Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy batteristatus (SOC) ved lagring i butikk

Startet av ThomasEL, fredag 17. april 2020, klokken 17:57

« forrige - neste »

Kires

Alle biler jeg har sett hos to forhandlere har stått til 100%, demo biler og min egen. så tydeligvis en dårlig policy hos forhandlere
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

ThomasEL

Det stemmer at dette ikke gjøres ved ankomst importør, men hos forhandler. I mitt tilfelle Gumpens Auto i Kristiansand. Men det virker ikke å være en intern praksis hos Gumpen. Selger bedyret at det er slik Audi har gitt de beskjed om å gjøre. (Noe for så vidt «Kires« observasjoner også underbygger da...)

Veldig skadelig? Håper jo ikke det...
Verdens smarteste prosedyre? Neppe :(
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

#17
Dette er ikke Tesla, som har en litt annen strategi på lading dvs mindre topp buffer, så folk skal ikke bekymre seg for mye her. Folk flest blir vel happy for full tank, bare vi nærder som bekymrer oss en smule  ;)

Litt uvant forøvrig, da jeg ikke har opplevd å hente ut en bil med full tank. En gang måtte jeg nesten fylle for å komme hjem. Litt lettere logistikk med strøm  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JegHaterKontoer

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 18. april 2020, klokken 12:03
- Det er med andre ord ingen forskjell om jeg fikk denne bilen fra utstillingen i forhold til om jeg fikk en fra lageret i kjelleren. De er alle ladet opp til 100% ved ankomst butikk.

Nøkkelordet her er ankomst butikk, for det er butikken som gjør det. Når vi hentet vår e-tron var den ladet til bare rundt 40% men vi hentet den samme dag som den kom til forhandler. Forhandler hadde ikke plugget den inn i det hele tatt, bare satt den rett i vente-på-overtakelse-posisjon.

Det går nok helt fint å be om at bilen sin ikke lades til 100% når den er kommet frem til forhandler.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

ThomasEL

Ja, i de tilfellene bilen er bestilt til kunden, og dermed utleveres få dager etter ankomst forhandler, så er det jo ingen problem. Heller ingen problem om de lades opp til 100% da og utleveres noen dager etter.

Utfordringen er jo når forhandler har kjøpt inn 100 biler som de så selger fortløpende fra lager. At Audi da gir de beskjed om å lade til 100% ved ankomst, selv om ingen vet om bilene blir stående 2 dager eller et halvt år, er underlig/lite gunstig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sjokomelk

Jeg tolker det som om Audi sentralt mener at hver gang en kunde kommer i kontakt med en e-tron, så skal batteriet være fulladet, sånn at rekkevidden som vises i dashbordet er så høy som mulig. Sånn at de ikke skal måtte forklare "Ja, vi har bare ladet den til 80%, derfor står det bare X km rekkevidde.".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ThomasEL

Det tror jeg dessverre du har rett i, «Sjokomelk». Og fristende rekkevidde i displayet å vise frem til potensielle kunder trumfer da hva som er best for batteriet.

Men ett moment som ikke rimer helt med dette:
- De lader jo også de bilene som står på lager i «kjelleren» til 100%

Uansett:
Jeg må jo prøve å slappe litt av med dette. Foreløpig har det ødelagt hele gleden min ved å ha bestilt/kjøpt ny bil. Og det er jo sikkert for dumt. Så ekstremt mye har batteriet neppe degradert på disse ca to månedene den har stått...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Det er nok max 2-3 kWh som man antagelig uansett mister første 2 årene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Min e50 som var produsert i oktober og kom frem til Tromsø i midten februar hadde 13% SOC. Litt lavt ja men heller det enn lagring på høy SOC ifølge min kjennskap til Li-ion batterier. Tror bilene forlater fabrikken med en SOC < 50%.

Enig i at det er en idiotisk prosedyre å lade til 100% i butikk men ja, det ser jo bedre ut når kunden skrur på bilen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: daktari på søndag 19. april 2020, klokken 16:51
Det er nok max 2-3 kWh som man antagelig uansett mister første 2 årene.

Hvis det fra starten har forsvunnet 2-3kWt som uansett ville forsvunnet i løpet av et år, så er det jo ingen krise.
Men hvis det har forsvunnet 2-3kWt nå, og det i TILLEGG blir en normal degradering på 2-3kWt første år, så begynner det jo å bli litt trist...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

VegarHenriksen

Jeg skjønner tankegangen og bekrymringen her og jeg sier meg enig at det er en lite gjennomtenkt prosedyre i henhold til batterihelse, men det blir utrolig vanskelig å redegjøre for hele bilens livssyklus. For alt en vet så har bilen stått parkert med 100% SOC på en parkeringsplass utenfor fabrikken. Jeg ville ikke sett for meg hvordan bilene har blitt behandlet under transport heller. Jeg ville overhodet ikke bekymret meg og istedenfor bare kost meg med bilen. Det er trossalt en bil som skal være i daglig bruk.

Taper bilen verdi pga. dette? Aldri i verden. Får bilen langvarig skade av dette? Aldri i verden. Jeg vet Audi har folk som har peiling på batteri og de ville aldri godkjent slike rettningslinjer hvis det var skadelig for bilen. Som sagt så ville nok dette ha skjedd uansett hvilken Tron du hadde fått. Kos deg og gratulerer med ny bil!
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

ThomasEL

Sitat fra: VegarHenriksen på tirsdag 21. april 2020, klokken 10:41
Jeg skjønner tankegangen og bekrymringen her og jeg sier meg enig at det er en lite gjennomtenkt prosedyre i henhold til batterihelse, men det blir utrolig vanskelig å redegjøre for hele bilens livssyklus. For alt en vet så har bilen stått parkert med 100% SOC på en parkeringsplass utenfor fabrikken. Jeg ville ikke sett for meg hvordan bilene har blitt behandlet under transport heller. Jeg ville overhodet ikke bekymret meg og istedenfor bare kost meg med bilen. Det er trossalt en bil som skal være i daglig bruk.

Taper bilen verdi pga. dette? Aldri i verden. Får bilen langvarig skade av dette? Aldri i verden. Jeg vet Audi har folk som har peiling på batteri og de ville aldri godkjent slike rettningslinjer hvis det var skadelig for bilen. Som sagt så ville nok dette ha skjedd uansett hvilken Tron du hadde fått. Kos deg og gratulerer med ny bil!

Takk for gratulasjoner, og håper jo du har rett.
Spørsmålet er jo om det er viktigere for Audi at kundene ser en bil som viser lang rekkevidde, enn at bilene leveres ut med 100% kapasitet fremfor 97-99%... Ofres batterikunnskapen på markedsføringens alter? Eller har Audi glemt å tenke på at noen forhandlere bestiller inn biler for lager, og dermed ikke tenkt på at biler som skal stå 2-6 måneder på lager bør behandles annerledes enn de som skal leveres kunden etter to dager? Vanskelig å si...

De aller fleste som kjøper e-tron (og andre elbiler) kan jo lite eller ingen ting om Li-ionbatterier, laderegimer, hva som ødelegger dem osv. Noen ganger virker det jo litt enklere å ikke vite. Så slipper man bekymre seg, og kan bare glede seg over bilen og kjøre i vei.

Men nå man har brukt mye tid på å sette seg inn i temaet, så er det liksom ikke så lett å bare glemme/overse det når man forstår at den nye bilen sin har blitt behandlet på en måte som strider mot alt man har lært.

Må innrømme det derfor føles litt som om jeg skal til forhandler for å hente en bruktbil med degradering i stedet for en spell ny premiumbil...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

z4rd

Det er som du sier, folk flest (kundene) har ikke inngående kunnskap om dette, og derfor har nok Audi og flere andre merker (f.eks Renault og BMW som jeg personlig kjenner til) valgt en løsning hvor det bare er å lade til "100%" hver dag, for det er det enkleste og beste for folk, da de også får lengst rekkevidde på kjøpet.

Så i stedet for å lade til ekte 100%, så lader man til 90-ish+. Men vi vet jo at optimalt område for oppbevaring/lagring er i området 40-60%. Det er nok derfor også man ser biler bli transportert med SOC i det området.

Det er i det store og hele ingen stor krise synes jeg, så lenge ladeindikatoren er merket med f.eks en Daily vs Trip-grense. Den normale degraderingen i starten får man uansett etter noe bruk - så den tanken om at du ikke skal hente en premiumbil pga dette må du bare legge bort, for det skal du. Ikke noe vits å krisemaksimere og ta vekk nybil-gleden, for det er det ingen grunn til her.

Skulle jeg kjøpt elbil som eier nr. 2, så ville jeg ha fokusert på SOH og hvordan tidligere eier har behandlet bilen mht SOC og lading/oppbevaring.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ThomasEL

Jeg fikk i dag et mer utdypende svar fra selger pr e-post. Jeg antar at han har konferert med verksmester eller annen på verkstedet, siden han nå går litt mer i dybden:

Sitat:
dersom SOC er under 80% skal batteries lades opp iht fabrikkens krav.

På denne aktuelle bilen er batteriet ladet opp til  92% nå i dag. (Her mener han nok at den står på 92%, ikke at de har ladet i dag. 92% var nemlig det den sto på da jeg så bilen. Min kommentar)

Denne bilen har en kapasitet på 71kWh brutto og 64,7kWh netto (100% visning i bilen tilsvarer netto kWh)
Det vil si at denne bilen har en 8,9% buffer i batteriet totalt. Som igjen gjør at batteriet på denne bilen er ladet opp til 17% under batteriets brutto kapasitet, som i utgangspunktet ikke skal skade batteriet nevneverdi. 
Sitat slutt


Ikke helt riktig utført prosentregning av vedkommende, men la gå.
Her forutsetter han jo til dels at hele bufferen ligger i toppen, neppe sannsynlig.
Han skriver jo også som om bilen kun ble ladet til 92%. Siden ladeprofilen i bilen sto på 100%, så tviler jeg på det er tilfellet. Jeg sntar den har blitt ladet til 100%, men har gradvis sunket til 92% fordi den har blitt «startet» noen ganger, og klimaanlegg dermed har trukket noe strøm.

Stusser også over formuleringen «ikke skade batteriet nevneverdig». Hvis det over hodet er fare for at praksis bidrar til degradering, så burde de vel endret praksis.

Uansett: Det virker som at Gumpens prosedyre er i henhold til «ordre» fra høyeste hold.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Ingeniøren

Har du tenkt på hvordan batteri modulene har hatt det før det kom i bilen... bare tulla  :D.

Min bil kom til landet 2 mnd før jeg fikk den - forhandler klarte ikke å klargjør hurtigere var forklaringen og tror de da de plutselig solgte like mange biler i mnd som de ellers solgte i året. Skulle jeg bekymret meg for dette hadde jeg vel fått hjerteinfarkt...

Ta det med ro. Du har garanti og kommer det for en dag at noe er galt med forhandlers lagring av bilen så er det bare å reklamere.


2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA