Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lov om infrastruktur for alternativt drivstoff

Startet av Zett, fredag 17. april 2020, klokken 15:59

« forrige - neste »

Zett


Samferdselsdepartementet legger frem forslag til lov om infrastruktur for alternativt drivstoff. Denne gir mulighet for å regulere tekniske spesifikasjoner for offentlige ladere og fyllestasjoner og at man må kunne fylle uten avtale med operatør. Dette gjelder "offentlig tilgjengelige" ladere som er satt opp etter at loven er trådt i kraft.

Hele lovforslaget med bakgrunn er linket her https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-77-ls-20192020/id2697597/?ch=1

turfsurf

Sitat fra: Zett på fredag 17. april 2020, klokken 15:59
Samferdselsdepartementet legger frem forslag til lov om infrastruktur for alternativt drivstoff. Denne gir mulighet for å regulere tekniske spesifikasjoner for offentlige ladere og fyllestasjoner og at man må kunne fylle uten avtale med operatør. Dette gjelder "offentlig tilgjengelige" ladere som er satt opp etter at loven er trådt i kraft.
Blir det som i Tyskland nå da, med bom inn til nye Tesla stasjoner?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

I England er det nå krav om at alle offentlig hurtigladere har mulighet for å betale med kort.

Ser problemet for Tesla og deres overlegne system, men liker ideen uansett.

Lading er et kollektivt gode og en ser jo både på Tesla og Ionity at det vil bli problemer når en begrenser tilgang.

Maxwell_400

Bra! Kanskje det rydder opp litt, ja tenker på Tesla og Ionity.

"Hensikten med bestemmelsene er at betalingen skal være ikke-diskriminerende og at det skal være mulig å lade på ad hoc-basis uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige. Hvis det må inngås avtale for å kunne benytte et ladepunkt vil det kunne føre til at kundene låses til en operatør og det vil også kunne føre til at mobiliteten begrenses både for norske og utenlandske bilister. Ikke-diskriminerende betaling betyr at prisen for å lade et elektrisk kjøretøy skal være lik for alle som benytter et ladepunkt."
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: knut.aulie på fredag 17. april 2020, klokken 16:23
I England er det nå krav om at alle offentlig hurtigladere har mulighet for å betale med kort.

Ser problemet for Tesla og deres overlegne system, men liker ideen uansett.

Lading er et kollektivt gode og en ser jo både på Tesla og Ionity at det vil bli problemer når en begrenser tilgang.

På Ionity kan du betale med kortet ditt, ihvertfall når den vil virke. Løsningen er dessverre, i kombinasjon med bankid, lite tilfredsstillende likevel. Timer ofte ut før lading settes i gang. Hvorfor de ikke har et eget talltastatur for å bekrefte koden, når de likevel klarer å registrere kortinfo, er en gåte.

På Tesla gjør du jo i realiteten en korttransaksjon med kortet ditt, dog ved at du bekrefter betalingsinfo ved å registrere kortet i bilens programvare. En veldig mye bedre løsning. Og er det leiebil, så regner jeg med at utleieselskapet trekker eventuell betaling fra kortet kunden har betalt leien med, i ettertid/ved innlevering.

Om bare alle hadde lagt seg på en løsning som Tesla, så hadde det vært supert. Dog Tesla-eiere/bilister sliter vel på samme måte som oss ikke-Tesla-elbilister når man lader på andre steder enn SC-stasjoner, som antyder at her bør leverandørene bli enige om en standard som gjør at du får betalt hos alle uten å måtte registrere deg hos noen, men heller kan oppnå rabatter hos de man velger å registrere seg hos.

Med et slikt system så kan det utløse et håp om at Tesla åpner opp for andre merker, om enn med noe høyere pris. Men om de må bygge om stasjonene for at det skal skje, så må det nok mere til for at de vil tillate dette, før det blir et myndighetskrav.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#6
Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. april 2020, klokken 16:56
Hva er definisjonen på offentlig tilgjengelig?

Det er jo et godt spørsmål. Her må de bli mer spesifikke.

Frs forslaget
"Private ladepunkter som er tilgjengelige for en begrenset gruppe, f.eks. borettslag og sameier, faller utenfor."

Her blir jo det jo et definisjonsspørsmål om "begrenset til merkets egne bilmodeller" er en god nok grunn for å ikke falle inn under regelverket om offentlig tilgjengelig.

EDIT:

Denne sto lengre bak, som vil ihvertfall hindre at f.eks. Tesla tvinges til å endre på eksisterende annlegg, foreløpig:

Til § 6 Overgangsbestemmelse

Det er allerede etablert et stort antall ladepunkter og det må antas at flere av disse anleggene har ladepunkter med tekniske spesifikasjoner som avviker fra standardene som er angitt i direktivet. Disse ladepunktene fungerer tilfredsstillende og for å unngå unødvendig utskifting gjøres det klart i § 6 at loven ikke gjelder for etablerte ladepunkter og fyllestasjoner som er etablert før loven trer i kraft.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

#7
Vet ikke om det er slik nå, men før var prisen for tilgang til Superlading innbakt i prisen på bilen. Tror det i starten var beregnet til rundt 20K NOK, men har nok blitt redusert etterhvert (hvis det fremdeles er slik). Er det det, må det vel kunne defineres som en privat gruppe, eller?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. april 2020, klokken 17:14
Vet ikke om det er slik nå, men før var prisen for tilgang til Superlading innbakt i prisen på bilen. Tror det i starten var beregnet til rundt 20K NOK, men har nok blitt redusert etterhvert (hvis det fremdeles er slik). Er det det, må det vel kun defineres som en privat gruppe, eller?

SC-lading er vel igjen blitt gratis for kjøpere av TMS/TMY, mens TM3/TMY vil, inntil videre, få noe gratis og resten etter minuttpris. Vet ikke om de får en gratispakke som tar slutt når man bruker opp dette, eller om man får litt påfyll hvert år.

Uansett er det liten tvil om at man bidrar til SC-laderne i bilprisen, så det taler absolutt for å definere det som lukket gruppe. Det store spørsmålet er dog om myndighetene aksepterer dette, eller vil med denne loven forvente at ny ladere/stasjoner som kommer etter at loven er tredd i kraft, vil være åpne for alle. Ett stort steg i den retningen er overgangen til den klumpete og monstrøse CCS-pluggen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 17. april 2020, klokken 17:14
Vet ikke om det er slik nå, men før var prisen for tilgang til Superlading innbakt i prisen på bilen. Tror det i starten var beregnet til rundt 20K NOK, men har nok blitt redusert etterhvert (hvis det fremdeles er slik). Er det det, må det vel kun defineres som en privat gruppe, eller?
Tror ikke det faller inn under forslaget. Men det er uansett ikke viktig da eksisterende anlegg, fra før forslaget trer i kraft, er unntatt.

De må komme med forslag med tilbakevirkende kraft for å gripe inn i etablerte ordninger og det er mye mer kontroversielt (og lite sannsynlig). Dette lovforslaget burde kommet samtidig med lanseringen av Leaf, evt når Tesla startet med SuC etablering.

Øyvind.h

Supercharger kostet 13000 å kjøpe i tillegg i 2013-2014.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. april 2020, klokken 17:38
Supercharger kostet 13000 å kjøpe i tillegg i 2013-2014.
Sikkert 20K etter dagens kroneverdi...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jorgror

Jeg ser helt klart et behov for et slikt regelverk, men jeg håper ikke dette kommer til å straffe Tesla som har jobbet over lengre tid med å bygge opp et svært bra og omfattende nettverk.

Spesielt problematisk vil det bli å videre bygge ut hyperladere om man ikke kan diskriminere biler som ikke kan utnytte kapasiteten på en slik ladestasjon.

Det er en løsninger å gjære inne stasjonen og sette opp bom, men det virker veldig bakvendt. En annen løsning kan jo være å ha relativ høy minuttpris på laderen for alle andre biler enn Tesla.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

ladov

Skal det offentlige regulere spesifikasjonene til hurtigladerne? Skal de i samme slengen regulere ladeeffekten til bilene da? :P

Litt dumt at vi ikke vet om/hvor mye penger hver solgte Tesla subsidierer superladernettverket med. Om bidraget er NOK5000 fra hver solgte bil blir det en form for omvendt diskriminering om andre merker skal få tilgang vederlagsfritt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA