Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Trond.m

#45
Sitat fra: Vaduz på lørdag 01. august 2020, klokken 18:15
Hvordan går det an? Må den ikke være litt «våken» for å kommunisere med app? Eller bruker den funksjonen bare ekstremt lite strøm?
Et batteri til en mobiltelefon har vel noe sånt som 0,01 kwh kapasitet, så kommunikasjon skulle ikke gi merkbar reduksjon av ladenivået på en bil med 80 kWh batteri. Dessuten går nok dette fra 12V batteriet, og det spørs om det lades når bilen står i standby.

Egil Fonn

Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2020, klokken 18:29
Sitat fra: Vaduz på lørdag 01. august 2020, klokken 18:15
Hvordan går det an? Må den ikke være litt «våken» for å kommunisere med app? Eller bruker den funksjonen bare ekstremt lite strøm?
Et batteri til en mobiltelefon har vel noe sånt som 0,01 kwh kapasitet, så kommunikasjon skulle ikke gi merkbar reduksjon av ladenivået på en bil med 80 kWh batteri.

Helt enig :+1: Tenkte på dette da jeg eide Tesla S. Den presterte å tappe batteriet med 3% pr døgn. Kunne vel redusere dette til 1% pr døgn om man valgte energi saving. Da brukte den lang tid på oppstart og kommuniserte tregere via app.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Kanskje bilen faker 64% selv om spenningen på batteriet faller? Ingen brukere som vil merke om den går ca 16 km kortere fra 64 enn vanlig, fordi man vil peke på variabler som vind, temp, osv
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Toalmar

#48
Tor nok ikke bilen faker dette. Kan ikke huske å ha sett min BMW i3 eller min BMW i3s jeg har nå har tapt strøm om den har stått en periode, men Tesla 3 jeg hadde tappet seg.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Sitat fra: daktari på lørdag 01. august 2020, klokken 21:36
Kanskje bilen faker 64% selv om spenningen på batteriet faller? Ingen brukere som vil merke om den går ca 16 km kortere fra 64 enn vanlig, fordi man vil peke på variabler som vind, temp, osv
Det virker usannsynlig. Da må jo ladenivået korrigeres når kjøringen starter, med et bratt fall i SOC. Alternativt ville den ikke korrigert, med den følge at det ville bli usikkerhet når den nærmer seg 0 %.

mathis

Sitat fra: TM på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:36
Kan man ikke sette inn eget datasim kort i EQC slik som i e-tron ?
Om det av en eller annen grunn krever Telia sim, kan vi knytte det opp mot eksisterende Telia abonnement ?

Etter dialog med Telia (hvor kundeservice ikke var klar over tjenesten de ga til EQC) og Vodafone virket det som at i utgangspunktet det ikke er mulig å sette inn eget simkort. Kundeservice på Vodafone begynte å prate om at da måtte bilen inn på verksted for å fjerne en modul. Simkortet som var i bilen var et spesielt simkort som var mer robust samt bedre signal.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

RJK

Sitat fra: mathis på søndag 02. august 2020, klokken 15:46
Sitat fra: TM på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:36
Kan man ikke sette inn eget datasim kort i EQC slik som i e-tron ?
Om det av en eller annen grunn krever Telia sim, kan vi knytte det opp mot eksisterende Telia abonnement ?

Etter dialog med Telia (hvor kundeservice ikke var klar over tjenesten de ga til EQC) og Vodafone virket det som at i utgangspunktet det ikke er mulig å sette inn eget simkort. Kundeservice på Vodafone begynte å prate om at da måtte bilen inn på verksted for å fjerne en modul. Simkortet som var i bilen var et spesielt simkort som var mer robust samt bedre signal.

Dette hørtes ut som tåkeprat fra en som ikke vet forskjell på mobilsenderen og simkortet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

I utgangspunktet hadde det vært fint om noen fant simkort-plassen og beskrev hvor den er.
Samtidig - 1000,- for ett år/200gb er egentlig en helt ok deal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

#53
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 21:06
Dette hørtes ut som tåkeprat fra en som ikke vet forskjell på mobilsenderen og simkortet...

Jeg stusset også veldig på svarene jeg fikk fra Vodafone og Telia. Virket som tåkeprat. Det slår meg at flere av de som burde vite mer om dette faktisk vet lite om hvordan dette henger sammen. Jeg gir ikke oppe enda :)

Ellers hadde jeg min første skikkelige kveldkjøring med bilen ikveld. Det var en utrolig positiv opplevelse. Matrix lysene imponerte meg (da basert på de bilene jeg har hatt tidligere..). Lekte også litt mer med Mercedes Me appen hvor jeg sendte destinasjon via app til bil. Jo mer jeg blir kjent med bil jo mer liker jeg den. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

RJK

Sitat fra: mathis på mandag 03. august 2020, klokken 00:13
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 21:06
Dette hørtes ut som tåkeprat fra en som ikke vet forskjell på mobilsenderen og simkortet...

Jeg stusset også veldig på svarene jeg fikk fra Vodafone og Telia. Virket som tåkeprat. Det slår meg at flere av de som burde vite mer om dette faktisk vet lite om hvordan dette henger sammen. Jeg gir ikke oppe enda :)

Det eneste som kan være, er dersom det er snakk om e-Sim, nemlig at det ikke finnes en sim-slot, og man må bytte til en enhet som har sim-slot. Men med e-Sim, så skulle man bare trenge tilgang til å legge inn info for eget e-Sim.

I USA er det nok vanligere å hardkode inn e-Sim info, eller programmere den til å kun takle e-Sim fra egne serier, litt på samme måte som man låste mobiler til enten Telia eller Telenor, men hvor man kunne få låst opp dette gratis etter at bindingstiden gikk ut.

Men da bør det jammen fremkomme info om det er slike begrensninger i bilen, slik at man kan si til leverandøren at dette ikke aksepteres.

Men som det sies, 200 GB data for 1000,-/år høres forlokkende ut. Hadde nok heller spurt om de kunne solgt meg et tilsvarende abonnement til mobilen min...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mathis

 :+1:

Jeg hadde heller ønsket å kunne bruke et tvillingsim fra min 4Grouter med 1000gb i mnd som jeg har fra Telenor. :) Men men.. dette er ikke akkurat det viktigste med bilen. Tenkte bare det kunne være greit å unngå enda et abonnement.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

daktari

Sitat fra: TM på søndag 02. august 2020, klokken 06:28
Sitat fra: daktari på lørdag 01. august 2020, klokken 21:36
Kanskje bilen faker 64% selv om spenningen på batteriet faller? Ingen brukere som vil merke om den går ca 16 km kortere fra 64 enn vanlig, fordi man vil peke på variabler som vind, temp, osv
Det virker usannsynlig. Da må jo ladenivået korrigeres når kjøringen starter, med et bratt fall i SOC. Alternativt ville den ikke korrigert, med den følge at det ville bli usikkerhet når den nærmer seg 0 %.
nei, trenger da ikke det? Bilen går bare litt kortere den dagen. Justerer underveis og får et progressivt soc-tap slik ipace har, nærmere 0.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 03. august 2020, klokken 10:33
Justerer underveis og får et progressivt soc-tap slik ipace har, nærmere 0.
Den er rett og slett skummel. Mist 2 mils rekkevidde for kjørelengde av 1 liksom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#58
At bilen jukser bort tall har jeg ingen tro på.
Det er nok så enkelt at bilen ikke jobber med noe som helst når den står parkert. Den sender i hvert fall ikke oppdatert info til serverne uten at noe har endret seg.
Det som trekker mest strøm i min når bilen er parkert er dashcam. Snitt belastning 350mAh, noe som gir 100Wh i døgnet ca. Det gir behov for oppladning av 12V batteriet en gang per uke.

Eneste merke med merkbart standby-forbruk er Tesla. Merker litt forskjell når det går lang tid mellom hver gang jeg lader, men gadd aldri aktivere energy saving eller deaktivere always connected da jeg satt pris på den lynraske app-responsen og fraværende oppstartstid i bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Men noe må vel lide for dette lave forbruket? App tilgjengelighet/respons, batteritemperatur, oppstartstid etc eller er det mest centry mode som stjeler på tesla vs alle andre? Litt rart at tesla skal være langt dårligere på akkurat dette som jo er software, deres sterke side normalt sett. Må være deilig med null vampire på EQC, er jo virkelig et problem med tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA