Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lov om infrastruktur for alternativt drivstoff

Startet av Zett, fredag 17. april 2020, klokken 15:59

« forrige - neste »

Magnus Hansen

#15
Så mye utbygd Teslas nettverk er, så er det minimal sjans for at de kommer til å forholde seg til dette. Da tror jeg se heller slutter å bygge ut, dessverre. Hvis det ikke er noe smutthull som i Tyskland. Uten at jeg har lest forslaget, så vet jeg ikke om utvidelse av eksisterende stasjon faller inn under loven?

Forøvrig blir også ionitys foretningsmodell rammet av dette med ikke-diskrinende prising så vidt jeg kan skjønne

Også litt spesielt at ikke dette er sendt på høring til Tesla.
Fortum har blitt hørt

OhmPaPa

Sitat fra: Zett på fredag 17. april 2020, klokken 15:59
for offentlige ladere og fyllestasjoner og at man må kunne fylle uten avtale

Tesla sine ladere er ikke offentlige. Andre som f.eks. Fortum er offentlig tilgjengelige da alle kan lade uansett bilmerke.

Meget bra at man skal kunne fylle uten å ha en ryggsekk med forskjellige RFID og medlemsapper med seg på reisen. Håper andre land tar etter! Skulle ønske våre representanter i EU kunne stemme dette inn som Europeisk standard.

Magnus Hansen

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. april 2020, klokken 20:14
Sitat fra: Zett på fredag 17. april 2020, klokken 15:59
for offentlige ladere og fyllestasjoner og at man må kunne fylle uten avtale

Tesla sine ladere er ikke offentlige. Andre som f.eks. Fortum er offentlig tilgjengelige da alle kan lade uansett bilmerke.

Meget bra at man skal kunne fylle uten å ha en ryggsekk med forskjellige RFID og medlemsapper med seg på reisen. Håper andre land tar etter! Skulle ønske våre representanter i EU kunne stemme dette inn som Europeisk standard.

Dette ER en europeisk standard. Denne loven er implementering av en EU forskrift.

automat

Hva betyr det understående? Er det lov å inngå avtale, med lavere pris (utover volumrabatt), eller ikke? Rart om ikke Ionity har finlest eu-regelverk grundig nok til å havne innafor.


«Ikke-diskriminerende betaling betyr at prisen for å lade et elektrisk kjøretøy skal være lik for alle som benytter et ladepunkt.
Hvis enhetsprisen pr. minutt reduseres etter et gitt uttak av energi, er dette likevel ikke å anse som diskriminerende. Det ligger riktignok et insitament til å benytte samme leverandør flere ganger, men ettersom dette gjelder for alle vil det ikke være diskriminerende. Tilsvarende finnes innen flere bransjer og en slik løsning antas å ikke være i strid med konkurransereglene. Flere selskaper som selger drivstoff opererer med lavere pris for kunder som tegner en avtale med selskapet. Dette er en strengere form for tilknytning til selskapet enn prisavslag pr. enhet ved kjøp over et gitt volum.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Volumrabatt er lov fordi det er tilgjengelig for alle. Ionitys løsning er ikke lov fordi forskjellige merker har forskjellige avtaler. Dermed er det ikke åpent for alle og dermed diskriminerende. Sånn jeg leser det.

Magnus Hansen

Her er en artikkel om EU regulativet:



https://www.google.no/amp/s/cleantechnica.com/2019/02/16/standardization-of-ev-charging-in-the-eu/amp/



Sitat
The wording is fairly confusing using the negative of "non-discriminatory" rather than just "discriminatory," but it is clear enough that providers like Tesla which provide charging exclusively for Tesla drivers are not considered to be providing "public chargers," and so the rules do not apply to them


Motorwatt

Fra linken til Magnus:

There is also clarification about Tesla chargers. I had originally thought, (or even hoped), that as Tesla chargers are, on the face of it, public chargers, they would have to add CCS, and be accessible to all. However, the definition of "Public Charger" in the Directive specifically excludes discriminatory provision. The wording is fairly confusing using the negative of "non-discriminatory" rather than just "discriminatory," but it is clear enough that providers like Tesla which provide charging exclusively for Tesla drivers are not considered to be providing "public chargers," and so the rules do not apply to them.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 17. april 2020, klokken 20:36
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. april 2020, klokken 20:14
Sitat fra: Zett på fredag 17. april 2020, klokken 15:59
for offentlige ladere og fyllestasjoner og at man må kunne fylle uten avtale

Tesla sine ladere er ikke offentlige. Andre som f.eks. Fortum er offentlig tilgjengelige da alle kan lade uansett bilmerke.

Meget bra at man skal kunne fylle uten å ha en ryggsekk med forskjellige RFID og medlemsapper med seg på reisen. Håper andre land tar etter! Skulle ønske våre representanter i EU kunne stemme dette inn som Europeisk standard.

Dette ER en europeisk standard. Denne loven er implementering av en EU forskrift.

Så bra! Takk for innlegget ditt!

Trekkoppbil

Loven gjelder kun for offentlig tilgjengelige ladepunkter for elektriske kjøretøy og fyllestasjoner for hydrogen og naturgass til kjøretøy.
Sitat fra: Regjeringen link=https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-77-ls-20192020/id2697597/?ch=2
Lovens formål er å fastsette tekniske spesifikasjoner til anlegg for alternativt drivstoff i tråd med direktivets krav. Et sentralt element i direktivet er å sikre at bilistene gis relevant og klar informasjon om kjøretøy som kan benytte alternativt drivstoff, hvor det er naturlig at slik informasjon finnes, jf. direktivets art. 7. Lovens andre formål er altså at det skal gis informasjon som gjør det enkelt for forbrukerne å orientere seg både om hvilke kjøretøy som kan benytte alternativt drivstoff og hvilke typer drivstoff som tilbys på lade- og fyllestasjoner.
Loven kan være til god hjelp for sånne som meg, som fyller hydrogen på trillebårhjulet, og luft i luftskipet.
Fyller strøm i campingtoalettet, og "naturgass" på elsykkelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA