Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy batteristatus (SOC) ved lagring i butikk

Startet av ThomasEL, fredag 17. april 2020, klokken 17:57

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg har nettopp kjøpt min første Audi noensinne. Kommer fra "Nissan Leaf-leiren", så kanskje derfor følgende bekymrer meg:


Forhandler bestilte inn en drøss av biler i januar (de forutså vel populariteten), slik at de har hatt biler på lager for rask levering. Min bil fikk de for eksempel inn i februar.


Bilen har vært utstilt inne i butikken denne tiden. Jeg la merke til at SOC sto på 92%. Jeg antar det betyr at forhandler ladet til 100% da bilen kom inn, og så har batteriet blitt tappet noen få prosent i løpet av disse to månedene ved at tenningen i perioder har vært påslått for å vise kunder funksjoner i displayet etc.


Poenget mitt er:
Ville dere vært bekymret for batterihelsen med tanke på at den har stått tilnærmet fulladet i 2 måneder inne i butikken? Eller har etronen såpass stor buffer at 100% SOC ikke er skadelig i et slikt tidsrom?

(Leafen har jeg til sammenlikning kun ladet til 100% de gangene jeg skal kjøre langt umiddelbart etter lading)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

#1
Har du tilgang til SOH?

Edit: neppe grunn til bekymring. Har nok ikkje vore over 25grC i butikken i vinter. E-tron har vel relativt stort buffer utanfor 100% også. Har ikkje logga ladestrømforløp til 100% enda, men kan få gjort det snart på en 1-fas 25A kurs på fruens nye e-50. Eg mistenker at eg ikkje vil sjå redusert ladestrøm med denne effekta før 100% desverre. Planen var å lage ekstern lademålfunksjon på generell basis, uansett biltype. Audi er jo så snill i ha dette i bil og instruksjonsbok. Min Leaf 2017 har ingen slik funksjon, men har markant reduksjon etter ca 80%, så det er lett nok å detektere.
(Har 2 stk Besen ladestasjoner på en 3x25A kurs i garasja med full dynamisk laststyring mot kurs OG hovedinntak. Med funksjoner for prioritert bil, utsatt start, websider, rapport, app, garsjeport/lys, u name it :-) )

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

ThomasEL

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 17. april 2020, klokken 18:36
Har du tilgang til SOH?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Nei. Finnes det noe tilsvarende Leafspy til Audi?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Tja, er en her https://www.car-asyst.com/home.html
Ingen anelse om kost, men no er det slik at vi har Softing agentur på jobben, så eg kan sjekke om Softing Automotive er en del av samme selskap.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hyperstress

Den har nok tapt seg mye mer enn 8% på 2 mnd i butikken. Den har nok blitt plugget i underveis. Men hva snitt SOC har vært er jo vanskelig å si. Jeg hadde ikke tenkt så mye på det, men det er jo litt unødvendig at de lader den over 80% i butikken.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ThomasEL

Takk for svar!

Sannsynligvis har dere vel rett i at det ikke er stor grunn til bekymring. Men det er nå en gang slik at det er ganske basic batterikunnskap at ikke Li-ionbatterier trives med å stå lagret fulladet over tid. Så ja, merkelig at de ikke bare lader den til 60-70% når den skal stilles ut. Tipper det er for at potensielle kjøpere skal se lengst mulig estimert rekkevidde i displayet når de trykker på tenninga og studerer displayet.

Jeg prøvde å antyde noe om min bekymring til selger, men virket ikke som han forsto problemet i det hele tatt.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

No-name

Virker som folk hos Audi har veldig avslappet forhold til det å lade bilen til 100%.

Spurte selgeren mon om dette flere ganger, senest ved utlevering av bilen. Han sa at det er bare å lade, til hvor mye man vil,  så ofte man vil,  ingenting å bekymre seg over.

Om det er uvitenhet eller såpass tro på batteriet vet jeg ikke.

Jeg kommer absolutt ikke til å utfordre skjebnen med fulladet batteri unødvendig , men det var det han sa..

daktari

Er ikke brutto 72 vs netto 65, så 7 kWh buffer? Er disse 7 fordelt på topp+bunn? Uansett laveste reelle SOC fulladet blir da ca 90%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Jeg får vel prøve å slappe av med det. Men irriterer meg at jeg ikke tenkte mer på det der og da, slik at jeg kunne utfordret selgeren enda mer på hvorvidt den har stått fulladet hele tiden, eller om den nylig er flyttet inn som utstilling.

Dette var den siste kampanjebilen de hadde igjen, og folk sto så godt som i kø bak meg for å overta hvis jeg ikke slo til :P Gikk derfor litt fort i svingene.

Håper i alle fall jeg ikke har kjøpt en ny bil med noen prosent batteridegradering allerede ved utlevering.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Jeg har nå sendt selger en mail der jeg ber han gjøre rede for hvordan de har behandlet batteriet, hvor lenge den har stått med 100% SOC.

Jeg har samtidig spurt om de med bakgrunn i dette kan ta en batteritest før de leverer ut bilen til meg. Har nemlig ikke lyst til å få ut en spell ny med 95% eller noe slikt gjenværende batterikapasitet :-X :P
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Martin-

#10
Jeg kommer også fra blant annet "Leaf leiren"  :) Den hadde jeg fra 2013 til 2020, og ladet alltid til 100%, den stod alltid tilkoblet lader, også over lengre perioder etc. Kjørte over 100k km med den, på siste service hos Nissan var det likevel 5 stjerner, og Leafspy rapporterte fremdeles ca 94% SOH. Så i vårt klima tror jeg ikke dette er noe å stresse med  :D Jeg lader i hvert fall min e50 til 100% hver natt, og tenker å fortsette med det. Står også konstant tilkoblet nå i disse hjemmeværende tider  ;D
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

z4rd

#11
Martin: Med bakgrunn i den grunnleggende kunnskapen som finnes om Li-ion-batterier, din tilstedeværelse på dette forumet, samt tilgang på denne kompetansen, så håper jeg du er ærlig nok til å nevne at den har vært ladet til 100% hver dag, den dagen du skal selge din E50 :)

Det å tro at dette ikke har noe å si er mildt sagt naivt. Problemet er heller ikke at bilen er konstant tilkoblet lader/strøm, men at ladegrensa ikke settes på et hensiktsmessig nivå. Også er det verdt å nevne at det ikke er noe problem å lade til 100% og deretter å bruke bilen, men å derimot la bilen bli stående med full spenning...

ThomasEL: Jeg tror ikke bilen din har tatt stor skade av det etter så kort tid, men optimalt er det jo definitivt ikke. Kos deg med ny fin bil!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ThomasEL

Takk for respons alle sammen :-)

Selger ringte meg opp i morges som respons på mailen jeg sendte ham i går kveld.

Han fortalte følgende:
- Det er standard prosedyre at de lader opp ALLE bilene de får inn til 100% Detter er i henhold til Audis retningslinjer
- Det er med andre ord ingen forskjell om jeg fikk denne bilen fra utstillingen i forhold til om jeg fikk en fra lageret i kjelleren. De er alle ladet opp til 100% ved ankomst butikk.

Jeg syns fortsatt dette er en underlig prosedyre å følge, særlig siden det er så ekstremt enkelt å sette 80% som maks ønsket ladeverdi. Og jeg mener fortsatt at det å stå på 100% i to måneder ikke er optimalt.

Men:
Så lenge dette (merkelig nok) er standard Audiprosedyre, og så lenge min bil da tydeligvis ikke er behandlet noe annerledes fordi den har stått i utstillingen, så skal jeg vel klare å slå meg sånn noenlunde til ro... Vurderte sterkt å kansellere min ordre pga dette, men gjør nok ikke det nå.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Jeg tror ikke de lader alle bilene på kaia i Bækkelaget til 100% før distribusjon. Så noe rart med det selgeren sier. Lokal prosedyre hos forhandler kanskje?
Hvor mange mobiler og dingser har dere mottatt ferdig fulladet? Ingen her hos meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på lørdag 18. april 2020, klokken 16:23
Jeg tror ikke de lader alle bilene på kaia i Bækkelaget til 100% før distribusjon. Så noe rart med det selgeren sier. Lokal prosedyre hos forhandler kanskje?
Hvor mange mobiler og dingser har dere mottatt ferdig fulladet? Ingen her hos meg.
Det er jo helt idiotisk om de lader bilen over 80 % som er anbefalt ladenivå for daglig lading. Det har nok liten betydning på et par mnd. lagring, men lite kundevennlig håndtering av bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA