+1:



Elektro12 skrev:

"Takk for gode tips.

Leasing er jeg litt skeptisk til etter flere bekjente som har levert inn ganske pene biler etter endt leie og fått regninger på 10-30 tusen i rep og lakkering av merker osv... selv om de tilsynelatende var ganske pene."

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA