Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 02. september 2020, klokken 06:24
Personlig kunne jeg tenkt meg at de automatiske fjernlysene ble aktivert på litt lysere nivå ved skumrings kjøring. De har også en tendens til å blende ned ved flere gatelys selv om jeg gjerne hadde sett at de ble værende på fjern. 
Dette er typisk for alle biler med MobileEye/lyssensor. Tesla med sin ellers utskjelte løsning håndterer faktisk gatelys & skumring bedre IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Grosor

Kan man ikke justere sensitivitet på aktivering?

Øyvind.h

Tror ikke det dessverre. Jeg har ikke fått nyte lysene på egen bil i særlig grad foreløpig. Demobilen fikk jeg derimot testet dem og det var ganske rått.
Som en gardin sklir skyggeområdet langs møtende biler.

Jeg kjenner jeg må få mye mer erfaring før jeg stoler på dem, for det er såpass finmasket og jeg ønsker ikke å blende andre. Men med noen langturer til høsten tipper jeg tilliten er på plass.

Som deg skulle jeg ønsket meg tidligere aktivering, og at de er påslått helt til gangfart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. september 2020, klokken 08:50
Tror ikke det dessverre. Jeg har ikke fått nyte lysene på egen bil i særlig grad foreløpig. Demobilen fikk jeg derimot testet dem og det var ganske rått.
Som en gardin sklir skyggeområdet langs møtende biler.

Jeg kjenner jeg må få mye mer erfaring før jeg stoler på dem, for det er såpass finmasket og jeg ønsker ikke å blende andre. Men med noen langturer til høsten tipper jeg tilliten er på plass.

Som deg skulle jeg ønsket meg tidligere aktivering, og at de er påslått helt til gangfart.
Men man blender alt og alle som ikke er en bil i vegbanen?

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 02. september 2020, klokken 08:56
Men man blender alt og alle som ikke er en bil i vegbanen?
Ja det er akkurat som helt ordinære fjernlys, som du ikke trenger skru av om du tar igjen en bil eller møter biler.
Andre ting (eksempelvis mennesker) må du blende ned manuelt for som med biler uten multibeam.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Jeg opplever at den er noe treig med å aktivere fjernlys. Ellers er jo opplevelsen ganske så rå når en ikke har vært vant til slik teknologi fra tidligere (slik som meg).
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Kanutten

Sitat fra: mathis på mandag 07. september 2020, klokken 12:56
Jeg opplever at den er noe treig med å aktivere fjernlys. Ellers er jo opplevelsen ganske så rå når en ikke har vært vant til slik teknologi fra tidligere (slik som meg).

Alle biler jeg har kjørt med matrix eller automatiske fjernlys har jeg opplevd som trege, så jeg tror ikke dette er spesielt for EQC.

jevel

Nettopp parkert bilen etter en 120 km tur i bekmørke og plaskregn. Første skikkelige testtur med EQC i mørket etter at jeg kjøpte.

Uvant at man ikke styrer selv når lysene slår seg på og at man må opp i en viss fart før de aktiveres, men opplevde ikke at jeg kjørte "uten lys" om det gir mening. Når lysene holdt seg av så var det på grunn av at det var lyst nok til den hastigheten jeg holdt.

Null møtende blink til tross for tidvis mye trafikk, konstant masse lys på begge sider av biler foran meg. Fortsatt i overkant ivrig i tunnel, men løser det med å slå av langlysene i det jeg kommer inn i tunnel.

Fortsatt en av de kuleste tingene å vise noen som ikke har prøvd en bil med denne typen teknologi. :)

hELgenen

Hadde led matrix lys på en Opel Astra for noen år siden. Den skrudde fjernlys av og på og vinklet lyset vekk fra møtende trafikk,alt helt automatisk.
Dvs fjernlys skrudde seg på automatisk over ca 60 km/t
Opplevde ikke at disse var trege til å reagere og teknologien fungerte helt greit. Ville jo forvente at dette på en nyere og dyrere bil som EQC også fungerer bra i praksis.Forøvrig er vel slike lys blitt ganske vanlige på mange biler og merker nå.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. september 2020, klokken 05:57
Hadde led matrix lys på en Opel Astra for noen år siden. Den skrudde fjernlys av og på og vinklet lyset vekk fra møtende trafikk,alt helt automatisk.
Tviler på at det var led Matrix, men adaptive Xenon lys.

Opel var forøvrig veldig tidlig ute med dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Å joda - det var EKTE LED MATRIX på Opel...

https://www.youtube.com/watch?v=uAM2MEkDr-w

Videoen er fra 2017 - de kom vel med dette i 2015

https://www.tv2.no/a/7008271/

Så jo - allerede for 5 år siden var dette vanlig på Opel - ikke alt som kommer først med Mercedes

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. september 2020, klokken 07:09
Å joda - det var EKTE LED MATRIX på Opel...

Så jo - allerede for 5 år siden var dette vanlig på Opel - ikke alt som kommer først med Mercedes
Var klar over at Opel har hatt LED Matrix en stund, bare jeg som leste litt mere i «noen år siden» enn du åpenbart mente

Ellers var vel Audi først ute med LED Matrix.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Bytter biler ofte og vi har flere biler her i familien - så det føltes vel bare lenge siden 2015 og vår siste fossil.
Uansett - LED matrix er bra saker...Blir spennende å se hvordan Polestar 2 pixel LED fungerer for egen del - er vel et slags alternativ til LED matrix så vidt jeg forstår

Øyvind.h

#103
Mercedes introduserte Multibeam første gang i 2014 med 84 dioder per lykt.

Gleder meg til kjøring på mørke veier til høsten/vinteren :) Skal sies at jeg gledet meg etter at jeg installerte ledbar på X'en også :)

Det jeg ikke har sjekket er derimot hvilken generasjon/løsning Multibeam som sitter i 2020 EQC. Jeg ser Mercedes har kommet med nye versjoner og løsninger for Multibeam. Noen som vet nøyaktig hvilken som benyttes i EQC?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

En kjempefin løsning Mercedes har puttet inn i ladeluken på EQC. Jeg tenker på knappen for å låse opp ladekabelen så den kan fjernes uten å måtte låse opp bilen.
Denne løsningen har vært savnet på både BMW i3 som jeg har hatt og Tesla model 3, på begge disse må bilen låses opp først
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA